VaticanNews.va

   18. 5. 2024

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Homilie

  

7.6.2013 

Žít – smrti smrtí umírat

Homilie k 10. neděli v mezidobí, cyklus C

Richard Čemus

Co byste asi tak odpověděli na otázku, v čem tkví podstata křesťanství?. Německá píseň Das Weizenkorn muß sterben (Pšeničné zrno musí zemřít) dává odpověď, refrénem, v němž opakuje: Tajemství víry – ve smrti je život (Geheimnis des Glaubens – im Tod ist das Leben.) Křesťanství spočívá tedy v neuvěřitelném paradoxu – protikladu smrti a života. Není úhlavnějších nepřátel, kde jeden vylučuje druhou, kde koexistence nemůže fungovat, kde kontrahenti se stále potírají ve smrtelném duelu:. „Mors et vita duello conlixere mirando. Dux vitae mortuus, regnat vivus….“ Velikonoční sekvence vibruje údivem nad tím, že Kníže života ač zemřel, vládne živý. A není to, že měl zrovna ten den štěstí. Jde o to, že právě svou smrtí nám Kristus otevřel brány života.

Ten údiv budí samozřejmě i sám kříž, jako nástroj usmrcení. Je to jako bychom na řetízku na krku nosili pozlacenou šibenici či elektrické křeslo! Máme se co divit těm, kdo tak horlivě odstraňují krucifixy a kříže. Jak by je takový paradox (mistři zenu by řekli koan) mohl nedráždit, chybí-li jim ono nadvědomí, které nazýváme vírou? Na rovině čistě přirozené zůstane otázka nezodpověditelná: Jak může kříž – symbol smrti – být „zdrojem života“? Přitom Rusové nenazvou kříž jinak, než „životodarnyj krest“. Arméni zas kříž téměř utápí v pestrosti rostlinných motivů, jako filigrán vysekaný do kamene: tzv. hačkar, pak na rozcestích, jako u nás Boží muka, zve pocestné k zamyšlení, nad životem a smrtí. Koneckonců: není i kříž, vévodící mozaice v apsidě chrámu sv. Klimenta v Římě spíš než mrtvým dřevem, vitální silou překypujícím stromem života, z něhož bez přestání tryská míza duchovního poznání, zatímco bystřiny svlažují touhou vyschlá hrdla jelenů a laní, pasoucích se v branách ráje, na paloucích života?

Nepřeháníme tu trochu? Není to iluzorní, sladké zapomnění bývalých a stále živých trýzní, v naději, že se už nenavrátí? Ale ano, vrátí se, a už se vrací, už jsou tu jak na koni a to ještě nedoznělo velikonoční „Christos voskrese“! Tak jako v 9° století před Kristem, svět jde vyzývavě dál, jako by se Jeho vtělením, příchodem smrtí a vzkříšením nic nezměnilo, smrt se dál vysmívá životu, když zdolá syna vdovy ze Sarepty (1 Král 17,17-24), před očima Eliáše, jako před očima Ježíšovýma Lazara: „Jednoho dne onemocněl syn vdovy, u které Eliáš bydlel. Jeho nemoc byla tak těžká, že vydechl duši. …Eliáš ho vzal z jejího klína, odnesl do horní světnice, kde bydlel, uložil ho na svoje lůžko a vzýval Hospodina: „Hospodine, můj Bože, prosím tě, ať se vrátí duše tohoto dítěte do něho!“ Hospodin vyslyšel Eliášovu prosbu a duše se vrátila do dítěte, i ožilo.“ „Teď tedy vím, že jsi muž Boží a že Boží slovo v tvých ústech je pravdivé!“

Evangelium se odehrává v Naimu, a je na stejné linii. Do situace tu podobně jak Eliáš vstoupí nyní sám Ježíš – a dotýká se már (Lk 7,11-17), což prý se tehdy moc nepatřilo. Šli s ním jeho učedníci a velký zástup lidí. Jako k Lazarovi, i tu přichází Ježíš takřka pozdě, až když vynášejí mrtvého branou města ven; byl to jediný syn a jeho matka byla vdova. Když ji Pán uviděl, bylo mu jí líto a řekl jí: „Neplač!“ Přistoupil k márám a dotkl se jich. Ti, kdo je nesli, se zastavili. Řekl: „Mládenče, pravím ti, vstaň!“ Mrtvý se posadil a začal mluvit a Ježíš ho vrátil živého jeho matce.“

Co to ale vše chce říci nám? Copak to můžu učinit i sám? Asi těžko, vždyť jsem slabý, Boha nevidím, jeho hlas neslyším a nemůžu si naň sáhnout! Vše se zdá být jenom sen, či něco s literárním druhem. Po jásotu velikonočních zvonů, po opojném nadšení Letnic, vystřízlivění, konec euforie, všechno splaskává jak píchnutý míč. Nastupují „realisté“ a nabízejí místo námahy cesty ke svobodě do Zaslíbené země pouští, čočovici, hrnce masa s cibulí, jenž se lžícemi smí hltat v závodce s názvem duchovní normalizace.

Svatý Pavel, jakoby to tušil, bude kritizovat Galaťany za návrat ke starým židovským předpisům, potažmo nás. Za co? I nás za návrat. Za návrat kam? Inu, tam, kde je všechno jasné, jako že 2 a 2 jsou čtyři. Tam, kde není třeba tolik myslet a nic rozhodovat, protože to za mne převezmou ti druzí. Pak ale Kristova slova o svobodě Božích dětí ztratí smysl, a Kristus přišel zbytečně. Nepotřebujeme jej, nám stačí „Velký Inkvizitor“, který provede velkou normalizaci a zaručí pořádek.

Pavel se však nevzdává a ukazuje na sobě, proč Krista nevzdá, za co mu vděčí a jak mu změnil život, když Jej přijal, zatímco Galaťané Jej přestávají potřebovat (Gal 1,11-19). Tu se Pavel opět rozhorlí: „Prohlašuji vám, říká, že evangelium, které jsem vám hlásal, není dílo lidské: já jsem ho nepřijal ani se mu nenaučil od nějakého člověka, ale ze zjevení Ježíše Krista. Slyšeli jste přece, jak jsem se kdysi choval, když jsem byl ještě židem: pronásledoval jsem Boží církev, že to přesahovalo všechny meze, a snažil jsem se ji zničit. V horlivosti pro židovství jsem ve svém národě předstihoval mnoho svých vrstevníků, protože jsem byl daleko více než oni zaujat zvyklostmi po předcích. Bůh si mě však už v lůně mé matky vybral a svou milostí povolal a rozhodl, že mi zjeví svého Syna, abych o něm kázal radostnou zvěst pohanům.“

Druhá evangelizace není těžká: je nemožná. Leda že i my si uvědomíme, že jí máme zapotřebí a naučíme se sami sobě umírat.

Das Weizenkorn muß sterben
T: Lothar Zenetti 1971, M: Johann Lauermann 1972
Nr.620 aus dem Gotteslob.

 odeslat článek     vytisknout článek


Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2024 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv květen 24
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti