RadioVaticana.va

   30. 4. 2017

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.2632
Poslechem z webových stránek.1712
Četbou textů na webových stránkách.3132
Poslechem i četbou.1813


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek
Váš e-mail:

Nejčtenější

Papež František v Egyptě - 2. den

Papež František v Egyptě – 1. den

Hlásání evangelia není žádný karneval




Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova

Res Claritatis

Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika

Pastorace na webu



Katolik.cz

KTF UK

Stránky pro animátory seniorů

Návštěva papeže v České republice





 
Zprávy

  

13.8.2016 

Rémi Brague: Každý pravověrný muslim musí usilovat o prosazení šariátu

Francie. Papež nemluvil přímo o násilí islamistů, tedy o násilí páchaném muslimy ve jménu islámu, ale o konkrétním a skutečném násilí, jehož existenci nikdo nedokáže zabránit, řekl v rozhovoru pro polský týdeník Gość Niedzielny (14/8/2016, č. 33) francouzský filosof a znalec arabského myšlení, prof. Rémi Brague. Reagoval tak na bouřlivé ohlasy na slova papeže Františka při tiskové konferenci během letu z Krakova. Tento autor mnoha studií z oboru historie arabské a orientální filosofie a filosofie náboženství se snaží ve veřejné debatě poukazovat na složitost islámského světa, kterému evropští komentátoři často podsouvají svou západní perspektivu.

Ani ve Francii ani v žádné jiné evropské zemi neexistuje nic takového jako „muslimská komunita“, která by tvořila jednotný celek, a tím méně komunita, která by měla legální představitele - reaguje prof. Brague na dotaz, proč dosud francouzští muslimové nevyšli do ulic na důkaz solidarity s oběťmi útoků a proti násilí Islámského státu. - Muslimové ve Francii, bez ohledu na to, zda jsou či nejsou francouzské národnosti, jsou výrazně rozděleni podle zemí původu. Patří do různých malých bratrstev, která se liší i co do vztahu k náboženství. Jak imámové, tak i obyčejní věřící se dostávají do nesmírně obtížné situace, protože násilí, kterého se Islámský stát dopouští, a útoky, k nimž se hlásí, jsou naprosto stejné činy, jaké na počátku existence islámu páchal Mohamed a jeho následovníci. A Korán jasně říká, že Mohamed je „dobrým příkladem“ (Korán XXIII,21). Jak tedy mají muslimové vyjít do ulic a protiřečit sami sobě? – ptá se profesor pařížské Sorbony a mnichovské Ludwig Maxmilian Universität.

Profesor Brague nepopírá, že mezi islámem a islamismem existuje dělící čára, nicméně podle něj se týká pouze stupně angažovanosti a nikoli povahy náboženství. „Jak islamisté, tak i tzv. umírnění muslimové, mají už čtrnáct století stejný cíl. Tím cílem je dobýt svět a podřídit ho islámskému právu. Různí se pouze výběrem prostředků, které k tomu mají sloužit. Umírnění mohou být nenápadnější a trpělivější, což se v dlouhodobé perspektivě může ukázat jako účinnější metoda. Skutečný rozdíl, na který se nesmí zapomínat, spočívá v oddělování islámu od konkrétních muslimů. Jejich postoje jsou totiž velmi různé a zachovávají odstup od islámu, který často dominoval v zemích jejich původu,“ dodává francouzský filosof.

Redaktorka nato připomněla osobní příběhy muslimů, kteří konvertovali ke křesťanství. Vyprávěli mi hrůzné historie o tom, co se děje v zemích, odkud přišli. Každého z těchto lidí se pokusili zabít vlastní rodiče, protože to je povinnost muslima: zabít dokonce i vlastní dítě, pokud přijme Krista. Proč je tedy chybné mluvit o tom, že násilí je do islámu vepsané? – ptala se Joanna Bątkiewicz-Brożek.
Sám Mohamed zanechal příkaz: „Toho, kdo změní víru, zabijte!“ Ve světle islámu je přestup na křesťanství poklesnutím do statutu nevěřícího člověka, a takového muslimové považují za „nejhoršího ze zvířat“ (Korán VIII, 22), potvrzuje prof Brague.

Imám z Nice po vraždě P. Hamela uvedl v rozhovoru pro italský deník „Il Giornale“, že za útoky může francouzská laickost. Co si o tom myslíte? – ptala se dále polská novinářka.
„Vůbec mě to nepřekvapuje. Je to typické myšlení mnoha muslimů, ale i tzv. užitečných idiotů. Podle tohoto schématu, které se ovšem netýká pouze muslimů, je vina připisována vždycky druhým. V různých dobách a na různých místech tak za všechno mohli Židé, Američané, zednáři nebo jezuité. Násilí je tu definováno jako odpověď na předchozí násilí,“ glosuje Rémi Brague a připojuje podrobnější analýzu dilemat a situací, před nimiž stojí dnešní migranti.
Muslimové, kteří jsou uvědomělými vyznavači islámu, se musí cítit špatně v jiné společnosti. Podle islámského práva má muslim právo cestovat do zemí „nevěřících“, ale nemá se v nich usídlovat. Pokud byla jeho země podmaněna jinověrci, jak se to stalo například ve Španělsku, na Balkánu nebo v Sýrii, muslim naopak emigrovat musí. Pokud z vlastní vůle přijel do nemuslimské země, tedy na místo, které koránské právo nazývá jako „dům války“ bude vždy žít rozdvojeně, bude-li chtít zůstat věrný islámu, upozorňuje Rémi Brague.

Redaktorka opět cituje již zmíněného imáma z Nice: „Šariát je právem Alláha a nikoli státu. Identifikuji se s francouzským národem a chtěl bych, aby zavedl takové zásady, které dovolí prožívat víru nejen v privátním prostoru. Jsou to zásady božského práva, tedy Alláha.“ „Deklarace tohoto imáma je upřímná – reaguje prof. Brague. Vyplývá přímo z povahy islámu. Říkáme, že jde o náboženství, protože na něj pohlížíme prizmatem křesťanského myšlení. Pro nás je náboženství modlitba, kult, půst či pouť. Oproti tomu islám je především právní systém. Podle islámského myšlení Bůh nadiktoval právo v Koránu a všechno, co dělá a prohlašuje Mohamed, je zdrojem práva. Jde o pravidla a směrnice, které se formulují v různých prostředích různě: čtyři sunnitské školy, o šíitských nemluvě, představují šariát. Rozdíly mohou nastávat, ale základ zůstává neměnný: právo stanovuje Bůh a jedině on je právoplatným zákonodárcem. A žádné právo ustanovené člověkem, nemůže stát nad božským. Muslim, který si je vědom toho, co islám vyžaduje, se tedy musí domáhat, aby se stát - Francie nebo jiná země, ve které se usadí - podřídil šariátu. A musí udělat všechno pro to, aby se to stalo skutečností, vysvětluje prof. Brague.

Problémy spojené s integrací jsou tedy značné. Podle francouzského filosofa se společnost už do jisté míry začala probouzet, ale „týká se to pouze intelektuálů, novinářů a politiků, tedy menšiny. Stále obtížnější je říkat, že to všechno, co se děje, nemá nic společného s islámem, který je náboženstvím lásky, tolerance a míru. Už dávno jsme přestali mluvit o asimilaci, která se ukázala nereálná. A nyní se ukazuje, že problémy jsou i s integrací,“ řekl v rozhovoru pro polský týdeník Gość Niedzielny profesor Rémi Brague.

(job)

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
10.4.17 Terorismus nerozlišuje mezi křesťany a muslimy, prohlásil velký imám Al-Azhar
7.4.17 P. Samir: Tvrdit, že islám je náboženstvím míru, je chybné
18.1.17 Vrchní imám Al-Azhar: Všichni občané jsou si rovni
4.11.16 Ve francouzských mešitách se bude rozdávat papežská promluva
4.11.16 O. Samir: je třeba klást kategorické podmínky muslimským přistěhovalcům



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2017 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@vatiradio.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Pavel Brestovský.

 
Záznam aktuálního pořadu ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Papež František v Egyptě - 2. den

Papež František v Egyptě – 1. den

Křesťan není svědkem ideje, nýbrž poslušnosti Bohu

Papež: Kéž katolická hnutí nejsou elitní instituce, nemající co říci církvi, ani druhým

Svatý otec přijal charitativní nadaci Papal Foundation

Prof. Clohessy: Kvůli dobrým vztahům s muslimy nesmí být zamlčena pravda o křesťanech

Zádušní mše za kardinála Vlka v bazilice Santa Croce

Papež: Naše víra je kotva v nebi

Papež pro TED 2017: proměňme svět něžnou revolucí

Skončilo devatenácté zasedání Rady kardinálů

Papež podpořil posttraumatickou péči o syrské děti

Hlásání evangelia není žádný karneval

 Nově na webu
Svatý otec: Pro věřícího je jediným přípustným extremismem láska

Publicistika (Komentáře "Církev a svět"): O koncentračních táborech, uprchlících a médiích

Publicistika (Reportáže, reflexe, sloupky): O islámu, křesťanství a globalizaci

Rozhovory: Komunikace by neměla vést k dezorientaci

Homilie: O Crux, Ave Spes Unica

Archiv zpráv duben 17
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Starší zprávy >

Náš tip

Potřebujeme tvůrce pokoje, nikoli provokatéry konflitků

Růst víry v kněžském životě

Milosrdenství vyžaduje statečnost, vzdorujme teroru láskou