VaticanNews.va

   18. 5. 2024

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Homilie

  

4.5.2007 

Nové přikázání (Jn 13, 31-35)

Promluva k evangeliu 5. neděle velikonoční

Tomáš Špidlík

Na ekumenickém setkání mluvil rabín. Téma jeho projevu bylo toto: není radno klást proti sobě Starý a Nový zákon. V evangeliu není tolik novosti, jak to říkají křesťané. Přeložili jsme teď evangelium do hebrejštiny. Když se čte v tomto jazyku, pozorujeme, že je mezi kázáním Ježíše a proroků přímá souvislost. A Kristus sám, když potvrzuje, že je první a nejvyšší přikázání láska k Bohu a k bližnímu, se odvolává na Starý zákon. Když na jiném místě tvrdí, že dává ten příkaz jako ?nové přikázání,? v tom se zřejmě mýlí. Tak řekl rabín.

Jeho námitka nás nepřekvapí. Je prastará. Otázku o novosti Kristova poselství si kladli už Otcové církve a snažili se dát odpověď. Vždyť i oni často citují Starý zákon a nacházejí příkazy evangelia už u proroků a v Mojžíšově zákoně, v Knize moudrosti, v Žalmech. Ptají se tedy. Co k tomu všemu tedy Ježíš přinesl nového? Odpovídají: Všecku novost, přinesl totiž sám sebe. Dříve to byla jenom povzbuzení a příkazy. Slyšeli lidé, co mají dělat. A jak tomu u všech rozkazů bývá, bylo málo těch, kdo plnili, co jim bylo řečeno. Nyní však přišel na svět vtělený Bůh, Boží láska se stala tělem. Ježíš dal smysl Starému zákonu, všem starým příkazům, a tedy i příkazu lásky k Bohu a k bližnímu.

Jak tomu máme porozumět? Pomožme si schematickým rozdělením, tj. rozlišením mezi nábožentvími všeobecně, Starým zákonem a Novým zákonem. Všecka náboženství vedou jistým způsobem k lásce k Bohu. Kdo pochopil. Že je v něm dokonalost a krása, začíná po něm toužit. Ale tím se už nějak oddaluje od světa a od lidí. Nemůže mít rád obojí. Musí se rozhodnout. Buď bude toužit po nebi nebo bude mít rád zemi. Buď bude milovat Boha nebo lidi. I u primitivních kmenů se ti, kdo se stýkají s božstvem, uchylují do samoty, bydlí v lesích a na horách.

U Židů ve Starém zákoně se vyskytují podobné zjevy. I tam se proroci uchylují na hory, do pouště, utíkají před lidmi. Ale pak na Boží rozkaz se vracejí k lidem, dostávají poslání ve svém národě. Hledali Boha, proto utekli od lidí. Ale Bůh jim dal na srozuměnou, že je izraleský národ jeho lid, že on se považuje za jeho pastýře, krále i otce, Má-li tedy někdo rád Boha, musí mít zájem také o jeho lid. Hlásá se tedy ve Starém zákoně láska k Bohu, a také k bližnímu.

Nový zákon však postupuje ještě dále. Bůh se stal člověkem v Ježíši Kristu. On je jedna jediná osoba. Kdo má rád Krista, miluje Boha v člověku. Nejsou to tedy dvě lásky vedle sebe: k Bohu a k člověku. Je to láska jediná: Boha v člověku současně.

To je ovšem něco nového a na první pohled neslýchaného. Vždyť Bůh znamená ideál, krásu, dobro. V lidech vidíme málo z toho, proto se nám často protiví a straníme se jich. A přece nás evangelium povzbuzuje, abychom se toho dojmu nelekali. To nesympatické a ošklivé, co u lidí pozorujeme, je jakoby ohyzdná škraboška. Pod ní je pravá tvář a ta je Božím obrazem.

Chodíme po ulici, Koho potkáváme. Lidi ustarané. Těm jde možná jenom o to, aby vydělali peníze. Za nimi jde opilec, který je naopak propije. Třetí je ctižádostivý, chce se dostat někam nahoru, aby měl moc rozkazovat. Čtvrtý se chlubí, pátý krade. Takový mají pohled na lidi pesimisté. Mají proto možná víc důkazů, než potřebují. Optimisté jim ovšem vytýkají, že jsou škarohlídové, že lidé nejsou ani zdaleka tak zlí, jak to vidí ti, co se v nich zklamalil. Ale těm optimistům se pak namítá: Počkejte, budete mluvit jinak i vy, až se zklamete.

A křesťané? I oni vidí zlo na lidech. Ale přesto jim svět připadá jakoby to byl maškarní ples. I Otcové církve považovali vnější podobu lidí za ošklivou masku, kterou si nasazují. Musíme jim všem pomoci, aby ji sejmuli, aby špínu z obličeje smyli. Křestní voda a slzy pokání, jak píše sv. Efrém, očistí každý ošklivý obličej tak, že v něm zazáří původní krása a zablýskne se jasem, světlem Božím. Církev je tedy jako matka, která sbírá ušpiněná děcka, aby je očistila, protože je má ráda a nedá se škaredým vzhledem bláta odstrašit.

?Nebojte se hříchu lidí,? napomíná starec Zosima v Bratřích Karamazových Dostojevského. Zní to odvážně, jako by to byla tolerantnost, snášenlivost vůči zlu. Ale tak to autor rozhodně nemíní. Dostojevského úmysl je prohlédnout co nejhlouběji do srdce člověka a objevit, že tam sídlí Bůh.

Není daleko od pojetí církevních Otců. Ti si totiž kladli otázku, zůstane-li Boží obraz i v těch, kdo jsou zavržení do pekla. Odpovídají, že ano. Je v jejich srdci nezničitelný. Ale je jakoby celý obklíčený hroznou škraboškou. Utrpení zavržených je právě v tomto stavu. Uvnitř nesmírně touží po Bohu a ta touha se nemůže uskutečnit pro zlobu, která je stále dusí.

Nedivíme se tedy, že světci někdy tak nadšeně kázali davům o nutnosti pokání. Vypadají jejich kázání někdy hrůzostrašně, bijí do neřestí a chyb lidstva. Ale dělali to právě proto, že měli o lidech vysoké mínění. Viděli v nich Boha, viděli krásu duší, které se mohou osvobodit od všeho, co v nich obraz krásy znetvořuje. Dovedli pak ocenit velikost toho, kdo se očistil.

?Bůh se stal člověkem,? píše sv. Atanáš Veliký, ?aby se stal člověk Božím,? tj. aby měl podíl na všem, co Bohu patří, tj. i na úctě a slávě a na lásce, která jemu samému patří.

 odeslat článek     vytisknout článek


Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2024 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv květen 24
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti