Nový portál Vatikánského rozhlasu

Upozorňujeme, že aktuální program České sekce Vatikánského rozhlasu již najdete pouze na našich nových internetových stránkách

https://www.vaticannews.va/cs.html

Portál radiovaticana.cz bude dále sloužit jako archiv starších vysílání České sekce (roky 2007-2020). V sekci Podcast na našich nových stránkách naleznete archiv denních pořadů Vatikánského rozhlasu v češtině od listopadu roku 2018.

Přejít na stránky Vatican News
VaticanNews.va

   14. 5. 2024

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Homilie

  

28.9.2007 

Prodej vše, co máš

Homilie ke 26. neděli v mezidobí

Tomáš Špidlík

Kdysi jsem hledal v Holandsku generální dům Chudých sester od Ježíška. Musely za pronásledování v době tzv. ?Kulturkampfu? přenést své centrální řízení a noviciát z Německa do Holandska. Přenesly se tedy jen za hranice malé vesnice. Byli tam po válce u nich některé Slovenky a chtěly, abych je navštívil. Když jsem vystoupil z autobusu, ptám se ptám se limburského sedláka, který pracoval na poli, kde je klášter Chudých sester. Líbezně ale ironicky se ušklíbl a poradil mě: ?Běžte po této cestě a sotva uvidíte největší a nejbohatší dům v celé krajině, zamiřte k němu. Tam bydlí Chudé sestry.?

Nemyslil to zle, jen chtěl být duchaplný. Ale víme dobře, že to, čemu říkáme řeholní chudoba, je pro některé lidi problém. Když jsou sestry chudé, neměly by mít nic.Když slibují františkánskou chudobu, proč mají domy? Ať poslechnou Krista, který řekl: ?Prodej vše, co máš a prodej chudým!?(Mt 19,27). Jednomu pánovi v Itálii, který nám dával podobnou radu, jsem odpověděl: ?A pak se nastěhujeme k vám a budeme čekat, že stokrát víc obdržíme a nebudeme už přecházet z domu do domu, ale jíst, co nám předložíte (Lk 10,7). Starý pán mě duchaplně ujistil, že bychom si u jeho dveří museli otřepat prach z obuvi (Lk 9,5) na znamení, že nás nepřijali. ?Prodej vše, co máš a dej chudým!? Snadno se to řekne, třebas i snadno udělá. Sv. František se všeho vzdal s radostným srdcem, ale pak musil jít dům od domu a prosit, aby mu dali najíst. Nebylo by lepší, řeknou rozumní lidé, kdyby si nechal to, co měl, žil skromně a nebyl ne obtíž jiným?

Svatá chudoba, zakladatelé řeholních společností jí nazývají svatou, je ctnost evangelní. Tvrdí se o ní, že ji před Kristem neznali a že si jí nevážili. Když sv. František chodil světem a zpíval trubadúrské písně na ?paní Chudobu?, byl si jist, že až v evangeliu objevil její krásu, že svět o ní neví a proto si jí neváží. Kdyby ji znal, všichni by šli za ní.

Není to snad poetická nadsázka? Nejsou snad i mimo křesťanství ti, kteří vychvalují nemajetnost? Jisté je, že to není obyčejné mínění. V denním životě si lidé váží peněz a mají úctu k bohatým. Říkají-li jistí lidé, že mají raději chudé, nebývá ten úmysl zcela čistý, protože mezi chudými může dělat pána on, na bohaté nestačí. A i ti, kteří to upřímně s chudými myslí, nemají rádi jejich chudobu, chtějí jim pomoci, aby se z toho nešťastného stavu dostali, aby jejich podmínky zlepšili. Tu a tam se ovšem vyskytnou v dějinách mezi myslícími lidmi ti, kteří označí nevýhody a risika majetku. Zdá se, že nás peníze zbavují starosti o zítřek. Ale lidská společnost a ekonomické nejistoty, které jsou s ní spojeny, působí, že se správou majetku starosti rostou a stávají se tísnivými. Berou člověku všecek volný čas, nedají mu spát. Je to už starý pijácký motiv: ?Blaze tomu, kdo nic nemá, nestará se, kam se schová. Směle lehne, směle vstane, každý mu nic neukradne.? Literárně ten motiv zpracoval Tolstoj v povídce o ševci, který zpíval a rušil tím bohatého souseda ve spaní. Ten mu proto daroval měšec s penězi. Švec se celý den a celou noc staral, jsou-li peníze dobře schované a víc už nezpíval.

Docela vážně je tato myšlenka rozvedena v indickém asketismu. Člověka činí nešťastným touhy a potřeby. Omezme potřeby člověka na minimum, na trošku rýže a hrnek vody, a budeme šťastni. Oč vlastně usilovali tito staří mudrci? Chtěli dokázat světu, který stále a stále po něčem touží a je proto nešťastný, že člověk doopravdy nic nepotřebuje. Nepotřebu je domy, spí venku, nepotřebuje šaty, nepotřebuje víno, vždyť mu stačí voda. Jen ta trocha rýže jej bohužel ještě váže ke společnosti. Indický asketa tedy nemá věci, ale také je nepotřebuje. V pravém slova smyslu není chudý. Nestrádá, je soběstačný.

Všimněme si to v této souvislosti slov Kristových: ? Pohleďte na nebeské ptactvo. Nežne, nesnáší do stodol. Otec nebeský je živí. Podívejte se na polní lilie?? (Mt 6,28). Mravní důsledek tohoto přirovnání plyne: ?Nestarejte se o to, co byste jedli ani do čeho byste se oblékali. Váš nebeský otec ví, že to potřebujete!? (Mt 6,31). Je tu tedy zásadní rozdíl v postoji k věcem. Jogi je nemá, ale nepotřebuje je. Křesťan se o ně nestará, ale potřebuje je. A přece na tom není zle. Má totiž někoho, kdo mu všecko opatří, bude-li hledat na prvém místě Boží království ( Mt 6, 33). To je ovšem docela zvláštní příslib. má každý právo na to, aby si na něj dělal nárok? Tato otázka je velmi vážná a dala vznik různým typům řeholní chudoby.

Víme ze Skutků apoštolských, jaké nadšení zavládlo v prvotní jeruzalémské církvi. Prodávali a všechno skládali k nohám apoštolů (Sk 4,32). To vzali za své pravidlo i mniši poustevníci. Nechtěli žít z kapitálu, ten rozdali, ale pracovali, aby se uživili. Zbylo jim ovšem hodně času na modlitbu.

Ale definitivní formu řeholní chudobě daly tzv. cenobitické kláštery se společným životem. I sv. Bazil je přesvědčen, že člověk nepotřebuje mnoho. Ale nechce dělat žádný fakirismus v postech. Je potřeba žít, jíst, bydlet, spát rozumně. Jsou to potřeby přirozenosti. Ale jsou různé podle různých typů lidí, jejich zdraví, práce, kterou dělají. Co potřebují, musí mít. Kdo jim tedy zaručí, aby nebyli jiným na obtíž? Klášter, protože ten má majetek společný. Do jedné kasy dávají členové výtěžky své práce i dary, které dostanou. Představený pak rozděluje jednotlivcům podle skutečné potřeby. Kláštery tedy jmění mají, ikdyž jednotlivci jsou chudí. Ale obyčejně svou chudobu necítí a ani na ní nemyslí.

Jaká je v tom výhoda? Jednotlivci nemusí své práce stále vybírat podle toho, co vynesou, ale podle potřeby pro Boha, církev a lidi. Proto byly kláštery v dějinách církve stále centra těch činností, která nejsou ?ekonomické?, ale bez nichž společnost degeneruje v nízký materialismus. V klášterech byla dříve skoro výlučně kultura, umění, duchovní hnutí. Zrušení klášterů znamená vždycky rapidní ochuzení všech vyšších hodnot. Stát sice dnes organizuje školy, ústavy, akademie. Ale sotva se dnes vyskytne něco opravdu nového, zjistí se, že na to nejsou fondy. I dnes jisté hodnoty v životě zachraňují řeholníci.

 odeslat článek     vytisknout článek


Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2024 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv květen 24
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti