VaticanNews.va

   10. 4. 2020

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.6867
Poslechem z webových stránek.4251
Četbou textů na webových stránkách.6692
Poslechem i četbou.3969


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Italský statistický úřad: Loňského března zemřelo na dýchací potíže více lidí než letos v březnu

Bůh nás zachránil tím, že na Sobě nechal vyřádit naši nepravost

O nákaze, kterou šíří pokušení


Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Publicistika

 Reportáže, reflexe, sloupky 

9.7.2009 

Bez etiky není možný žádný rozvoj

Guvernér Italské centrální banky k nové encyklice

Mario Draghi

Krize, která postihla celosvětovou ekonomii je po prvé globální; ta minulá v třicátých letech ? jež také začala v USA, zasáhla méně rozsáhlé oblasti světa a šířila se pomaleji, i když postihla produktivní struktury mnohem hlouběji. Současná krize potvrzuje nutnost úzkého vztahu mezi etikou a ekonomií, odhaluje křehkost modelu, náchylného k překračování míry, k bezuzdnosti, které vyvolaly bankrot. Je to model, v němž makléři považují za dovolený každý manévr, v němž se slepě věří ve schopnost trhu, že je s to sám se regulovat, v němž se stávají běžnými zpronevěry, defraudace, v němž jsou regulační pravidla trhu slabá nebo jsou kořistí těch, kteří mají být regulování, u nichž platy vysokých funkcionářů podniků jsou eticky naprosto nesnesitelné.

Encyklika Benedikta XVI ?Caritas in veritate? vychází z antického vztahu mezi etikou a ekonomií, který zůstal pevný od Aristotela ? pro něhož se ekonomie spojovala s úsilím o mravnost - po Adama Smitha, který k uvolnění tržních sil považoval za nezbytný zákoník obchodní mravnosti ?zakládající se na čestnosti, důvěře a empatii. Vyhranění ekonomie jako nezávislé discipliny je poměrně nedávné, z druhé poloviny 19. století. Přineslo přetnutí pout s morálními vědami, jak to požadovali za nutné tzv. ?čistí ekonomové?, měla-li vzniknout věda, jež by stanovila zásady chování homo oeconomicus, založené na tezi racionality a co největším osobním blahobytu.

V posledních desetiletích odstranění etiky z oblasti bádání ekonomické vědy bylo uváděno v pochybnost, protože vytvořila model neschopný dokonale brát v úvahu lidské činy v ekonomické oblasti a vysvětlit existenci významných institucí pro obchod, který je pouhým výsledkem čiré interakce rozumových a egoistických činitelů. S touto kritikou vystoupil Amartya Sen, který analyzoval účinky úvah etického rázu na ekonomické jednání, a dále Akerlof, který zdůrazňuje důležitost rovnocenného určování platů.

Podle sociálního učení církve, jestliže nezávislost ekonomické discipliny zahrnuje lhostejnost k etice, pobádá člověka, aby zneužíval ekonomický nástroj; jestliže už neexistuje prostředek k dosažení posledního cíle ? to je všeobecného dobra ? zisk se vystavuje nebezpečí, že bude plodit chudobu. Rozvoj sám od sebe není zaručen neosobními automatickými silami (trh si může dělat chce), ale nutně potřebuje osoby, které jej pohánějí tím, že žijí ve svém svědomí volání společného dobra. Každé ekonomické rozhodnutí má následky mravního rázu. A to je ještě pravdivější v době globalizace, která oslabuje národní působení vlády ekonomie a ohrožuje tak užitečnost scholastického rozlišení mezi vytvářením bohatství a jeho přerozdělováním vykonané věřejnou sférou, kvůli spravedlnosti.

Benedikt XVI. rozpoznává v principu subsidiarity ? vytyčeném v roce 1931 Piem XI. v encyklice Quadragesimo anno ? důležitý nástroj, jak odpovědět v budoucnu na současnou krizi řízení globalizace polycentrické autoritě, kterou by tvořilo více úrovní, a rozmanitých a mezi sebou propojených rovin, která by neměla základ výlučně ve věřejné moci, nýbrž i na prvcích občanské společnosti (zprostředkující orgány mezi státem a trhem, jak to původně formuloval Pius XI.).

Aktuálnost tohoto návrhu spočívá především v poukazu na vládní autoritu postavenou nad složitou ekonomickou skutečnost, která se nedá redukovat na málo jakkoliv silných střetnutí zájmů; která má tedy mnohovrstevnou povahu, která hodně uživá zásady subsidiarity ve smyslu dnes důvěrně známém ekonomům, podle níž moc rozhodovat je třeba přidělit tomu, na koho se hlavně promítají účinky udělaných rozhodnutí.

Na bezprostřední úrovni, světová vzájemná závislost naléhavě vyžaduje reformu mezinárodní finanční struktury, zaměřené na lepší fungování trhů. Tímto směrem jdou návrhy usilující zaručit větší průzračnost bilancí společnosti a donutit operátory k větší střízlivosti při hromadění dluhů, k většímu povědomí rizik, jež sebou nese honba za ziskem, a obecněji, zda jsou společensky přijatelné určité způsoby jednání. Avšak zároveň tyto cíle jsou nerozlučně spojené s etickým, mravním profilem, protože koneckonců jsou zaměřené na ochranu nejslabších.

Nějaký dlouhodobý rozvoj není možný bez etiky. To je jeden základní důsledek pro ekonoma ?lásky v pravdě? (caritas in veritate), o němž píše Benedikt XVI. ve své encyklice. Abychom znovu nastoupili cestu rozvoje, je zapotřebí vytvořit podmínky, aby všeobecná očekávání, která Keynes nazýval ?dlouhodobá?, byla zase příznivá. Je nutné znovu vybudovat důvěru podniků, rodin, občanů, jednotlivých osob ve schopnost stálého růstu ekonomie. Tato důvěra nemůže být na dlouhou dobu odloučena od morálky, od hluboké naděje, podle slov Jana Pavla II. v bule, kterou vyhlásil Jubilejní rok 2000, totiž ?vytvořit model ekonomie ve službě každé lidské osoby.?

Z Osservatore Romano přeložil Josef Koláček.

Další články z podrubriky Reportáže, reflexe, sloupky

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
25.6.10 7. ročník mezinárodního sympozia univerzitních profesorů o Caritas in veritate
29.8.09 68 evangelických intelektuálů vyzývá své souvěrce k četbě poslední encykliky
16.7.09 Italský prezident chválí novou encykliku
11.7.09 Benediktu XVI. by měli udělit Nobelovu cenu za ekonomii
9.7.09 Encyklika může být vodítkem pro summit G8



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2020 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Záznam aktuálního pořadu

Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Papež sloužil liturgii Zeleného čtvrtku

Petrův nástupce jmenoval studijní komisi pro ženský diakonát

Fabrice Hadjadj: Modlitba jako lidštější a hlubší možnost konfrontace se zlem

O institucionalizovaných Jidáších a Jidáškovi v našem nitru

Papež: Jak prožít Velikonoce doma? S křížem a evangeliem.

Cantalamessa: Maria matka křesťanů

Vytrvat ve službě

Kardinál Pell jednohlasně zproštěn viny

Cantalamessa: Maria pod křížem

Papež ustavil fond pro misijní oblasti postižené koronavirem

Úřad pro laiky, rodinu a život: Neopouštějme seniory!

O chudých, ve kterých je vždycky přítomen Ježíš

 Nově na webu
Svatý otec: Velikonoce – domácí liturgie

Publicistika: Požehnání, které rozčísá temnoty strachu

Publicistika: Koronavirus dnes a zítra

Rozhovory: O Janu Pavlu II. , vyhaslosti víry a možnosti jiné cesty

Homilie: „Opovržený, opuštěný od lidí“ (Iz  52,2-3)

Archiv zpráv duben 20
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   

Starší zprávy >

Náš tip

Hořkosti v kněžském životě

Žena je vrcholem tvorstva, z ní plyne spása

Miguel Ángel Fiorito S.I. - Mistr dialogu