Vatikán.
Benedikt XVI. hovořil o výhodě, kterou má církev v mediální komunikaci, na dnešním setkání s účastníky mezinárodního kongresu pracovníků katolického tisku, který pořádala Papežská rada pro sdělovací prostředky a účastnili se ho delegáti z 85 zemí. Benedikt XVI. přednesl pronikavou úvahu na téma sdělovacích prostředků a přínosu katolíků na tomto poli. Papež poukázal na potřebu hluboké proměny, kterou žádá dnešní doba na žurnalistech jako zprostředkovatelích informačních poryvů:
?V dnešní komunikaci má například stále větší váhu vizuální rozměr s jeho stále se rozvíjejícími novými technologiemi. Přináší-li na jedné straně nepochybně pozitivní aspekty, pak na druhé straně se tento rozměr může získat nezávislost na realitě a zrodit virtuální svět s mnoha důsledky, z nichž prvním je riziko lhostejnosti vůči pravdě. Nové technologie spolu s pokrokem, který přinášejí, mohou vést k záměně pravosti a klamu, mohou vést k záměně reality a virtuálního světa. Obrazový záznam radostného či smutného dění může být konzumován jako podívaná a nikoli jako příležitost k reflexi. Snaha přispět k autentické humanizaci se tak stává druhořadou, protože dění je prezentováno hlavně kvůli tomu, aby vzbudilo emoce. Tyto aspekty působí jako poplašný signál a vybízejí k zamyšlení nad nebezpečím odpoutání virtuálního světa od reality.?
V tomto kontextu, řekl dále Benedikt XVI., je katolický tisk povolán nově a důsledně plnit své neodvolatelné poslání:
?Církev zde má určitou výhodu, neboť křesťanská víra má se světem komunikace společnou určitou základní strukturu: totiž fakt, že prostředek a sdělení jsou totožné. Boží Syn, Vtělené Slovo je totiž sdělením o spáse a zároveň prostředkem, kterým se spása realizuje. Není to ovšem čirý pojem, nýbrž realita přístupná všem, i těm, kteří třebaže žijí jako protagonisté uprostřed složitosti tohoto světa, jsou schopni si uchovat intelektuální poctivost ?maličkých? z evangelia. Kromě toho církev, mystické Tělo Kristovo, přítomné současně všude, živí schopnost bratrštějších a lidštějších vztahů, je místem společenství mezi věřícími a zároveň znamením a nástrojem povolání všech ke společenství. Její silou je Kristus a v jeho jménu vyhledává člověka na cestách tohoto světa, aby jej zachránila před mysteriem iniquitatis ? tajemstvím nepravosti, které v ní záludně působí. Tisk přibližuje způsobem přímějším než každý jiný sdělovací prostředek hodnotu psaného slova. Boží Slovo přišlo k lidem a bylo předáno také nám prostřednictvím knihy, Bible. Slovo zůstává základním a v jistém smyslu ustavujícím nástrojem komunikace; je používáno v různých formách i dnes a uchovává si celou svou hodnotu i v takzvané ?vizuální civilizaci?.?
Z tohoto krátkého zamyšlení jasně plyne, řekl dále Benedikt XVI., že výzva komunikace je velmi zavazující pro církev a pro ty, kteří mají účast na jejím poslání. Křesťané nemohou ignorovat krizi víry, která dolehla na společnost nebo jednoduše důvěřovat v to, že dědictví hodnot předávané během minulých staletí bude samo moci nadále inspirovat a utvářet budoucnost lidské rodiny. Idea žít ?jako by Bůh neexistoval? je ničivá: svět potřebuje spíše žít ?jako by Bůh existoval?, třebaže nemá sílu věřit. Jinak totiž produkuje pouze ?nelidský humanismus?.
?Drazí bratři a sestry, pokud ten, kdo pracuje ve sdělovacích prostředcích, nechce být jako ? znějící kov a zvučící cimbál? (1 Kor 13,1) ? jak by řekl svatý Pavel ? musí si uchovávat moc základního rozhodnutí, které jej uschopňuje zacházet s věcmi tohoto světa tak, aby na vrchol hodnotového žebříčku kladl vždycky Boha. Doba, kterou prožíváme, přestože má značný náboj pozitivity, neboť nitky dějin jsou v rukou Božích a jeho věčný plán vychází stále více najevo, zůstává poznamenána také mnohými stíny. Drazí pracovníci katolického tisku, máte za úkol pomáhat soudobému člověku orientovat se ke Kristu, jedinému Spasiteli, a držet nehasnoucí pochodeň naděje, aby byl dnešní život důstojnější a odpovídajícím způsobem vytvářet budoucnost. Proto vás vybízím, abyste ustavičně obnovovali své osobní rozhodnutí pro Krista a čerpali z oněch duchovních zdrojů, které světská mentalita podceňuje, třebaže jsou cenné, ba dokonce nezbytné.?
(mig)