Vatikán.
Benedikt XVI. dnes přijal účastníky studijního sympozia o Kodexu kanonického práva východních církví u příležitosti 20. výročí jeho promulgace.
Za zmínku stojí, že označení ?východní? v této souvislosti nevyjadřuje ani tak zeměpisné umístění působiště zmíněných komunit, nýbrž spíše souhrnný název pro ty liturgické tradice, které by bylo možno velice stručně a souhrnně popsat tak, že jejich celebrant slaví eucharistii tváří obrácenou směrem k východu, přičemž stejným směrem je obrácen také všechen přítomný Boží lid. Nesprávné, ale vžité označení klasifikuje tento aspekt liturgického slavení termínem ?zády k lidu?.
V katolické církvi existuje 23 církví východního obřadu, které mají vlastní kanonické právo (sui iuris) a náleží do pěti liturgických tradic: alexandrijské, antiochijské, arménské, chaldejské a byzantské. Pouze jedna z těchto církví - maronitská ? má své historické kořeny ve starověku, konkrétně v 5. století; všechny ostatní vznikly v rozmezí 16. až 20. století, kdy různé pravoslavné komunity vstoupily do plného společenství s Petrovým nástupcem. Nejpočetnější z těchto církví sui iuris je syrsko-malabarská církev v Indii, vzniklá roku 1662.
Dvacet let od promulgace Kodexu kánonů východních církví, zdůraznil ve své promluvě Benedikt XVI., chceme vzdát hold intuici ctihodného Jana Pavla II., který ve snaze o to, aby východní katolické církve ?vzkvétaly a s novou apoštolskou silou vykonávaly svěřený úkol? (Orientalium Ecclesiarum, 1) chtěl vybavit tyto ctihodné církve úplným a společným Kodexem přizpůsobeným době a kontextu Druhého vatikánského koncilu.
?Nový Codex Canonum Ecclesiarum Orientalium vytvořil pro věřící katolíky východního obřadu zčásti novou disciplinární situaci a stal se platným nástrojem pro ochranu a šíření vlastního ritu pojatého jako ?liturgický, teologický, duchovní a disciplinární odkaz různých kultur a historických okolností, který vyjadřuje způsob života z víry vlastní každé církvi podle jejího práva ?(CCEO, kan. 28 §1).?
Stávající východní právo je inspirováno kánony starověké církve, řekl dále Benedikt XVI., a potvrzením katolického společenství proto církve východního obřadu nezamýšlely popřít věrnost vlastním tradicím. Již vícekrát totiž bylo zdůrazněno, že realizace plného společenství církví východního obřadu s římskou církví s sebou nenese žádné umenšení vlastní autenticity a originality. Je proto úkolem všech katolických církví východního obřadu uchovávat společný odkaz a živit vlastní tradice, jež jsou bohatstvím pro celou církev.
?Samotné kánony prvních staletí církve tvoří v široké míře základní a stejný odkaz kanonické discipliny, kterou se řídí také pravoslavné církve. Katolické církve východního obřadu proto mohou nabízet významný a specifický přínos ekumenickému hnutí.?
Řekl mimo jiné Benedikt XVI. na setkání s účastníky sympozia ke 20. výročí vyhlášení Kodexu kánonů východních církví.
(mig)