Nový portál Vatikánského rozhlasu

Upozorňujeme, že aktuální program České sekce Vatikánského rozhlasu již najdete pouze na našich nových internetových stránkách

https://www.vaticannews.va/cs.html

Portál radiovaticana.cz bude dále sloužit jako archiv starších vysílání České sekce (roky 2007-2020). V sekci Podcast na našich nových stránkách naleznete archiv denních pořadů Vatikánského rozhlasu v češtině od listopadu roku 2018.

Přejít na stránky Vatican News
VaticanNews.va

   25. 4. 2024

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Zprávy

  

11.12.2010 

Druhé adventní kázání O. Cantalamessy

Vatikán. Ve svém pátečním kázání, druhém adventním pro papeže a členy papežské kurie, se O. Raniero Cantalamessa OFMCap. pokusil podat křesťanskou odpověď na sekularismus za pomoci citace z prvního listu apoštola Jana: ?Zvěstujeme vám život věčný? (1 Jan 1,2).

Vysvětlil nejprve rozdíl mezi sekularismem a sekularizací a přirovnal jej k rozdílu mezi scientismem a vědeckostí nebo mezi racionalismem a racionalitou. Pojem sekularizace, řekl mimo jiné, totiž může označovat autonomii pozemských skutečností a oddělení Božího království od císařovy říše, a pak nejenom, že není proti evangeliu, ale právě v evangeliu nachází své hluboké kořeny. Může však také označovat souhrn postojů odporujících náboženství a víře, a pak se jedná právě o negativní podobu sekularizace, totiž sekularismus.

O. Cantalamessa pak poukázal na slovní kořen tohoto pojmu, který odkazuje k latinskému saeculum, který v běžném jazyce označoval přítomnost, nynější dobu. Sekularismus, který se projevuje nejrůznějšími způsoby v teologii, vědě, etice, biblické hermeneutice, kultuře vůbec i v každodenním životě, je z hlediska svého prvotního významu synonymem dobovosti, dočasnosti tedy redukce reality na pouze pozemskou dimenzi přítomnosti, říká O. Cantalamessa a dodává: Úpadek horizontu věčnosti má na křesťanskou víru zdrcující účinek, což vyjadřuje sv. Pavel slovy: ?Máme-li naději v Krista jen v tomto životě, pak jsme nejubožejší ze všech lidí.? (1 Kor 15,19).

Jak došlo k tomuto výstupu a pádu typicky křesťanské novoty, kterou je víra ve věčný život? ? táže se papežský kazatel:

?V židovském náboženství Starého zákona se tato víra ujala až poměrně pozdě. Teprve po exilu, při neúspěchu dobových přání, se prosazuje myšlenka vzkříšení těla a nadpozemské odměny spravedlivých, a to ještě ne u všech (saduceové tuto víru nesdíleli).

Tato víra byla napadena efektní tezí těch (Feuerbach, Marx a Freud), kteří vysvětlují zrod víry v Boha přáním po věčné odměně, tedy jako projekci zklamaných pozemských tužeb do onoho světa. Izrael však nejprve uvěřil v Boha a teprve mnohem později ve věčnou odměnu. Nebyla to tedy touha po věčné odměně, která vyprodukovala víru v Boha, nýbrž víra v Boha vyvolala víru v nadzemskou odměnu.?

Úplné zjevení věčného života nastává v biblickém světě Kristovým příchodem, pokračoval O. Cantalamessa. Ježíš nestaví jistotu věčného života na přirozenosti člověka, tedy na nesmrtelnosti duše, nýbrž na ?moci Boha, který je Bohem živých a nikoli mrtvých? (Lk 20, 27-38). Po Velikonocích k tomuto teologickému základu, apoštolové přidávají ten kristologický, totiž Kristovo zmrtvýchvstání, na kterém sv. Pavel zakládá víru ve vzkříšení těla a život věčný.

?Co se však stalo s křesťanskou myšlenkou života věčného pro duši i tělo, poté co zvítězila nad pohanskou ideou ?temnoty, která panuje po smrti?? Na rozdíl od nynější doby, kdy se ateismus projevuje především popíráním existence Stvořitele, preferoval v 19. století popírání onoho světa. Přijetím Hegerova tvrzení, podle něhož ?křesťané vynakládají na nebe energii, která je určena zemi?, začal Feuerbach a zejména Marx bojovat proti víře v posmrtný život pod záminkou, že odvádí od pozemského nasazení. Myšlenka osobního přežití v Bohu je nahrazena ideou přežití v rámci druhu a v budoucí společnosti.?

Slovo věčnost tímto podezřením postupně upadá do zapomnění, pokračoval O. Cantalamessa. Zbytek dokončily v opulentních společnostech materialismus a konzumismus, takže je dokonce považováno za neslušné, mluví-li se mezi vzdělanými a moderními lidmi o věčnosti. To všechno má zřetelný dopad na víru věřících, která se v tomto bodě stává bázlivou a zdrženlivou. Důsledek tohoto zatmění věčnosti vyjadřuje sv. Pavel právě ve vztahu k těm, kteří nevěří ve vzkříšení mrtvých: ?jezme a pijme, vždyť zítra zemřeme? (1 Kor 15, 32).

?Nejúčinnější odpověď na sekularismus, a stejně i na scientismus, není ta, která potírá tento protivící se omyl, ale taková, která dá před lidmi opět zazářit jistotě života věčného odkazem na vnitřní sílu, kterou obsahuje pravda, je-li doprovázena svědectvím života. ?Proti myšlence, napsal jeden antický otec, lze vždycky postavit jinou myšlenku a proti názoru jiný názor, ale co postavit proti životu??

Jediná platná odpověď na tento problém je tedy ta, která se zakládá na víře ve Vtělení Boha, pokračoval O. Cantalamessa. V Kristu vstoupila do času věčnost a zjevila se v těle. Tváří v tvář Jemu lze přijmout rozhodnutí pro věčnost. Evangelista Jan o tom říká: ?Život se zjevil, a my jsme ho viděli, Život věčný, který byl u Otce a zjevil se nám? (1 Jan 1,2).

?Obnovená víra ve věčný život není potřeba jen kvůli evangelizaci, tzn. k tomu, aby byla zvěstována druhým; potřebujeme ji v první řadě my sami, abychom dali svému putování ke svatosti nový rozlet. Otupování myšlenky na věčnost působí také na věřící a umenšuje v nich schopnost čelit odvážně utrpení a životním zkouškám.?

Kázání vyústilo citací sv. Augustina z jeho komentáře k poutnímu žalmu 122 - Do domu Hospodinova půjdeme s radostí:

?Pospěšme, vždyť jdeme do domu Hospodinova; utíkejme, vždyť tento běh neunavuje, protože míříme k cíli, kde už neexistuje únava. Běžíme do domu Hospodinova a naše duše se raduje spolu s těmi, kdo opakují tato slova; těmi kdo viděli tuto otčinu před námi, viděli apoštoly a říkají nám: ?Běžte, pospěšte, pojďte za námi! Jdeme do Hospodinova domu!? (Ennarationes in Psalmos 121,2).



(mig)

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
19.12.20 Cantalamessa: Klíč k pochopení Vtělení dává pokora
14.12.20 Cantalamessa: Naším pevným bodem je věčnost
5.12.20 Cantalamessa: Memento mori - S pandemií přišel čas znovu mluvit o smrti
30.11.20 Otec Raniero Cantalamessa – kardinál, který zůstává kapucínem
27.11.20 Adventní meditace pro římskou kurii tentokrát o “věčných pravdách” v čase pandemie



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2024 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv duben 24
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti