VaticanNews.va

   31. 3. 2020

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.6759
Poslechem z webových stránek.4134
Četbou textů na webových stránkách.6598
Poslechem i četbou.3888


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Pán nás volá ze svého kříže, abychom opět nalezli život

Dekret Kongregace pro bohoslužbu o slavení Velikonoc

Mimořádná pobožnost v čase epidemie – Urbi et Orbi


Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Zprávy

  

7.12.2013 

První adventní kázání O. Cantalamessy

Vatikán. V pátek ráno měl papežský kazatel první z cyklu promluv, které pronáší k papeži a členům římské kurie každý pátek během adventní doby. O. Raniero Cantalamessa se zaměřil na postavu sv. Františka z Assisi a reformu církve pojatou jako cestu ke svatosti. Italský kapucín začal u konverze světce z Assisi a upozornil, že v jeho případě „nešlo o volbu chudoby a tím méně o pauperismus. Sv. František se rozhodl pro chudé. Nicméně tato volba jeho konverzi nevysvětluje beze zbytku, ukazuje jenom její účinek a nikoli příčinu“:

Opravdové rozhodnutí je mnohem radikálnější. Nejedná se o volbu mezi bohatstvím a chudobou, ani volbu mezi bohatými a chudými, mezi příslušností k té či oné třídě, nýbrž o volbu mezi sebou samým a Bohem, mezi záchranou vlastního života a jeho ztrátou pro evangelium.

Hluboký motiv jeho konverze, pokračoval O. Cantalamessa, není tedy sociální, nýbrž evangelní. František ostatně „nešel za malomocnými jen tak“, ale byl veden Pánem. „Nelze si zamilovat nějakou ctnost – řekl papežský kazatel – byť by to byla chudoba, zamilovat si lze osobu:

František nepřijal chudobu či chudé, nýbrž Krista, a z lásky k Němu se pak zasnoubil v takzvaných druhých zásnubách s Matkou chudobou. Tak je tomu v křesťanské svatosti vždycky. Základem lásky k chudobě a k chudým je buď láska ke Kristu anebo budou chudí tím či oním způsobem manipulováni a chudoba se stane tématem polemiky proti církvi, anebo okázalostí, která má v církvi dokazovat větší dokonalost ve srovnání s ostatními, jak k tomu bohužel došlo mezi některými následovníky Prosťáčka z Assisi.

V jednom či druhém případě - dodal Otec Cantalamessa – se z chudoby dělá ta nejhorší forma bohatství, totiž vlastní spravedlnost.“ Zvykli jsme si, řekl dále, „vidět ve sv. Františkovi muže prozřetelnosti“ schopného obnovit církev v době velkých napětí. Františka jako jakéhosi „prostředníka mezi rebelujícími heretiky a institucionální církví“. Ve skutečnosti však, upozornil O. Cantalamessa, takovýto úmysl nikdy nepřišel Františkovi na mysl. Nikdy si nemyslel, že byl povolán reformovat církev. Co tedy chtěl? – zeptal se: „Vrátit světu formu a styl Ježíšova života“:

Když psal Řeholi pro svoje spolubratry začal ji slovy: Pravidlem života menších bratří je dodržovat svaté evangelium našeho Pána Ježíše Krista. František tento svůj objev neteoretizoval, aby z něj učinil program reformy církve. Realizoval reformu v sobě a tak mlčky ukázal církvi jediné východisko z krize: znovu se přiblížit k evangeliu a sblížit se s lidmi, zejména nepatrnými a chudými.

Ve své době – pokračoval O. Cantalamessa – „František učinil to, co se v době Druhého vatikánského koncilu mínilo mottem: „zbourat bašty“:

Zlomit izolaci církve, přivést ji do kontaktu s lidmi. Jedním z faktorů zatemnění evangelia byla transformace autority jakožto služby na autoritu pojatou jako moc, která vyvolala nekonečné konflikty uvnitř církve i mimo ni. František řešil problém evangelním způsobem. Ve svém řádu, což byla tehdy absolutní novinka, nazval představené ministry, což znamená služebníky, a všechny ostatní bratry.

K reformě církve je tedy zapotřebí začít reformovat sebe. František nás učí, řekl papežský kazatel, že, chceme-li opravdu následovat Ježíše a žít pro Něho, musíme zapřít sami sebe. Znamená to „klást ve svých úmyslech na první místo vždycky slávu Boží“:

Ať už ti, které Bůh volá reformovat církev cestou svatosti, nebo ti, kteří se cítí povoláni obnovit ji cestou kritiky, nebo ti kteří jsou povoláni, aby ji reformovali cestou úřadu, který zastávají. V každém případě musí být začátek duchovní cesty stejný jako u sv. Františka: konverze od vlastního já k Bohu, sebezapření. Tak se rodí praví reformátoři, kteří v církvi opravdu něco mění.

Řekl mimo jiné O. Cantalamessa ve své páteční homilii v kapli apoštolského paláce.

(mig)

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
20.12.19 Otec Cantalamessa: Kdo následuje Marii, uskutečňuje Boží slovo
13.12.19 Magnifikat je skvostnou školou evangelní moudrosti – kázal o. Raniero Cantalamessa
6.12.19 Mariánský advent
19.4.19 Cantalamessa: Největší nebezpečím pro člověka je iluze všemohoucnosti
12.4.19 Otec Cantalamessa o Kříži



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2020 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Záznam aktuálního pořadu

Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nestyďme se, že jsme v církvi, styďme se, že jsme hříšníci

Pandemie a všeobecné bratrství – nóta Papežské akademie pro život

Sdílejte radost z evangelia s dnešními lidmi, vybízí papež anglické věřící

Stážistka České školy zůstala v Římě: Při učení na dálku je nejdůležitější kreativita

Mytí rukou je v Africe luxus, říká mosambický misionář

Ježíš nemůže vidět lidi a nemít soucit

Odpovědí Boha na problém smrti je Ježíš

O neomylnosti lidu ve víře

Arcibiskup Crepaldi: Úvaha o krizi, která není jenom zdravotní

Mimořádná pobožnost v čase epidemie – Urbi et Orbi

Mlčení spravedlivého před urputností

Obřady Svatého týdne proběhnou ve Vatikánské bazilice

 Nově na webu
Svatý otec: Dovolte Božímu Slovu přinést život tam, kde je smrt

Publicistika: Požehnání, které rozčísá temnoty strachu

Publicistika: Koronavirus dnes a zítra

Rozhovory: Nemějte strach

Homilie: „Opovržený, opuštěný od lidí“ (Iz  52,2-3)

Archiv zpráv březen 20
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

Starší zprávy >

Náš tip

Hořkosti v kněžském životě

Žena je vrcholem tvorstva, z ní plyne spása

Miguel Ángel Fiorito S.I. - Mistr dialogu