VaticanNews.va

   22. 10. 2018

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.4982
Poslechem z webových stránek.3183
Četbou textů na webových stránkách.5052
Poslechem i četbou.3098


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Františkova mariánská víra: „V Medžugorje je milost, ale chybí rozlišování...“

Papež: Pozor na dokonalé křesťany!

O přikázáních - Lhostejnost zabíjí


Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů Návštěva papeže v České republice NAVRCHOLU.cz
 
Zprávy

  

28.9.2017 

Papež: Amoris laetitia je nutné číst celou – její morálka není pochybná, nýbrž tomistická

Vatikán. Pokud chceme pochopit posynodální apoštolskou exhortaci Amoris laetitia, je třeba ji číst od začátku do konce. Jejím základem není nejistá a nekatolická morálka, nýbrž tomismus, řekl mimo jiné papež František kolumbijské jezuitské komunitě při nedávné apoštolské cestě do této latinskoamerické země. Soukromé setkání s pětašedesáti řeholníky se odehrálo 10. září v rezidenci Tovaryšstva Ježíšova u kostela sv. Petra Klavera a jeho obsah zaznamenal italský jezuita o. Antonio Spadaro pro list La Civiltá Cattolica.

Papež František v jeho úvodu s úsměvem prohlásil, že se rád shledává se svou „sektou“, a poté odpověděl na několik otázek. Jedna z nich se týkala papežových očekávání vzhledem k teologické a filosofické reflexi v Kolumbii a církvi všeobecně. Svatý otec jí využil k tomu, aby na okraj vyslovil několik slov, „diktovaných spravedlností a také milosrdnou láskou“, která přinášíme v plném znění:

“Slýchám totiž mnoho komentářů o posynodální apoštolské exhortaci Amoris laetitia, které sice zasluhují respekt, protože je řekli Boží synové, ale jsou pomýlené. Pokud chceme Amoris laetitia pochopit, musíme ji číst od začátku do konce. Počínaje první kapitolou, pak druhou a tak dále…a přitom přemýšlet a také si přečíst, co se řeklo na synodě. Za druhé – někteří lidé tvrdí, že podkladem Amoris laetitia není katolická anebo přinejmenším jistá morálka. V odpovědi na to bych chtěl jasně zdůraznit, že morálka Amoris laetitia je tomistická, velikána sv. Tomáše. Můžete si o tom promluvit s velkým teologem, který je dnes jedním z nejlepších a nejzralejších, kardinálem Schönbornem. Chtěl jsem to říci, abyste mohli pomoci lidem, kteří věří, že morálka je čirá kazuistika. Pomozte jim, aby si uvědomili, že velikán sv. Tomáš vykazuje obrovské bohatství, které nás také dnes dokáže inspirovat. Avšak pouze na kolenou, a to stále…“

Vrátil se papež František k první části odpovědi, ve které vybízel k filosofické a teologické reflexi utvářené v dialogu s reálným životem, nikoli v laboratorní sterilitě. Spolu s Dostojevským je nezbytné přemýšlet o kráse, která zachrání svět, dobru a pravdě. Benedikt XVI. mluví o pravdě jako o setkání, tudíž zde nejde o klasifikaci, nýbrž cestu, vysvětloval papež. Neznamená to však, že by se tím teologie „zvrhla“, ba právě naopak. Ježíšova teologie byla ze všeho nejreálnější, vycházela ze skutečnosti a pozvedala se k Otci. Odvíjela se od zrna, podobenství, činu – a jejich výkladu. Ježíš usiloval o hloubku teologie, přičemž největší skutečností je tu Pán. Jak papež dodal, dobrý teolog by se kromě studia měl vyznačovat oddaností a hbitým postřehem reality a uvažovat o všem na kolenou. Bez modlitby z něj bude pouhá pochodující příručka, ale nebude provozovat teologii. Dnes je totiž otázkou, jak vyjádřit, kdo je Bůh, jak se projevuje Duch svatý, Kristovy rány a Jeho mystérium, počínaje listem Filipanům (2,7 a dále). Teologie má vysvětlovat tato tajemství a učit o onom setkání, které je milostí, připojil papež na závěr.

Další otázku kladl jezuitský scholastik, který patří do afrokumbijské komunity. Jejím jménem popsal dosavadní nelehkou situaci kolumbijských občanů s černou pletí slovy Písma – žeň je sice hojná, ale dělníků málo. Papež upozornil na základní charisma, které má mít kolumbijský jezuita a které nese jméno Petr Klaver. Jak řekl, skrze tohoto člověka promluvil Bůh, ačkoli to byl útlý mladík. Hodně ale rozmlouval se starým vrátným, který přiživoval jeho touhy. Bylo by krásné, povzdechl si papež, kdyby se starci z Tovaryšstva postavili dopředu a mladí je následovali! Tak by se naplnila slova proroka Joela: Staří budou snít a mladí prorokovat. Je tedy třeba prorokovat, ale mluvit přitom se starci, uzavřel papež.

Na dotaz, zaměřený na pastoraci ignaciánské mládeže, papež dle vlastních slov reagoval „poněkud intelektuálně“. Doporučil, aby se cílovým horizontem stala spiritualita Duchovních cvičení, tedy pohyb a akce, protože pouhá reflexe v malých skupinkách už nestačí. Mladí lidé – praktikující či nikoliv – potřebují rozpohybovat v dobrovolnické činnosti, péči o staré lidi, projektech alfabetizace. Takto je uvádíme do dynamiky, ve které k nim Pán začne promlouvat a hýbat jejich srdcem, upozornil papež, aniž bychom toho dosáhli svou argumentací. Římský biskup naopak varoval před militantním přesvědčováním, kterému by nepředcházel životní příklad.

„Nejvíce se mne dotkla spontánnost Božího lidu“, odpověděl papež na otázku, co jej nejvíce zasáhlo při průjezdu kolumbijskou Cartagenou. Lid vycházel ven, aby přivítal hosta bez předem připravených sloganů, což je projevem lidové kultury, která ve vší svobodě chválí Boha. Papež podotkl, že se někdy podléhá pokušení evangelizovat lid podle liberálního a osvícenského pojetí evangelizace, ale nikoli s lidem. Jak řekl, první políček této vizi uštědřila Lumen gentium, která mluví o církvi jako o „svatém Božím lidu“. Jestliže tedy chceme zakusit církev, musíme se zaposlouchat do Božího lidu, ačkoli dnes, jak dále podotkl, je „lid“ ošemetná kategorie, abychom nebyli obviněni z populismu. Lid, opakoval papež, není logická, nýbrž mytická kategorie, a jeho pochopení si vynucuje naprostý ponor, doprovod zvnitřku. Od pastýřů to vyžaduje, aby se dali nést onou realitou lidu, která není ideologická, nýbrž živá a živelná. „Boží milost, která se projevuje v životě lidu, není ideologie“, zdůraznil papež, „nýbrž je to cosi mnohem většího, objímajícího“. Svatý otec navrhl četbu 48. kapitoly apoštolské exhortace Evangelii nuntiandi bl. Pavla VI., která popisuje ctnosti Božího lidu, ale také rizika jeho zbožnosti, včetně pověrčivosti. Pokud je nicméně lidová zbožnost dobře nasměrována, zakončil papež František, projevuje žízeň po Bohu, kterou mohou poznat pouze chudí a maličcí. Naší úlohou pastýřů tedy naznačovat lidu cestu, stát v jeho středu a poznávat jej a konečně jít za lidem, aby se nikdo neopozdil a aby samo stádce po čichu hledalo cestu za dobrým Pastýřem.

(jag)

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
21.11.17 Opakem omylu není pravda
11.11.17 Arcibiskup Chaput: V případě nejasností interpretovat ve shodě s učením předchozích papežů
15.2.17 Podle Amoris laetitia znovusezdaní ke svátostem pod dvěma podmínkami
18.12.16 Tak bych odpověděl na ony pochybnosti stran Amoris laetitia
26.11.16 Kardinál Amato: Debata nad Amoris laetitia je užitečná



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2018 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Záznam aktuálního pořadu ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Papež: Mít rád znamená nechat stranou sobectví

Kardinál Cupich k sexuálním skandálům: Transparentnost a zodpovědnost

Překvapila mne vstřícnost a otevřenost - říká bratrská delegátka Martina V. Kopecká

Kvas Ducha svatého naplňuje radostí

Svatý stolec: Definici lidských práv nelze donekonečna rozšiřovat

Kardinál Parolin: Papež je ochoten vydat se do Severní Koreje

Kardinál Simoni oslavil devadesátiny s papežem Františkem

O třech stupních chudoby

Papež přijal jihokorejského prezidenta Mun Če-ina

Milion dětí se modlí růženec – tentokrát za Asii Bibi

Mše za mír na Korejském poloostrově za přítomnosti prezidenta Mun Če-ina

Rádio Maria otevírá nová studia na světových periferiích

 Nově na webu
Svatý otec: Cesta lásky je vždycky „ztrátová“

Publicistika: Mlčeti zlato

Publicistika: Pravda nás osvobodí

Rozhovory: V případech pedofilie jsem nikdy neudělil milost,

Homilie: Na kříži se Bůh zjevil jako agapé

Archiv zpráv říjen 18
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    

Starší zprávy >

Náš tip

O teologii manželství

Božím lidem je třeba se stát

Bůh nebrání pravdu na úkor lásky, ani lásku na úkor pravdy či rovnováhu na úkor obojího