Vatikán.
Poslední adventní generální audience se konala ve vatikánské aule Pavla VI. a byla uvedena čtením ze Skutků apoštolů (2, 42-48), jež líčí, jak křesťanské společenství setrvávalo v apoštolském učení, v lámání chleba a v modlitbách. Petrův nástupce pokračoval v cyklu katechezí o mši svaté a věnoval dnes pozornost jejím úvodním obřadům. V obvyklých improvizovaných vsuvkách papež připomněl, že mše začíná znamením kříže a nikoli až po kázání, a je zapotřebí na ni přicházet včas a připravit tak svoje srdce k bohoslužbě ve společenství. O znamením kříže, kterým se mše zahajuje, řekl:
„Kněz, který předsedá, jím znamená sebe, a totéž činí všichni členové shromáždění, kteří si uvědomují, že liturgický úkon se koná »ve jménu Otce i Syna i Ducha svatého«. Tady přejdu k jedné drobnosti: Viděli jste, jak se křížem znamenají děti? Často nevědí, co dělají, a zdá se jako by kreslily nějaký obrázek, což není znamení kříže. Prosím tedy maminky, tatínky i prarodiče, aby od začátku učili děti, jak se správně znamenat křížem. A vysvětlete jim, že Ježíšův kříž je jako ochrana. Mše se tedy začíná znamením kříže a celá modlitba se nese ve jménu Otce i Syna i Ducha svatého, takříkajíc v prostoru Nejsvětější Trojice, který je prostorem nekonečného sdílení. Jejím počátkem i cílem je láska Trojjediného Boha, zjeveného a dávajícího se nám v Kristově kříži. Jeho velikonoční tajemství je darem Trojice a eucharistie pramení vždycky z Jeho probodeného srdce. Když se tedy znamenáme křížem, pak si nejenom připomínáme svůj křest, ale přisvědčujeme, že liturgická modlitba je setkáním s Bohem v Ježíši Kristu, jenž se pro nás vtělil, zemřel na kříži a byl oslaven zmrtvýchvstáním.“
PLNÉ ZNĚNÍ papežovy KATECHEZE je ZDE
(mig)