VaticanNews.va

   24. 5. 2019

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.5739
Poslechem z webových stránek.3613
Četbou textů na webových stránkách.5768
Poslechem i četbou.3417


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Otec Geissler byl zproštěn obžaloby ze sexuálního obtěžování bývalé německé řeholnice

Kardinál Sarah: Ďábel rozsévá pochybnosti, Bůh však církev neopouští

Ježíšův pokoj je jako hlubina v moři, jehož hladinou zmítají vlny


Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů Návštěva papeže v České republice NAVRCHOLU.cz
 
Zprávy

  

2.8.2018 

Přátelské setkání papeže s jezuitskými studenty z celé Evropy

Vatikán. Papež František se před středeční generální audiencí (1.8.) setkal v malém salónu auly Pavla VI. s třiadvaceti člennou skupinou jezuitských studentů z Evropy, pobývajících v těchto dnech v Římě.
(EJIF - Evropští jezuité ve formaci - je skupina mladých studujících řeholníků, kteří jsou jednotlivými evropskými provinciemi každoročně v jiném složení delegováni k účasti na společném měsíčním formačním pobytu v různých místech Evropy).
Půlhodinová komorní audience s prvním jezuitou na Petrově stolci proběhla ve velice přátelském, ne-li poněkud rozverném duchu. Svatý otec mluvil italsky a jeho slova byla průběžně tlumočena do angličtiny.

Když jsem byl v Tovaryšstvu studentem, a měli jsme se setkat s otcem generálem a spolu s ním jít k papeži, byl předepsaným oděvem talár a plášť. Vidím, že dnes už tato móda neexistuje. Díky Bohu.“

Zavzpomínal papež s úsměvem, hned po pozdravu a poděkování za milou návštěvu. Po vděčné reakci mladých jezuitů oděných většinou v římské košili s kolárkem, však přešel k jádru a navázal na úvodní slova jednoho z kněží, který papeži celou skupinu představoval.

Přišlo mi k smíchu, když tady otec mluvil o unifikované formaci jezuitů. Pochopil jsem to tak, že jde o unifikaci jezuitských duší a srdcí, nikoli jejich způsobů, protože kdyby toto nastalo, byl by to konec Tovaryšstva Ježíšova.“

Vysvětloval František specifiku jezuitského řádového společenství.

Říkávalo se, že prvním úkolem Generála je »pastorace jezuitů«. Jednou k tomu kdosi poznamenal: »Ano, ale je to jako pastorace rosniček«. Jeden tady, druhý tam... Právě to je však krásné. Je zapotřebí velké svobody. Bez svobody nelze být jezuitou. A též velké poslušnosti k pastýři, který má mít velký dar rozlišování, aby každému dovolil zvolit to, k čemu cítí, že je Pánem povolán. To je originalita Tovaryšstva: jednota s velkými rozdíly.“

Svatý otec pak připomněl promluvu blahoslaveného Pavla VI. k jezuitům z roku 1974, kdy „Tovaryšstvo prožívalo obtížnou dobu“, a konkrétně slova o přítomnosti jezuitů na křižovatkách idejí, problémů a konfrontací, a zmínil P. Pedra Arrupeho, který byl v té době generálním představeným řádu. František poukázal na poslední promluvu tohoto španělského jezuity, napsanou během jeho zpáteční cesty z Bangkoku, kdy jej v letadle postihla mozková mrtvice, jež ho na deset let až do smrti zcela znehybněla. „V těchto dvou promluvách naleznete inspiraci, abyste šli tam, kam vám řekne v srdci Duch svatý.“

K tomu, aby člověk byl jezuitou, je zapotřebí odvahy. To neznamená nesvědomitý nebo lehkomyslný, nýbrž aby byl odvážný. Avšak odvaha je milost Boží, to je pavlovská parhesia. A zapotřebí jsou silná kolena k modlitbě.

Papež pak zmínil svatého Petra Fabera, spoluzakladatele Tovaryšstva Ježíšova, a doporučil mladým jezuitům číst jeho paměti (Krátký život, dlouhé cesty, Refugium, Velehrad 2004) , protože jsou  „monumentem komunikace, a to jak té vnitřní s Pánem, tak té vnější s lidmi.“ Svoji krátkou promluvu pak zakončil:

Děkuji vám za to, co děláte. Pokračujte, jděte na křižovatky bezestrachu, ale buďte zakotveni v Pánu. Modlete se za mne, nezapomeňte! Tato práce [papeže] není snadná, ale - možná to bude znít jako hereze - obvykle je zábavná.“

Zdálo se, že touto žertovnou poznámkou setkání s mladými jezuity končí, protože ve vedlejší audienční hale již čekalo sedm tisíc lidí na generální audienci, ale papež nečekaně pokračoval:

„Máme ještě pár minut času, tak kdyby někdo měl nějakou otázku nebo reflexi, využijme tyto minuty. Tak se přiučím já z vašich herezí...“


Úsměvnou pobídku využil jeden z mladých jezuitských studentů. Vyjádřil obtíž, kterou zakouší ve vztahu k tématu nezaměstnanosti. „Mnozí, i vysoce vzdělaní, mladí lidé, nemohou nalézt uplatnění. Domnívám se, že je pro mne velice důležité poznat, jak oni věci vidí, protože já v Tovaryšstvu a v církvi práci mám a vždycky budu mít. Myslím, že je to velká komunikační výzva, totiž tato zkušenost nezaměstnanosti, kterou já nikdy nepoznám. Považuji to za obtíž.“

Je to možná jeden z nejvyhrocenějších a nejbolestnějších problémů mladých lidí, protože se týká lidského srdce. Člověk, který nemá práci, má pocit, že je zbaven důstojnosti.“

Odpověděl papež František a svůj postřeh vysvětlil příběhem z Argentiny. V Buenos Aires za ním přišla jedna paní, jejíž dcera s univerzitním vzděláním, mluvící plynně několika jazyky, nemohla najít práci. S pomoci mnoha jiných se pro ni nakonec podařilo najít dobré zaměstnání, a zmíněná maminka mu napsala děkovný list se slovy: »Pomohl jste mojí dceři znovu najít důstojnost«. „Ztráta důstojnosti – vysvětloval papež František -  nespočívá v tom, že člověk nemá chléb, protože může jít na Charitu, kde mu jej dají, nýbrž v tom, že si na něj nemůže vydělat, aby jej mohl přinést domů.“

Když vidím – vy vidíte – spoustu mladých lidí bez práce, měli bychom se ptát proč. Důvod určitě najdete. Je jím taková systematizace světové ekonomiky, při níž ekonomika, která je konkrétní, přenechává prostor finančnictví, které je abstraktní. Středem se stává finančnictví, které je kruté, nekonkrétní a abstraktní. Zahrává si s povšechností, která není konkrétní, nýbrž tekutá či mlhavá. Středem je tedy finančnictví, na jehož místě by však měli být muž a žena. Domnívám se, že velký hřích proti důstojnosti člověka spočívá v tom, že je člověku odnímáno jeho ústřední postavení.“

„Loni jsem mluvil s představitelkou Mezinárodního měnového fondu – pokračoval Svatý otec – a ta  mi řekla o svém přání navázat dialog mezi ekonomikou, humanismem a spiritualitou, což se jí podařilo. S nadšením pak chtěla uspořádat totéž mezi finančnictvím, humanismem a spiritualitou, protože ekonomika i ta tržní se může otevřít sociální ekonomice trhu, jak to požadoval Jan Pavel II., ale nepodařilo se jí to.“

Finančnictví toho totiž není schopno, protože je neuchopitelné. Finančnictví je mlhavé a ve světovém měřítku se podobá pyramidové hře (cattena di Sant´Antonio)! Tím, že je člověku odnímáno jeho ústřední postavení a na jeho místo je kladeno toto mlhavé finančnictví, vznikají mezery v zaměstnanosti.

Toto je všeobecné vysvětlení problému nezaměstnanosti – pokračoval papež. „Jak tedy mohu porozumět, sdílet a provázet mladého nezaměstnaného? – zopakoval papež otázku mladého jezuity a odpověděl:

Bratři, je zapotřebí tvořivosti! V každém případě odvážná tvořivost. Tvoje otázka však není povrchní. Roste počet sebevražd mladých lidí, a některé státy nezveřejňují přesná čísla, protože jsou skandální. A hlavním důvodem těchto sebevražd je téměř vždycky nezaměstnanost. Nemají pocit užitečnosti, a berou si život. Jiní mladí se namísto sebevraždy utíkají k zástupnému odcizování v závislostech. A další si řeknou: »nechám naverbovat do ISIS a budu mít tisíc dolarů měsíčně v kapse«. Sebevraždy, závislosti a terorismus - to jsou tři opce, které má dnešní nezaměstnaná mládež. Důležité je proto, chápat jejich problém, a dát jim vědět, že ho chápu také. To je komunikace. A potom se snažit hledat řešení. Je třeba hledat způsoby, prorocké slovo, invenci, dělat spoustu věcí. Ušpinit si ruce. Moje odpověď je trochu dlouhá, ale obsahuje všechny prvky, kterých je třeba k navázání komunikace s mladým nezaměstnaným. Dobře jsi udělal, že ses na to zeptal, protože jde o problém důstojnosti.“

Poděkoval papež František mladému jezuitovi za položenou otázku, připomněl dnešní liturgickou památku svatého Petra Fabera (2.8.) a vybídl jezuitské studenty, aby tohoto světce „prosili o přímluvu za milost umění komunikace“.

Setkání zakončila společná modlitba Zdrávas Maria a apoštolské požehnání.



(mig)

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
3.12.18 K životu jezuity stačí Pánova Pascha
24.9.18 Papež k jezuitům: Vstupujte do předpeklí lidské existence
30.8.18 Papež se setkal s irskými jezuity
1.8.18 Papež František navštívil komunitu jezuitské generální kurie
15.2.18 František: V pátek se setkávám s oběťmi pedofilie



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2019 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Záznam aktuálního pořadu

Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Papež: Bůh dává církvi růst tím, že něco odnímá, nikoli přidává

Papež k velvyslanců: Pozornost k nejzranitelnějším má jméno. Bratrství!

Vatikánská schůzka o nových médiích: Promlouvat k člověku tam, kde právě je

Papež: Milostí jsme vtaženi do dialogu lásky Nejsvětější Trojice

Papež s filipínskými biskupy proti odstřelování narkomanů

Papežské poselství mladým ke dni zákonnosti

Papež pozdravil konžského lékaře Denisa Mukwegeho

Breviloquia Francisci Papae – vyšla sbírka papežských tvítů v latině

Řeholnice surově zavražděna ve Středoafrické republice

Násilná smrt misionáře v Mozambiku

Kardinál Marx k prognóze o německé církvi: Je to výzva k misii

Francouzští biskupové se setkají s dětmi kněží

 Nově na webu
Svatý otec: Evangelium učí, že problémy se v církvi neřeší podle připraveného receptu

Publicistika: Není klerikalismus jako klerikalismus

Publicistika: O spirituální dimenzi západního malířství

Rozhovory: Uvykli jsme nadávkám – nahraďme je „mystikou respektu“!

Homilie: „Opovržený, opuštěný od lidí“ (Iz  52,2-3)

Archiv zpráv květen 19
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Starší zprávy >

Náš tip

Mystikou společného „my“ překonáme osvícenskou logiku

Lidské bratrství

Nemůžeme si dovolit uprostřed soužení ztrácet víru