VaticanNews.va

   19. 12. 2018

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.5192
Poslechem z webových stránek.3309
Četbou textů na webových stránkách.5203
Poslechem i četbou.3166


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Papež se rozloučil se třemi členy Rady kardinálů

O Otčenáši – Prosba, která se dožaduje s důvěrou

Kardinál Koch: Otázku interkomunia nelze abstrahovat od pojetí církve, eucharistie a výkonu úřadu


Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů Návštěva papeže v České republice NAVRCHOLU.cz
 
Svatý otec

 Generální audience 

19.9.2018 

O přikázáních: Cti svého otce i svou matku

Katecheze při generální audienci 19. září, náměstí sv. Petra

Česká sekce RV

(Ef 6,1-4)

Drazí bratři a sestry, dobrý den!
Na cestě Desaterem přicházíme dnes k přikázání o otci a matce. Mluví o povinné úctě k rodičům. Co znamená slovo „ctít“? Hebrejský výraz označuje slávu, hodnotu, doslovně „tíhu“, soudržnost. Není to otázka vnějších forem, nýbrž pravdy. Biblicky ctít Boha znamená uznávat Jeho reálnost, počítat s Jeho přítomností, což vyjadřují také rity, ale především to s sebou nese, že se Bohu přikládá náležité místo v životě. Ctít otce a matku proto znamená uznávat jejich důležitost také konkrétními skutky, které vyjadřují oddanost, náklonnost a starostlivost. Nejde však pouze o to.

Čtvrté přikázání se vyznačuje příslibem odměny. Praví totiž: »Cti svého otce i svou matku, jak ti přikázal Hospodin, tvůj Bůh, abys dlouho žil a dobře se ti vedlo v zemi, kterou ti dává Hospodin, tvůj Bůh« (Dt 5,16). Úcta k rodičům vede k dlouhému a spokojenému životu. Zmínka o „vydařeném“ životě se v Desateru vyskytuje pouze v souvislosti se vztahem k rodičům.

Tato tisíciletá moudrost hlásá to, co humanitní vědy znají teprve o trochu déle než jedno století, že totiž dětství poznamenává celý život. Nezřídka lze snadno rozpoznat, zda někdo vyrůstal ve zdravém a vyváženém prostředí. Podobně je však možné postřehnout, zda má někdo za sebou zkušenost opuštěnosti či násilí. Naše dětství je tak trochu jako nesmazatelný inkoust, projevuje se v gustech a způsobech, i když se třeba někdo snaží svoje rány z dětství skrývat.

Čtvrté přikázání však říká ještě víc. Nemluví o dobrotě rodičů, nevyžaduje, aby otcové a matky byli dokonalí. Mluví o jednání potomků, nehledě na zásluhy rodičů, a říká něco mimořádného a osvobozujícího: třebaže ne všichni rodiče jsou dobří a ne každé dětství je poklidné, všichni potomci mohou být štastní, protože plný a vydařený život závisí na vděčnosti vůči tomu, kdo nás přivedl na svět.

Toto přikázání může být konstruktivní pro mnoho mladých lidí, kteří za sebou mají bolestnou minulost a ve svém mládí snášeli utrpení. Mnozí svatí – a mnozí křesťané – po bolestném dětství prožili překrásný život, protože se díky Ježíši Kristu s životem smířili. Pomysleme na jednoho dosud blahoslaveného, ale příští měsíc kanonizovaného, svatého Sulprizia, mladíka, který dokonal svůj život v 19ti letech, smířen s mnohým utrpením, protože měl čisté srdce a nikdy svoje rodiče neodvrhnul. Pomysleme na svatého Kamila de Lellis, který na neuspořádaném dětství postavil život lásky a služby; a vzpomeňme na svatou Josefinu Bakhitu, která vyrůstala v úděsném otroctví, anebo na bl. Carla Gnocchiho, chudého sirotka, i na svatého Jana Pavla II., jehož v útlém dětství poznamenala  ztráta maminky.

Člověk, ať už má za sebou jakoukoli minulost, dostává tímto přikázáním směrnici, vedoucí ke Kristu. V Něm se totiž ukazuje pravý Otec, který nám umožňuje »narodit se znova« (srov. Jan 3,3-8). Hádanky našich životů osvětluje objev, že nás Bůh odjakživa připravuje, abychom vedli život Jeho dětí a každý náš skutek byl posláním, obdrženým od Něho.

Naše zranění se stávají potencí, když skrze milost objevíme, že pravou hádankou už není „proč“ mne něco potkalo, nýbrž „pro koho“. K jakému dílu mne Bůh utvářel mým životním příběhem? Tady se všechno obrací, všechno se stává cenným, všechno se stává konstruktivním. Moje zkušenost, ačkoli smutná a bolestná, se ve světle lásky může pro někoho stát zdrojem uzdravení. Proto můžeme svoje rodiče začít ctít ve svobodě dospělých potomků a shovívavě přijímat jejich omezení.1 Ctít rodiče! Vždyť nám předali život! Pokud jsi se svým rodičům vzdálil, vynasnaž se a vrať se k nim, možná jsou staří... dali ti život... Bývá mezi námi zvykem říkat ošklivosti i nadávky. Prosím vás, nikdy, nikdy neosočujte rodiče druhých. Nikdy neosočovat maminku, nikdy neosočovat tatínka. Nikdy! Tento vnitřní postoj přijměte! Ode dneška nebudu nikdy osočovat něčí maminku nebo něčího tatínka. Vždyť předali život! Nesmějí být osočováni.

Tento podivuhodný život nám byl nabídnut, nikoli vnucen. Narodit se znovu v Kristu je milost, která se přijímá svobodně (srov. Jan 1,11-13); je to poklad našeho křtu, ve kterém máme působením Ducha svatého svého jediného Otce, který je v nebi (srov. Mt 23,9; 1 Kor 8,6; Ef 4,6).

Přeložil Milan Glaser

Ad 1. Srov. sv. Augustin, Quaestionum septemdecim in Evangelium secundum Matthaeum liber unus, 72, A, 4: „Kristus tě učí, abys od svých rodičů odešel a zároveň je měl rád. Rodiče jsou milováni řádně a v duchu víry, pokud se jim nedává přednost před Bohem. „Kdo miluje otce i matku více nežli mne, není mne hoden.“ Zdá se, že tě těmito slovy vybizí, abys je nemiloval, ale on tě naopak nabádá, abys je miloval. Mohl totiž říci: „Kdo miluje otce i matku, není mne hoden“, ale neučinil tak, aby nemluvil proti Zákonu, který dal. Vždyť On sám skrze svého služebníka Mojžíše dal Zákon, kde je psáno: „Cti svého otce i matku“. Nepopřel tento zákon, nýbrž potvrdil. Naučil tě řádu, neodstranil povinnost lásky k rodičům, když řekl: Kdo miluje otce i matku více nežli mne. Má je tedy mít rád, ale ne více než jeho. Bůh je Bůh, člověk je člověk. Miluj rodiče, poslouchej rodiče, cti rodiče, ale povolá-li tě Bůh k důležitějšímu poslání, ve kterém by náklonnost k rodičům mohla být na překážku, zachovej řád a neodstraň lásku.“

 



Další články z podrubriky Generální audience

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
19.12.18 Papež: Vánoce jsou svátky nenadálého Boha
19.12.18 Vánoce – překvapení, která se líbí Bohu
12.12.18 Papež: Modlitba v určitém smyslu již obsahuje spásu
12.12.18 O Otčenáši – Prosba, která se dožaduje s důvěrou
5.12.18 Papež: Ježíš se modlil, jak ho naučila maminka



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2018 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Záznam aktuálního pořadu ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Papež: Vánoce jsou svátky nenadálého Boha

Braňme informaci před povrchními emocemi

Vrchní imám Al Tajíb popřál papežovi a křesťanům k Vánocům

Delegace Svatého stolce na návštěvě v Hanoji

Papež věnoval dva inkubátory římské a etiopské nemocnici

Papež: Josef přijal svoje poslání bez řečí, protože uměl snít

Dobrá politika slouží míru – poselství papeže Františka k 52. světovému dni míru

Papež: Pouze člověk prodchnutý nadšením je schopen trpělivosti

Vatikánské sdělovací prostředky povedou dva zkušení laičtí novináři

List předsedům biskupských konferencí k únorovému setkání s papežem

Andrea Tornielli: Neredukovat skutečnost na slogany

Papež přijal italskou řeholnici, přítelkyni Židů

 Nově na webu
Svatý otec: Vánoce – překvapení, která se líbí Bohu

Publicistika: Překonat povrchní chápání vztahu mezi kněžími a laiky

Publicistika: Svatý stolec a církev v USA

Rozhovory: Dovolili jsme si přispět naší troškou písku do mlýna

Homilie: Na kříži se Bůh zjevil jako agapé

Archiv zpráv prosinec 18
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

Starší zprávy >

Náš tip

O teologii manželství

Božím lidem je třeba se stát

Bůh nebrání pravdu na úkor lásky, ani lásku na úkor pravdy či rovnováhu na úkor obojího