VaticanNews.va

   24. 10. 2018

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.4991
Poslechem z webových stránek.3190
Četbou textů na webových stránkách.5056
Poslechem i četbou.3101


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Františkova mariánská víra: „V Medžugorje je milost, ale chybí rozlišování...“

Papež: Nedůvěřuji lidem, kteří nepochybují

O přikázáních - Lhostejnost zabíjí


Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů Návštěva papeže v České republice NAVRCHOLU.cz
 
Svatý otec

 Angelus 

23.9.2018 

Bezbožník považuje svoji sílu za normu spravedlnosti

Promluva papeže před mariánskou modlitbou 23. září, Kaunas - Litva

Česká sekce RV

Drazí bratři a sestry!
Kniha Moudrosti, kterou jsme slyšeli v prvním čtení, mluví o pronásledovaném spravedlivém, jehož samotná přítomnost je bezbožníkům protivná. Bezbožník je popsán jako ten, který utiskuje chudáka, nemá soucit s vdovou, ani úctu ke starším (srov. Mdr 2,17-20). Bezbožník se opovažuje považovat svoji sílu za normu spravedlnosti. Podrobuje si ty nejslabší, užívá sílu v jakékoli formě, vnucuje způsob smýšlení, ideologii a dominantní diskurs, používá násilí či útisk s cílem podmanit si ty, kteří svým každodenním poctivým, prostým, činorodým a solidárním jednáním prostě jen manifestují, že je možné uskutečnit jiný svět a jinou společnost. Bezbožníkovi nestačí dělat si to, co se mu zlíbí, jít jenom za svými rozmary; nechce, aby druzí prokazováním dobra nastavovali zrcadlo jeho způsobu jednání. V bezbožníkovi se zlo neustále snaží ničit dobro.

Před sedmdesátipěti lety byl tento národ svědkem totální destrukce ghetta ve Vilniusu; vyvrcholila tak likvidace tisíců židů, započatá o dva roky dříve. Vzpomeňme na onu dobu a prosme Pána o dar rozlišování, abychom včas objevili nový zárodek onoho zvrhlého postoje, ať již jakékoli provenience, působícího zakrnělost srdce generacím, které to nezakusily a mohly by následovat zpěvy těchto sirén.

Ježíš nám v evangeliu připomíná pokušení, před nímž se musíme mít bedlivě na pozoru. Žádost být první a vynikat nad ostatní se v lidském srdci může zabydlet. Kolikrát se již přihodilo nějakému lidu myslet si, že je nadřazený, že se mu dostává více práv a má více privilegií, jež musí bránit nebo získat. Jakou pomoc nabízí Ježíš, objeví-li se toto puzení v našem srdci a mentalitě nějaké společnosti či státu? Stát se posledním a služebníkem všech; postavit se tam, kam se nikomu nechce, kam nikdo nepřichází, do té nejvzdálenější periferie; a sloužit vytvářením prostorů setkávání s těmi, kdo jsou poslední a skartovaní. Kdyby moc přijala takovéto rozhodnutí, kdybychom dovolili Kristovu evangeliu dosáhnout až na dno svého života, pak by se globalizace solidarity opravdu stala skutečností. „Zatímco se ve světě, zvláště v některých zemích, objevují různé formy válek a střetů, my křesťané trváme na uznávání druhého, hojení ran, budování mostů, navazování vztahů a vzájemné pomoci v »nesení břemen jeden druhého« (srov. Gal 6,2)“ (Evangelii gaudium, 67).

Tady na Litvě je hora křížů, kam během staletí přicházely tisíce lidí, aby tam vztyčili znamení kříže. Prosme Marii v modlitbě Anděl Páně, ať nám pomůže vztyčit kříž svojí služby, svojí oddanosti tam, kde je nás zapotřebí, na hoře, kde bydlí ti poslední a kde je nutné věnovat pozornost vyloučeným a menšinám, abychom ze svého prostředí a ze svých kultur vyhnali možnost deptat, marginalizovat a skartovat ty, kteří nás obtěžují a narušují naše pohodlí.

Ježíš staví do středu maličkého, staví jej přede všechny, abychom se všichni cítili pobídnuti k odpovědi. Upamatujme se na Mariino přitakání a prosme Ji, aby učinila naše přitakání stejně velkodušným a plodným jako to Její.

Přeložil Milan Glaser



Další články z podrubriky Angelus

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
21.10.18 Papež: Mít rád znamená nechat stranou sobectví
21.10.18 Cesta lásky je vždycky „ztrátová“
7.10.18 Papež vybízí k modlitbě za odražení útoků ďábla, který chce rozdělit církev
7.10.18 Manželský svazek je udržován láskou, jež má oporu v milosti
30.9.18 Papež: Vzdejme se všeho, co může pohoršovat ty, kdo jsou slabí ve víře



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2018 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Záznam aktuálního pořadu ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Mít naději znamená žít pro setkání s Ježíšem

Papež František: Existují dva druhy strachu – uzavřený a otevřený

Kardinál Tagle: Témata LGBT se v závěrečném dokumentu objeví

Papež k mladý Indům: Budounost i přítomnost máte ve svých rukou

Papež zdraví mladé putující za sv. Terezií z Los Andes

Biskupská synoda vstoupila do konečné fáze

Co František z mládežnické synody žádá po seniorech?

Papežská kondolence k železničnímu neštěstí na Taiwanu

Svatý otec: Láska zjevená na kříži promlouvá k dnešnímu světu

Papež František se pomodlil před hrobem Jana Pavla II.

Papež přijal prezidenta Kolumbijské republiky

Vrcholí práce nad závěrečným dokumentem synody

 Nově na webu
Svatý otec: Cesta lásky je vždycky „ztrátová“

Publicistika: Mlčeti zlato

Publicistika: Pravda nás osvobodí

Rozhovory: V případech pedofilie jsem nikdy neudělil milost,

Homilie: Na kříži se Bůh zjevil jako agapé

Archiv zpráv říjen 18
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    

Starší zprávy >

Náš tip

O teologii manželství

Božím lidem je třeba se stát

Bůh nebrání pravdu na úkor lásky, ani lásku na úkor pravdy či rovnováhu na úkor obojího