VaticanNews.va

   18. 7. 2019

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.5883
Poslechem z webových stránek.3683
Četbou textů na webových stránkách.5914
Poslechem i četbou.3488


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Vincent Lambert zemřel. Svatý stolec: Jediným Pánem života je Bůh, nepřistupujme na skartační kulturu

Oba hroby na Německém hřbitově jsou prázdné

Případ Emanuely Orlandi. Vatikán nechal otevřít dva hroby na německém hřbitově.


Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů Návštěva papeže v České republice NAVRCHOLU.cz
 
Publicistika

 Reportáže, reflexe, sloupky 

20.4.2019 

O spirituální dimenzi západního malířství

Milánská výstava Antonella da Messiny

Johana Bronková

V milánském Palazzo Reale mohou návštěvníci až do 2. června obdivovat díla mistra italské renesance Antonella da Messina. Do lombardské metropole bylo svezeno 19 z celkem třiceti pěti zachovaných děl tohoto sicilského malíře, žijícího v letech 1430 až 1479, v jehož díle se v jedinečné syntéze snoubí bravura vlámských malířů s italským humanismem, smysl pro detail a dokonalá technika s vyjádřením nálad, povahových rysů a jedinečných nahodilostí, díky nimž zobrazené postavy před divákem nebývale reálně ožívají.

Jak zdůrazňuje kurátor výstavy, Antonellova sakrální díla geniálním způsobem představují lidskost svatých a zároveň jsou zkomponovaná tak, aby nás od první chvíle uváděla do dialogu s postavou představenou v obraze. Příkladem par excellence je patrně nejznámější Antonellův obraz, Zvěstování z Palerma (foto). Maria je na něm vyobrazena sama, bez Anděla, avšak přítomnost tajemství je zřetelná. Cítíme ji z Mariina pohledu, a proto padáme na kolena – říká Giovanni Carlo Federico Villa:

Antonello da Messina mimořádným způsobem dokáže zachytit podstatu člověka, určité osoby a vyjádřit to rovněž v sakrálních obrazech. Jako snad největší portrétista západního malířství nám ukazuje Kristovo lidství. Na výstavě představujeme například obraz „Krista u sloupu“. V tváři bičovaného Krista je zároveň bolest i otázka. Na hlavě má trnovou korunu, na krku provaz. Muž bolesti. Slzy stékající mu po tváři vypadají jako živé. Docílil toho díky zvláštní technice. Smíchal barvu s pryskyřicí a tímto způsobem materializoval Ježíšovu bolest. Vidíme Krista, který se pro člověka stal tělem a krví.

Právě malířova schopnost vystihnout záchvěvy duše nepřestávala fascinovat ve všech epochách. Ne náhodou jako první naznačil Antonellův talent jeho syn Jacobello, když při pohledu na propastný rozdíl mezi dílem svým a otcovým, podepsal jednu svou Madonu s dítětem slovy: „syn nadlidského malíře“. Navzdory nevelkému počtu zachovaných děl, patří Antonello da Messina bezesporu mezi největší umělce všech dob. V Neapoli dostal příležitost seznámit se s olejomalbami vlámských malířů, s jejich smyslem pro detail, světelnost a krajinu. Podrobnější bádání však ukázala, že patrně nikdy nestudoval důkladně jejich techniku. Odzíral ji z poznaných děl s genialitou improvizátora, schopného nahradit nedostatek technických znalostí vlastními metodami. Podobně promýšlí budování perspektivy v souladu se světelností a barvou souběžně s Pierem della Francesca, s jehož dílem se pravděpodobně nikdy nesetkal.

Dílo Antonella da Messiny svou naléhavostí a intimností patří také mezi nejsilnější výtvarné reflexe hnutí devotio moderna. Jeho Ecce Homo z Piacenzy podobně jako další jeho znázornění Muže bolesti vystihují nebývalým způsobem Kristovo trpící lidství. Malíř je popisuje všemi prostředky, drobnopisem kapek krve a slzí, výrazem tváře i pohledu,  přece však nenechává diváka na pochybách, že nestojí před trestancem, kterého čeká již jen propast smrti a nicoty. Světlo, které na Kristovu postavu dopadá a rozžíhá se v celé škále odlesků, ale také ji celou – byť tlumeně -  prostupuje, ukazuje neobytně k jeho božství, jež se má slavně zjevit ve vzkříšení. A žehnající Kristus (z Londýnské National Gallery) je svrchovaným příkladem hluboce spirituální dimenze západního umění, v poslední době často nechápané a potlačované ve prospěch stylizací vzhlížejících k východním ikonám. Také Spasitel na Antonellově obraze respektuje staré symbolické zvyklosti, když v červeni a modři šatu naznačuje obě Kristovy přirozenosti, avšak nevyčerpává se u těchto konstatování. Jeho postava je plně vtělená, přestože vystupuje z neurčitého prostoru a její objemy vykresluje ostré světlo. Pravice pozvednutá v mistrovské malířské zkratce však zasahuje do divákova času, jako ruka žehnající i podávaná.



Další články z podrubriky Reportáže, reflexe, sloupky

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
22.3.18 Svatý stolec poprvé na mezinárodním bienále architektury v Benátkách
10.10.17 Caravaggio zevnitř
9.3.17 Kde umírá vnímavost ke kráse, umírá také víra
20.10.16 Papež dostal darem pastorál a tabernákl
23.3.16 Socha Ježíše-bezdomovce před Apoštolskou dobročinnou pokladnou



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2019 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Záznam aktuálního pořadu

Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Matteo Bruni novým ředitelem Tiskového střediska Svatého stolce

Z Vatikánu do konce roku zmizí plasty

Papežská nadace Kirche in Not vyzývá k solidaritě se syrskými křesťany

Matku Mariam Thresiu, budoucí světici, uctívají též hinduisté

Požár katedrály probudil víru Francouzů

Svatý stolec: Lidstvo nedostálo svým povinnostem vůči hladovějícím

Kanonizace stigmatizované Švýcarky oslovuje děti

Bílý Dům: Média cenzurují pro-life aktivity

Bergoglio je mystik v akci, přibližuje filosof Borghesi novou výstavu o papeži Františkovi

Vatikán proti pronásledování a diskriminaci křesťanů

Vatikánský rozhlas obnoví krátkovlnné vysílání pro Amazonii

Syrský františkán: Máme podíl na Kristově kříži a spáse světa

 Nově na webu
Svatý otec: Kdo je můj bližní?

Publicistika: Nečekaný „Boží dar“ pro Konstantinopol

Publicistika: Plečnikovy kalichy ve Vatikánských muzeích

Rozhovory: Ježíš před rozlíceným davem mlčel

Homilie: „Opovržený, opuštěný od lidí“ (Iz  52,2-3)

Archiv zpráv červenec 19
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    

Starší zprávy >

Náš tip

Mystikou společného „my“ překonáme osvícenskou logiku

Lidské bratrství

Nemůžeme si dovolit uprostřed soužení ztrácet víru