VaticanNews.va

   26. 6. 2019

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.5828
Poslechem z webových stránek.3647
Četbou textů na webových stránkách.5864
Poslechem i četbou.3459


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Australští biskupové vybízejí k výhradě svědomí v případech eutanazie

Papež: Jedině Boží Duch zlidšťuje a sbratřuje

Papež: Svoboda teologického bádání nesmí zraňovat víru Božího lidu


Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů Návštěva papeže v České republice NAVRCHOLU.cz
 
Publicistika

 Komentáře "Církev a svět" 

26.5.2019 

Dějiny nejsou nekonečné

Milan Glaser

Nebeské království nebude nastoleno politicky, jak Ježíš několikrát výslovně podotýká. Není totiž z tohoto světa, jehož vládcem je otec lži v důsledku prvotního hříchu a Božího dopuštění. Politickou cestou k tomu nedojde dokonce ani za použití sociálního učení církve, které ostatně takové ambice nikdy ani nemělo. Je proto pochybené vinit církev z toho, že přišla se svým sociálním učením s historickým zpožděním, jak lze slýchat bohužel i od katolíků s akademickými  tituly. Je to omyl historický, ale dost možná i věroučný. Z historického hlediska má totiž veškeré působení církve svůj sociální rozměr, a samotné sociální učení církve, které bývá spojováno s vydáním encykliky Rerum novarum (1891), mělo v různých částech Evropy množství předchůdců, kteří působili ještě před Marxem (1813-1883) či Leninem (1870-1924), ale narozdíl od nich ne pouze slovy, jimiž navíc nikdy ve společnosti nešířili nepřátelství či opovržení. Je to např. Adolph Kolping (1813-1865),  Antoine-Frédéric Ozanam (1813-1853),  Giuseppe Agostino Benedetto Cottolengo  (1786-1842),  Giovanni Melchiorre Bosco (1815-1888),  abychom jmenovali jen ty kanonizované.

Tvrzení, že toto sociální učení přišlo pozdě, totiž zaměňuje církevní učení s politickým programem; je zavádějící. Předstírá jako by mesiášská naděje mohla být splněna v průběhu dějin, ačkoli, jak učí církev, může být naplněna pouze mimo dějiny (KKC, 676). Právě tato „forma politického, od základu zvrhlého sekularizovaného mesiášství,“ před níž varuje Katechismus katolické církve (tamt.), ohrožuje smýšlení věřícího bez ohledu na to, koho volí v demokratických volbách.

Pokud je pravdou, že církev trpěla obsesí mluvením o sexualitě, interrupcích a intimním obcování osob téhož pohlaví, pak je možné se ptát, zda nyní netrpí stejnou obsesí ve vztahu k migraci, ekologii a sociální nerovnosti. Ani jedno, ani druhé neodpovídá pravdě, je-li viděna optikou křesťanské víry, ale i z hlediska čistě statistické frekvence příslušných termínů v dokumentech církevního magisteria.

Politické čtení dějin a světa ve veřejném prostoru dnes jednoznačně zastiňuje to náboženské. A projevuje se to bohužel mezi křesťany, bez ohledu na to, má-li jejich kněžství všeobecnou nebo služebnou povahu – řečeno koncilní terminologií – tzn. zda jde o laiky či  kněze. Výklady či pohledy na svět, jež by se uměly držet výlučně Božího zjevení, jsou ve vztahu k politickému dění velkou vzácností.

Také proto působí dnešní záplava politické rétoriky ve veřejném prostoru tak bezútěšně a licoměrně. Vkládá se do ní nepatřičná naděje na obou stranách. Volby jsou v tomto světě zajisté nástrojem vlády. Stačí však jen neznatelně málo k tomu, aby nevyjadřovaly vládu lidu, která je ostatně v konkrétních krocích vždycky dosti diskutabilní, nýbrž vládu nad lidem. Demokratické volby mají totiž nejenom politický dopad, nýbrž také psychologický. Ovlivňují nejenom složení vlády, ale také smýšlení voličů a jejich vzájemné vztahy, což se často nekonstruktivně přenáší i do těch nejdůvěrnějších mezilidských vztahů. „Rozděl a panuj“ platí i v rámci demokracie.

V této souvislosti stojí za zmínku, že pokušitel se snaží klamat nejenom jednotlivce, nýbrž celé skupiny lidí, národy či společenské třídy, jak podotýká v Exerciciích (č.146) sv. Ignác z Loyoly na počátku novověku. Všechna pokušení koordinuje otec lži, který je také vládcem tohoto světa, jak konstatuje Spasitel, který jej přišel z tohoto světa vypudit. Při zběžném pohledu či poslechu dnešních konverzací je zřejmé, že kolektivní pokušení jsou dnes mocnější než ta individuální.

V tomto světě vyrůstá království, které se pokouší zardousit tok života, jehož Dárcem je Bůh. Pokušitel nabízí „všecka království světa“ dokonce i Spasiteli, a to výměnou za úkon adorace, náležející pouze Bohu.

Křesťanovi tedy nezbývá než dívat se do budoucnosti skrze vlastní smrt. Jen tak lze spatřit triumfující dobro, které je určeno jednotlivci i celému lidskému rodu.



Další články z podrubriky Komentáře "Církev a svět"

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
19.5.19 Není klerikalismus jako klerikalismus
28.4.19 Bůh lásku nevynucuje ani nevnucuje
13.4.19 Gesto Služebníka Božích služebníků
24.3.19 O užívání pojmu církev v kauzách zneužívání
21.3.19 Jean Guitton, Boží myslitel



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2019 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Záznam aktuálního pořadu

Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Australský episkopát: Musíme pochopit svoji nepatrnost a velikost Božího plánu

Kardinál Sarah: Svět i církev umírá, protože ubývaji ti, kdo se klanějí Bohu

Zasedá Rada kardinálů s papežem

Emeritní papež – nová kniha vysvěluje titul Benedikta XVI.

Mons. Peňáz: Dobré boty a důvěru v Boží prozřetelnost

Co je to “nejlepší zájem”? – ptají se angličtí biskupové

Nová studie požaduje přehodnocení právního pohledu na potrat

Všichni chybujeme, ale Bůh stále odpouští, píše papež italským vězňům

Svatý otec jmenoval apoštolského administrátora lyonské arcidiecéze

Papež: Biskup, který se nemodlí, je žoldák

Vyhnancem i po smrti. Nekrolog čínského biskupa Stefana Li Side

Poutní cesta z Čech a evropského severu do Říma se dočká obnovy

 Nově na webu
Svatý otec: Eucharistie, kterou přijímáme, nám předává Boží smýšlení

Publicistika: Dějiny nejsou nekonečné

Publicistika: O spirituální dimenzi západního malířství

Rozhovory: Ježíš před rozlíceným davem mlčel

Homilie: „Opovržený, opuštěný od lidí“ (Iz  52,2-3)

Archiv zpráv červen 19
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Starší zprávy >

Náš tip

Mystikou společného „my“ překonáme osvícenskou logiku

Lidské bratrství

Nemůžeme si dovolit uprostřed soužení ztrácet víru