VaticanNews.va

   3. 4. 2020

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.6776
Poslechem z webových stránek.4147
Četbou textů na webových stránkách.6613
Poslechem i četbou.3898


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Pán nás volá ze svého kříže, abychom opět nalezli život

Mimořádná pobožnost v čase epidemie – Urbi et Orbi

O neomylnosti lidu ve víře


Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Zprávy

  

21.1.2020 

Federico Fellini, víra a posvátno

Itálie. „Potřebuji věřit. Federico Fellini a posvátno“ – tak byl nadepsán projekt věnovaný vztahu velkého italského režiséra k transcendentní dimezi. U příležitosti 100. výročí Felliniho narození se na něm  podílí Papežská salesiánská univerzita, Institut religionistiky „Alberto Marvelli“ a Kulturní centrum Pavla VI. v Rimini. V jeho rámci proběhnou dvě sympózia, ve městech, která provázela Felliniho osobní a umělecký život. 7. března v Rimini pod názvem „Dětství světa“ a 21. března v Římě ve znamení otázky „Kde je Bůh?“. Mezi doprovodnými akcemi je také výstava o náboženské imaginaci ve Felliniho filmech, dvě tzv. „Nádvoří studentů“, organizovaná pod patronátem Papežské rady pro kulturu, a filmová přehlídka v římském Cinema Greenwich.

Na otázku jaký vztah měl Fellini k víře a co se událo po procitnutí z prvního dětského období provázeného výrazně katolickou výchovou, odpovídá jeden z organizátorů projektu a učitel dějin kinematografie na Papežské salesiánské univerzitě P. Renato Butera:

„Neudálo se nic zvláštního, tedy nic jiného než životní vývoj mladíka, jehož vychovávala horlivě katolická matka Ida Barbiani a otec, který vstupoval do dialogu mezi ženským typem zbožnosti a poněkud skeptickou, levicovou a socialistickou, typicky „romagnolskou“ zaměřeností. Dostal tedy křesťanskou formaci, včetně svátostí, a stejně jako mnozí další měl možnost velmi dobře rozvinout vnímání Boha a religiozity. To všechno se samozřejmě proměňuje po jeho odjezdu z Rimini a příjezdu do Říma, kde začíná psát pro noviny, kreslit vtipy a nakonec psát scénáře a věnovat se režii, s partnerkou, vyjímečnou také pokud jde o víru, jakou byla Giulietta Masina. Jeho všetečnost a „potřeba věřit“, která stále více poroste, jej neustále nutí poznávat tajemství, což se uskutečňuje např. prostřednictvím studia Jungových textů či jeho známosti s proslulým senzitivem Gustavem Rolem, až nakonec zopakuje pro mikrofon Sergia Zavoliho: „Potřebuji věřit“.

Náboženství má ve Felliniho filmech často ironické, extravagantní rysy a jejich nevázanost rozdělila církevní komunitu v hodnocení tohoto režiséra, až po vášnivou kritiku na „Sladký život“ publikovanou v Osservatore Romano v roce 1960.

„Souhlasím, ale ne tak docela. Při pozorné analýze jeho filmů si můžeme zejména na počátku všimnout hlubokého hledání a častých návratů k evidentně náboženským a duchovním tématům. Platí to zejména o tzv. triádě milosti vykoupení, kterou představují filmy „Ulice“ (La strada, 1954), „Podvodník“ (Il bidone, 1955) a „Cabiriiny noci“ (Le notti di Cabiria, 1957), kde vnímání Boha a jeho přítomnosti, jeho odpuštění a proměny jsou velmi silné. Totéž najdeme ve „Sladkém životě“, který byl příčinou onoho incidentu, v němž katoličtí kritici své doby tak docela nepostihli to, co naopak postřehli jiní katolíci, jako otec Arpa, otec Fantuzzi nebo otec Taddei, totiž smysl života rozpřažený mezi směřováním do prázdna a potřebou něčeho hlubšího v římské měsťanské a šlechtické společnosti, otřesené ekonomickým boomem a nucené ke změně. Později začíná být o něco cyničtější a ironičtější vůči církvi a zejména jejím hodnostářům v povídce Toby Dammit v Podivuhodných příbězích (Tre passi nel delirio, 1968), v Pokušeních doktora Antonína (v rámci trilogie Boccaccio ´70) a v „8 a půl“ (8 ½, 1963), které patří patrně k nesilnějším a nejjízlivějším. Ovšem taková zpověď v „Amarcordu“ ukazuje velmi silný smysl pro to, co jsou tzv. církevní zálaežitosti, a také velkou sympatii, s níž je nahlížen muž církve don Balosa. Pak znovu dochází k obratu směrem k hledání posvátného, který se začíná projevovat v „Ginger a Fred“ a dospívá v posledním filmu „Hlas měsíce“ (La voce della luna, 1990) k potřebě ticha, které by pomohlo lépe chápat věci života a tajemství.“

Uběhlo století od Felliniho narození a téměř 27 let od jeho smrti. Lze tedy říci, že dnes hledíme jinak na jeho dílo a dokážeme vnímat „posvátno“ prostupující jeho filmy?

„Mám zato, že ano, protože při rekonstrukci jeho života a díla a zejména povšimne-li si jeho dychtivosti po uchopení tajemství, toho, co přesahuje život a co je dobře představenou hustou mlhou, v níž se ocitá dědeček v Amarcordu – a v jistém smyslu můžeme říci, že právě Fellini se ocitá v této mlze a chce z ní vyjít, protože mu připomíná smrt. A je-li smrt taková, není to nic hezkého, jak říká dědeček, což znamená „potřebuji najít nějaký smyslu této mlhy“. A právě to Fellini ve své tvorbě a životní zkušenosti dělá, také když se setkává s esoterickou dimenzí, v níž nenechází všechny odpovědi, a pokračuje dále v hledání a nacházení smyslu života a smyslu Boha – a patrně jej také nalezl.“

Hovořil P. Renato Butera, učitel dějin kinematografie na Papežské salesiánské univerzitě.

Rozhovor připravila Roberta Gisotti



(job)

 odeslat článek     vytisknout článek


Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2020 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Záznam aktuálního pořadu

Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nikdo si nevybírá křesťanství jako jednu z možností na trhu religiozity

Papež: Osvojme si eucharistické vnímání Krista

Kardinál Comastri: Bolest osvícená vírou může být ozdravným řezem egoismu a banalit

K modlitbě za zahojení závislostí vybízí papež v dubnovém úmyslu

Mše v čase pandemie a nová přímluva na Velký pátek

Papež povzbudil mladé účastníky “virtuální pouti”

Kardinál Koch: Koronavirus učí, že člověk není všemohoucí

O svobodě v Duchu

Čisté srdce je výsledkem procesu, zahrnující osvobození i odříkání

Převor z Taizé: Neplýtvejme energií v polemikách

Hleďte na Ukřižovaného ve světle vykoupení

Svatý stolec se připojil k italskému státnímu smutku za oběti koronaviru

 Nově na webu
Svatý otec: O blahoslavenstvích – Blahoslavení čistého srdce

Publicistika: Požehnání, které rozčísá temnoty strachu

Publicistika: Koronavirus dnes a zítra

Rozhovory: O Janu Pavlu II. , vyhaslosti víry a možnosti jiné cesty

Homilie: „Opovržený, opuštěný od lidí“ (Iz  52,2-3)

Archiv zpráv duben 20
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   

Starší zprávy >

Náš tip

Hořkosti v kněžském životě

Žena je vrcholem tvorstva, z ní plyne spása

Miguel Ángel Fiorito S.I. - Mistr dialogu