VaticanNews.va

   19. 9. 2020

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.7998
Poslechem z webových stránek.4946
Četbou textů na webových stránkách.7591
Poslechem i četbou.4674


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Kdo se nevrátil do kostela po pandemii?

Streamingová mše nemůže nahradit osobní účast

Papež: Kříž je velkou učebnicí lásky


Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Zprávy

  

30.4.2020 

Němečtí biskupové přiznali spoluvinu svých předchůdců v druhé světové válce

Berlín. Němečtí katoličtí biskupové pětasedmdesát let po skončení druhé světové války připustili u svých předchůdců v úřadě historickou spoluvinu na zločinech, které napáchala. „Vzhledem k tomu, že se biskupové jednoznačným nesouhlasem nepostavili na odpor, nýbrž mnozí naopak v obyvatelstvu posilovali vůli k výdrži, nesou na válce spoluvinu“, stojí v dokumentu, který ve středu představil předseda Německé biskupské konference.

„Němečtí biskupové se dosud nikdy podrobně a systematicky nevyjádřili k postoji svých předchůdců za druhé světové války“, čteme v úvodu více než dvacetistránkového textu, který biskupská konference zveřejnila ve výroční den osvobození koncentračního tábora Dachau. „Z toho důvodu zde existuje určitá mezera v paměti, a tím též v doznání“, vysvětlil předseda episkopátu Georg Bätzing, který při tiskové konferenci nikoho nenechal na pochybách: „Jde o skutečné přiznání viny“. Limburský biskup zároveň vymezil, že v případě spolubratrů v biskupské službě nebylo vyrovnání s tímto tématem vůbec jednoduché. „Víme totiž, že role soudců nad našimi předchůdci nám příliš nepadne. Žádná generace se nicméně nedokáže oprostit od časově podmíněných úsudků a předsudků. Proto se nastupující pokolení mají vyrovnat se svými dějinami, aby se z nich poučila pro současnost i budoucnost“.

Práce na dokumentu trvala půl roku a za spoluúčasti biskupských konferencí Francie a Polska ji koordinovala biskupská komise Justitia et Pax. Její předseda Heiner Wilmer při prezentaci hovořil o „složité odvaze“ německých biskupů, jejichž úhel pohledu se v průběhu války měnil a vyvíjel. „Nicméně utrpení druhých lidí nevěnovali dostatečnou pozornost“. Celkově se spíše zaplétali jako spoluviníci do „ďábelského zločinného spletence“ a kupříkladu nedokázali podpořit německé vojáky v jejich oprávněných konfliktech svědomí. Hildesheimerský biskup Wilmer poukázal na „ambivalentní a částečně problematické chování biskupů“ a přečetl úryvek z dokumentu:

„Biskupové nedokázali nalézt východisko z napětí mezi sdílenou představou o vlastenecké povinnosti za války, legitimitou státní vrchnosti a z ní plynoucí povinné poslušnosti na jedné straně a zřejmými zločiny na straně druhé. Křesťanská měřítka šla zjevně stranou, což zabránilo pohledu na dotazování vlastních vojáků a utrpení jiných lidí. Vyjádření jednotlivých biskupů, byť přihlédneme k jejich různému osobnímu odstínění, ztroskotala na realitě zločinné moci. Zaměřila se na (iluzorní) apely na změnu chování politického vedení, na zachování vzájemných právních dohod a na ctnostné plnění povinností svěřených občanů, v jistém smyslu tedy na „počestný život ve falši“, cituje dokument z Adornových Minima moralia.

Nový text německé biskupské konference uvádí sedm faktorů, které ovlivnily jednání katolické církevní hierarchie v posledním válečném konfliktu. Kromě tradiční nauky o spravedlivé válce a legitimitě státní moci hrálo svou roli zásadní odmítání komunismu (vpád do Sovětského svazu biskupové vítali jako „křížovou výpravu“) a institucionální slabost biskupské konference. Na postoj biskupů k systematickému vyvražďování Židů za nacismu se dokument nezaměřuje, objasnili biskupové Bätzing a Wilmer, což neznamená, že by popíral důležitost této otázky. Studie nepopisuje chování jednotlivých biskupů, nýbrž stanovisko celé biskupské konference, v níž nicméně od roku 1940 „probíhala interní debata o dalším směřování, určitý vnitřní zápas“, upřesnil historik Christoph Kösters z bonnské komise pro soudobé dějiny (toto grémium historiků a vědců z jiných oborů biskupové podporují od roku 1962). Výsledkem této dlouhé a kontroverzní diskuse se stal společný pastýřský list ze srpna 1943 pod titulem „Desatero jako životní zákon národů“. Podle historika Kösterse je nutné docenit důležitost tohoto pastýřského listu: „Církev zde nemyslela pouze na vlastní zájmy, nýbrž biskupové, kteří stáli v čele konfesní menšiny, se stali hlasem pro veškeré obyvatelstvo. Důrazně se zasadili o obhajobu lidských práv a důstojnosti“.

Jak zaznělo na středeční tiskové konferenci, přiznání německých biskupů k vině jejich předchůdců jistě vyvolá širší ohlas. Biskup Bätzing oznámil, že dokument naléhá rovněž na nynější katolické pastýře, aby zaujali postoj ke společenskému vývoji v současné Evropě, „jejíž stav se nejeví příliš dobře“. Předseda biskupské konference se zmínil o novém nacionalismu, antisemitismu a podrážděnosti v mezievropských vztazích, na které mají němečtí biskupové reagovat v duchu evangelia. Přiznání viny, které následuje po mnoha dílčích krocích (korespondence německých a polských biskupů v roce 1965, společné vyjádření evangelické a katolické církve v roce 1995 a jeho obnova letos v lednu při 75. výročí osvobození koncentračního tábora Auschwitz), se tak stává především úkolem pro budoucnost.



(jag)

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
25.7.20 Německá církev vydala na pomoc světové církvi téměř šest set milionů euro
16.7.20 Papamobil slaví čtyřicet let
27.6.20 Německá církev zaznamenala historicky nejvyšší odliv členů
25.6.20 Němečtí biskupové plánují změny v seminárním vzdělávání
10.6.20 Trevírský biskup musí přepracovat plánovanou diecézní reformu



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2020 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Papež: Usilujme o globalizaci léčení

Papež zaslal růžence na pohřeb zavražděného kněze – jeden pro vraha

Kongregace pro nauku víry vydá nový dokument o konci života

Podepsána nová protikorupční dohoda mezi vatikánskými úřady

Svatý stolec vyzývá k mírovému řešení v Bělorusku

Papež: Křesťanský novinář nemá zatajovat pravdu a manipulovat s informacemi

Ekumenismus krve přesahuje rozdíly mezi křesťany, píše římský biskup do Sofie

Papež děkuje účastníkům a pořadatelům berlínského Pochodu pro život

Vatikán proti zavádění interrupcí zadními vrátky

Švédsko mění svou tvář – inkulturace selhává

Kostel Nejsv. Spasitele z pátého století změněn na mešitu

Papež k nemohoucím kněžím: Nemějme strach z utrpení, Pán nese kříž s námi

 Nově na webu
Svatý otec: Uzdravit svět – 7. Péče o společný dům a kontemplativní přístup

Publicistika: Je hybný impuls Františkova pontifikátu ještě činný?

Publicistika: Dobytí Říma

Rozhovory: Z turisty se stává poutník

Homilie: Přináším přísliby pokoje, nikoli trápení (Jer 29,11)

Archiv zpráv září 20
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930    

Starší zprávy >

Náš tip

Takaši Pavel Nagai – k pětasedmdesátému výročí svržení atomové bomby na Nagasaki

Hořkosti v kněžském životě

Žena je vrcholem tvorstva, z ní plyne spása