VaticanNews.va

   27. 9. 2020

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.8045
Poslechem z webových stránek.4972
Četbou textů na webových stránkách.7622
Poslechem i četbou.4717


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Papež přijal rezignaci Angela Becciu na práva spojená s kardinálskou hodností

Kongregace pro nauku víry zamítá interkomunio v Německu

Papež: Kdo byl v církvi kanonizován jako první?


Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Svatý otec

 Angelus 

13.9.2020 

Lepší je odpustit, aby bylo odpuštěno nám

Promluva papeže před mariánskou modlitbou Anděl Páně 13. září, nám. sv. Petra

Česká sekce RV

Drazí bratři a sestry, dobrý den!

V podobenství z dnešního evangelia (Mt 18,21-35) o slitovném králi se vyskytuje dvakrát úpěnlivá prosba dlužníka: »Měj se mnou strpení, a všechno ti zaplatím« (v. 26.29). Poprvé je pronesena služebníkem, který dluží králi deset tisíc hřiven, což je enormní suma. Dnes by to byly miliony a miliony euro. Podruhé ji pronese jiný služebník téhož krále. Dluží také, ale nikoli králi, nýbrž služebníkovi s oním enormním dluhem, vzhledem k němuž je jeho vlastní dluh nicotný. Asi jako týdenní plat.

Jádrem podobenství je prominutí, které udělí král služebníkovi s obrovským dluhem. Evangelista zdůrazňuje, že »pán se nad tím služebníkem smiloval – toto slovo nezapomeňme, neboť je vlastní Ježíšovi, smiloval se -  propustil ho a dluh mu odpustil« (v.27). Enormní dluh, tedy enormní odpuštění! Onen služebník se však hned poté projeví jako neúprosný vůči svému druhovi ve službě, který mu dluží skromnou částku. Nevyslyší jej, rozlítí se na něho a dá jej zavřít do vězení, dokud tento nepatrný dluh nezaplatí (v.30). Když se to dozví pán, zarmoutí se, zavolá si tohoto ničemného služebníka a uvězní ho (srov. v.32-34). „Já jsem ti odpustil tolik, a ty nejsi schopen odpustit tak málo?“.

V podobenství nacházíme dva odlišné postoje. Ten Boží, který je představován odpouštějícím králem, a ten lidský. V Božím postoji je spravedlnost proniknuta milosrdenstvím, zatímco ten lidský se omezuje na spravedlnost. Ježíš nás vybízí, abychom se odvážně otevřeli síle odpuštění, protože v životě se nevyřeší všechno spravedlností. Nezbytná je milosrdná láska, jež je také základem Pánovy odpovědi na Petrovu otázku, která tomuto podobenství předchází: »Pane, kolikrát mám odpustit svému bratru, když se proti mně prohřeší?« (v.21). Ježíš mu odpověděl: »Neříkám ti nejvíc sedmkrát, ale třeba sedmdesátsedmkrát« (v.22). V biblické řeči symbolů to znamená, že jsme povoláni odpouštět vždycky!

Kolika utrpením, kolika zraněním, kolika válkám by se zamezilo, kdyby odpuštění a milosrdenství byly naším životním stylem! I v rodině. Kolik jen rodin se rozpadá, když si nedovedou odpustit! Kolik bratří a sester v sobě nosí zášť! Lásku je nezbytné aplikovat ve všech mezilidských vztazích: mezi manžely, mezi rodiči a dětmi, v našich komunitách a také ve společnosti a v politice.

Dnes ráno, když jsem sloužil mši, mne zarazila a oslovila věta z prvního čtení, z knihy Sirachovcovy (27, 33-28,9). Říká: »Vzpomeň na konec a přestaň nenávidět.« To je krásná věta. Pomysli na konec! Představ si, že jsi na márách... Poneseš si nenávist tam?! Pomysli na konec a přestaň nenávidět. Skoncujme se záští. Přemýšlejme o této dojemné větě: »Vzpomeň na konec a přestaň nenávidět.«

Není snadné odpustit, protože v těžké chvíli člověka napadne: „Ano, tamten mi provedl všechno možné, ale já jsem toho také navyváděl.“ Lepší je odpustit, aby bylo odpuštěno nám. Potom se vrací zahořklost jako v létě dotěrná moucha... Odpuštění není jen záležitost okamžiku, nýbrž neustálého odporování oné zahořklosti a nevraživosti, která se vrací. Pomysleme na konec a přestaňme nenávidět.

Dnešní podobenství nám pomáhá plně pochopit význam věty, kterou pronášíme v modlitbě Otče náš: »Odpusť nám naše viny, jako i my odpouštíme našim viníkům« (Mt 6,12). Tato slova obsahují dvě rozhodující pravdy. Nemůžeme si nárokovat Boží odpuštění pro sebe, pokud my neodpustíme svému bližnímu. Toto je podmínka: pomyslet na konec, na Boží odpuštění a přestat nenávidět, vypudit nevraživost, onu dotěrnou mouchu, která se vrací a vrací. Pokud se nesnažíme odpustit a mít rádi, nedostane se odpuštění a lásky ani nám.

Svěřme se mateřské přímluvě Matky Boží: ať nám pomáhá uvědomovat si, kolik dlužíme Bohu, a stále si to pamatovat, abychom tak měli srdce otevřené milosrdenství a dobrotě.

 

Přeložil Milan Glaser



Další články z podrubriky Angelus

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
20.9.20 Papež: Kdo byl v církvi kanonizován jako první?
20.9.20 Boží jednání je víc než spravedlivé
13.9.20 Papež: Uvědomovat si, kolik dlužíme Bohu
6.9.20 Papež: Klevety jsou horší než Covid!
6.9.20 O pedagogice získávání chybujícího bratra



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2020 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nová blahoslavená spojuje kontemplaci s činnou křesťanskou láskou

V Norsku byl po pěti stoletích opět vysvěcen katolický biskup

V Etiopii byly objeveny nejstarší překlady evangelií

Veřejné restaurování Michelangelovy Piety Bandini

Ekvádor nepřijal legalizaci umělého potratu

Papež František oslovil valné shromáždění OSN: Krize jako příležitost

Papež přijal polského prezidenta Andrzeje Dudu

Hledící srdce a konající ruce

Papež vyzval evropské církve k duchovnímu výkladu pandemie

Papež přijal rezignaci Angela Becciu na práva spojená s kardinálskou hodností

“Bůh bydlí v Holandsku” - kniha o životě v sekularizované společnosti

Snažíme se nést kříž společně, říká aleppský františkán, otec Alsabagh

 Nově na webu
Svatý otec: Pandemie ukázala, že nelze žít jeden bez druhého

Publicistika: Adjektivum „apokalyptický“ není pejorativum

Publicistika: Dobytí Říma

Rozhovory: Samaritanus bonus - Odpověď na nově prosazované zákony o eutanazii

Homilie: Přináším přísliby pokoje, nikoli trápení (Jer 29,11)

Archiv zpráv září 20
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930    

Starší zprávy >

Náš tip

Takaši Pavel Nagai – k pětasedmdesátému výročí svržení atomové bomby na Nagasaki

Hořkosti v kněžském životě

Žena je vrcholem tvorstva, z ní plyne spása