Vatikán. V pozdravu polským poutníkům papež František obrátil pozornost k obraně života od početí až k přirozené smrti, zejména s ohledem na nejkřehčí a nejbezbrannější lidské bytosti. Petrův nástupce promlouvá do rozbouřené atmosféry následující po rozhodnutí polského Ústavního soudu, který označil eugenetické potraty za protiústavní.
Během dnešní generální audience vyslovil papež František nový apel na obranu života a odkázal k letošnímu 100. výročí narození Karola Wojtyly:
“Srdečně zdravím polské poutníky. 22. října jsme oslavili liturgickou památku sv. Jana Pavla II. v tomto stém roce od jeho narození. Tento papež vždycky povzbuzoval k přednostín lásce k nejposlednějším a nejbezbrannějším a k péči o každou lidskou bytost, od početí až do přirozené smrti. Na přímluvu Nejsvětější P. Marie a svatého polského papeže prosím Boha, aby vzbudil v srdcích všech lidí úctu k životu našich bratří, zejména těch nejkřehčích a nejbezbrannějších, a aby dal sílu těm, kdo je přijímají a pečují o ně, i tehdy, když si to žádá heroickou lásku.”
V mnoha polských městech probíhají v těchto dnech manifestace proti výnosu Ústavního soudu, který 22. října prohlásil eugenetický potrat za neslučitelný s ústavou. Rozhodnutí vyhovělo žádosti předložené v minulém roce 119 poslanci. Jak řekl předseda Polské biskupské konference, arcibiskup Stanisław Gądecki, toto rozhodnutí brání život, potvrzuje, že “koncept života, který si nezaslouží být žit, je v příkrém rozporu s principem demokratického právního státu”. V Polsku je umělý potrat dovolen pouze v případech těžkého ohrožení života matky nebo sexuálního násilí.
Rozhodnutí Ústavního soudu vyvolalo vlnu protestů a manifestací doprovázených projevy vandalismu namířeného proti církevním budovám. Minulou neděli bylo některým věřícím zabráněno v přístupu na bohoslužby. Premiér Mateusz Morawiecki dnes ohlásil, že proti “projevům barbarství, vandalismu a agrese” tvrdě zakročí.
Arcibiskup Gądecki připomněl, že postoj církve k právu na život zůstává stále stejný: “Rozhodnutí zbavit nevinnou lidskou bytost života je vždycky z morálního hlediska špatné a nemůže být přípustné jako cíl sám o sobě, ani jako prostředek k dosažení dobrého cíle,” uvedl s odkazem na encykliku Jana Pavla II. Evangelium vitae.
(job)