Svoboda nachází sebe samu v sebedarování

7.6.2005 

O autentické svobodě a nebezpečí relativismu mluvil Benedikt XVI. v bazilice sv. Jana na Lateránu. Svatý otec zahájil včera večer symposium římské diecéze nazvané ?Rodina a křesťanské společenství ? formace a předávání víry?.

?Dnešní formy rozkladu manželství od volných svazků a ?manželství na zkoušku? až po pseudo-manželství osob stejného pohlaví jsou projevem anarchické svobody, která je mylně představována jako pravé osvobození člověka. Tato pseudo-svoboda je založena na banalizaci těla, která nutně vede k banalizaci člověka samotného. Je založena na předpokladu, že člověk může se sebou dělat, co se mu zlíbí. Jeho tělo se pak stává druhořadou věcí, s níž z lidského hlediska lze libovolně nakládat. Libertinismus, který platí za objev těla a jeho hodnoty, je ve skutečnosti dualismem, který pohrdá tělem a staví ho, abychom tak řekli, mimo autentické bytí a důstojnost lidské osoby.?

Člověk je stvořen k Božímu obrazu a jeho povolání k lásce je úkolem stávat se autentickým Božím obrazem, vysvětloval Svatý otec. Z tohoto spojení Boha a člověka vychází další nerozlučné spojení ducha a těla. I lidské tělo má v tomto smyslu teologický charakter, není jen biologickým faktem, ale je také naplněním našeho lidství. V těchto dvou vztazích, pokračoval papež, je založen také třetí: vztah mezi osobou a institucí.

?Člověk ve své plnosti zahrnuje totiž časovou dimenzi. Lidské ?ano? přesahuje přítomný okamžik: ve své celistvosti ?ano? znamená ?vždy?, vytváří prostor věrnosti. Jedině v něm může růst víra, jež dává budoucnost. Díky němu děti, které jsou plody lásky, mohou věřit v člověka. Svobodné ?ano? tedy otvírá prostor svobodě schopné vzít na sebe to, co je definitivní... schopnost rozhodnout se pro úplné sebe-darování. V něm totiž svoboda plně nachází sebe samu.?

V Novém Zákoně jsme svědky radikální Boží lásky, ve které se On sám, ve svém synu stává tělem z našeho těla, pravým člověkem. Toto definitivní ?ano? má odraz v lidské lásce, zdůrazňuje Benedikt XVI. Autentická lidská láska je úplným sebe-darováním, ztrácením sebe. Tak jako láska Boží k člověku zjevuje svůj pravý význam v tajemství kříže.

?Znehodnocení lidské lásky, potlačení ryzí schopnosti milovat se totiž ukazuje v naší době jako nejvhodnější zbraň k vyhánění Boha z člověka, k oddálení pohledu a srdce člověka od Boha.?

Benedikt XVI.poukázal dále na význam otcovství a mateřství. Systematické uzavírání se pro dar života a tím spíš jeho zabíjení, je v rozporu s lidskou láskou.
V oblasti výchovy zdůraznil Papež na roli osobního svědectví a předávání víry. Varoval před nebezpečím dnes masově rozšířeného relativismu, který neuznává nic definitivního. Nechává člověka sobě samému a pod klamnou vidinou svobody mu připravuje vězení a odděluje ho od ostatních. Aby byl relativismus ve společnosti překonán, je potřeba, aby se křesťanské rodiny veřejně angažovaly. Mají bránit nedotknutelnost života, hodnotu manželství a prosazovat pomoc rodinám ze strany státu, aby mohly dobře plnit své úkoly.

Plné znění promluvy Benedikta XVI. najdete ZDE

Johana Bronková

Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.