Nový portál Vatikánského rozhlasu

Upozorňujeme, že aktuální program České sekce Vatikánského rozhlasu již najdete pouze na našich nových internetových stránkách

https://www.vaticannews.va/cs.html

Portál radiovaticana.cz bude dále sloužit jako archiv starších vysílání České sekce (roky 2007-2020). V sekci Podcast na našich nových stránkách naleznete archiv denních pořadů Vatikánského rozhlasu v češtině od listopadu roku 2018.

Přejít na stránky Vatican News
VaticanNews.va

   4. 5. 2024

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Homilie

  

2.12.2011 

Tři příchody Krista

Homilie k 2. neděli adventní

Richard Čemus

Advent je očekávání Kristova příchodu. Ale kterého? Podle sv. Bernarda z Clairvaux (1090-1152) jsou Kristovy příchody tři: Známe trojí příchod Páně – píše sv. Bernard ( In Adventu Domini, Sermo V. - De medio adventu, et triplici innovatio): Ty dva jsou zjevné, ale ten třetí, prostřední, je tajný. Vidí jej vyvolení sami v sobě a jejich duše budou spaseny. Při prvním příchodu tedy přišel v slabém těle, při tomto prostředním v duchu a v pravdě, při posledním ve slávě a velebnosti. Při prvním byl Kristus naším vykoupením, při posledním se zjeví jako náš život, při třetím, prostředním, je naším odpočinkem a naší útěchou. Říká totiž sám Pán: „Miluje-li mě kdo, bude zachovávat mé slovo, a můj Otec ho bude milovat, a přijdeme k němu." Boží slovo ať tedy přejde do hloubi tvé duše, do tvých citů a do tvých mravů. Zachovávej je a ono zachová tebe. Neboť k tobě přijde Syn s Otcem a udělá vše novým.“

Žijeme mezi prvním a druhým Kristovým příchodem. To není důvod k frustraci nejistoty mezi nostalgickou vzpomínkou na Kristovo narození a výhledem na jeho slavný návrat (parusia). Žít v silovém poli těchto dvou příchodů je právě oním „tajným“ příchodem třetím. Ten je výzvou zniternit náš vztah s Bohem, vstoupit s ním do důvěrného styku (parrhesia), jaký měl člověk s Bohem v ráji před hříchem. Vyžaduje to každodenní zápas o čistotu srdce, které chce být rajskou zahradou, kde pak člověk slyší Boha v ranním vánku. Pán přichází, aby nám přinesl ráj. Musíme Jej však nechat vstoupit k nám, nechat se jím přímo prostoupit. „Tak jako starý Adam panoval v celém člověku a celého zaujímal, tak teď ať celého dostane Kristus“, píše sv. Bernard. První mniši neváhali, jít tento boj vybojovat do pouště.

Poušť byla už ve Starém zákoně místem očisty a prohloubení víry. Zkušenost exodu a putování Izraele pouští do zaslíbené země se podle rabbího Gamaliela musí opakovat v každém osobním životě. Poušť je nutná, máme-li vnitřně zakusit, že Bůh sám vede naši duši k setkání s Ním. Onen třetí příchod Krista se tedy uskutečňuje v poušti. Ne nutně v té skutečné. Poušť může být symbolem ztráty smyslu, prázdna, samoty, frustrace, zkrátka pokušení všeho druhu a boje proti nim. Nevyhne se mu ten, kdo hledá pramen života, který paradoxně tryská právě v poušti a naplňuje rajským pokojem. Proto může sv. Bernard říct, že třetí návrat Kristův je naším odpočinkem a naší útěchou.

V polovině 6. st. př. Kr. jsou Izraelité zdecimováni v babylonském zajetí. A právě v této atmosféře dramatických událostí Izaiáš vidí přicházet záchranu a těší proto Boží lid (Iz 40,1-5.9-11): „Těšte, těšte můj národ – praví váš Bůh. Mluvte k srdci Jeruzaléma, volejte k němu, neboť je skončena jeho špatnost, odčiněna jeho nepravost […] Hlas volá: „Na poušti připravte Hospodinovi cestu, v pustině urovnejte stezky našemu Bohu!“

Markovo evangelium (Mk 1,1-8) se na Izaiáše výslovně odvolává: “Je psáno u proroka Izaiáše: „Hle, já posílám svého posla před tebou, on ti připraví cestu. Hlas volajícího na poušti: Připravte cestu Pánu, vyrovnejte mu stezky!“ Marek vidí tuto prorokovu výzvu naplněnou v Janu Křiteli, který vystoupil na poušti, hlásal křest pokání, aby byly odpuštěny hříchy..“ V Janu Křtiteli tak definitivně končí putování pouští vyvoleného národa, neboť Janovi je dáno poukázat na zaslíbenou zem, kterou je Kristus sám: „Za mnou – říká Jan – už přichází mocnější, než jsem já; nejsem hoden, abych se sehnul a rozvázal mu řemínek u opánků. Já jsem vás křtil vodou, ale on vás bude křtít Duchem svatým.“

Boží hlas lze lehce, přeslechnout, Boží působení v našem životě lze lehce přehlédnout, zejména, když se zdá, že Pán jakoby nepřichází, protože na něj vztahujeme naše lidská časová měřítka. Druhý Petrův list (3,8-14) proto nabádá: „Jednu věc, milovaní, nesmíte přehlédnout: že je u Pána jeden den jako tisíc roků a tisíc roků jako jeden den. Ne že by Pán otálel splnit to, co slíbil, jak ho někteří lidé obviňují z otálení, ale je k vám shovívavý, protože nechce, aby někdo zahynul, naopak chce, aby se všichni dali na pokání.“

Pokání je tedy tou nejlepší přípravou na příchod Páně. S kajícím duchem Boha určitě nepřeslechneme a nepřehlédneme, protože naň čekáme v bytostné touze po vysvobození z osidel zla. Touhou po Něm můžeme příchod Páně dokonce i urychlit! List Petrův nám říká jak: tím, že nám bude ležet na srdci, abychom žili svatě a zbožně, a horlivě se snažili být před Pánem bez poskvrny a bez úhony v pokoji.“ Pak ať „ten den Páně přijde – třeba – jako zloděj“. A všechno ať klidně vezme za své“! Nemusíme se bát, vždyť „my čekáme – jak to Pán slíbil – nová nebesa a novou zemi, kde bude mít svůj domov spravedlnost.“

Nelze to vyjádřit krásněji, než Žalmem 85.: „Kéž mohu slyšet, co mluví Hospodin, Bůh: – jistě mluví o pokoji pro svůj lid a pro své svaté. – Jistě je blízko jeho spása těm, kteří se ho bojí, – aby sídlila jeho velebnost v naší zemi. Milosrdenství a věrnost se potkají, – políbí se spravedlnost a pokoj. – Věrnost vypučí ze země, – spravedlnost shlédne z nebe. Hospodin též popřeje dobro – a naše země vydá plody.

 odeslat článek     vytisknout článek


Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2024 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv květen 24
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti