Nový portál Vatikánského rozhlasu

Upozorňujeme, že aktuální program České sekce Vatikánského rozhlasu již najdete pouze na našich nových internetových stránkách

https://www.vaticannews.va/cs.html

Portál radiovaticana.cz bude dále sloužit jako archiv starších vysílání České sekce (roky 2007-2020). V sekci Podcast na našich nových stránkách naleznete archiv denních pořadů Vatikánského rozhlasu v češtině od listopadu roku 2018.

Přejít na stránky Vatican News
VaticanNews.va

   28. 4. 2024

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Homilie

  

9.11.2012 

Za lidské nic Boží všechno

Homilie k 32. neděli v mezidobí

Richard Čemus

Kdo by neznal pohádku Hrnečku, vař! českého básníka a spisovatele Karla Jaromíra Erbena, původně bratří Grimmů . Vypráví o chudé vdově, která žila v chaloupce sama se svou dcerou. Ta se jednou vydala do lesa na jahody. Když už jich měla plný džbán, posadila se u studánky, že poobědvá. Najednou před ní stojí neznámá stařena s hrníčkem v ruce a prosí o kousek chleba. Dívka jí bez váhání daruje celý svůj krajíc. Tajemná žena jí dá za odměnu zázračný hrneček: když jej doma postaví na stůl a řekne „Hrnečku, vař!“, navaří jí tolik kaše, kolik bude chtít. Na povel „Hrnečku, dost!“ hrneček přestane vařit. Tak i bylo a matka s dcerou měly stále co jíst. Jednou dívka nebyla doma a tak matka sama dala povel: „Hrnečku, vař!“ Zapomněla ale, co má říci, aby se hrneček zastavil. Ten vařil stále dál, až kaše přetékala na stůl, ze stolu na lavici, z lavice na zem a pak ven z chaloupky až na náves, kde se samou kaší museli lidé prokousávat. Vše ustalo, až když se dívka vrátila a řekla nezbytné zaklínadlo: „Hrnečku, dost!“.

Je to jen dojem, anebo pohádka skutečně čerpá inspiraci z Bible? Takové případy známe: například Erbenova pohádka Dobře tak, že je smrt na světě vypráví po svém, jak Pán Ježíš chodil s Petrem po zemi. Ať už to je jak chce, tematicky se v Hrnečku vař! jakoby zračí vyprávění biblické První knihy královské, která líčí příběh proroka Eliáše. Eliáš žije v 9. st. př. Kr. v době, kdy v Severním Izraeli vládne král Achab, jehož pohanská manželka Jezabel odvedla Izraelity od víry v Hospodina k rozpustilému kultu Baala. Hospodin trestá odpadnutí od víry dlouhým suchem a hladem jak v Severní říši, tak v sousedním pohanském Sidónu, dnešním Libanonu, odkud pocházela Jezabel. Právě tam, v sidónské Sareptě, žije jedna chudá vdova, která, ač pohanka, ctí Hospodina a jeho věrného proroka Eliáše.

Eliáš přijde do Sarepty a u brány města vidí onu vdovu sbírat dříví. Požádá ji o vodu a chléb. Ona však nemá nic, než jen poslední hrst mouky v hrnci a trochu oleje ve džbánu: „Upeču z toho sobě i svému synu dvě poslední placky, najíme se a umřeme,“ vysvětluje sklíčeně. Na to Eliáš: „Buď bez starosti, nejdřív z toho upeč malou placku mně, pak sobě a svému synu. Neboť tak praví Hospodin, Bůh Izraele: Nevyprázdní se hrnec s moukou a neubude ve džbánu s olejem až do dne, kdy Hospodin sešle déšť na zemi!“ Ona poslechne a zírá: hrnec s moukou se nevyprázdní a ze džbánu oleje neubývá podle Hospodinova slova, které promluvil skrze Eliáše (1 Král 17,10-16).

I v evangeliu jde o chudou vdovu. Ježíš pozoroval, jak lidé dávají do chrámové pokladnice peníze. Bohatí dávali velké obnosy. Přišla jedna chudá vdova a dala jen pár haléřů. Ježíš zavolá učedníky a vysvětluje jim, že tato vdova dala ve skutečnosti víc než všichni ostatní: „Všichni dali totiž ze svého nadbytku, ona však dala všechno, co měla, celé své živobytí“ (Mk 12,38-44).

Na Blízkém východě žena bez manžela či otce byla nesvéprávná. Vdova je tedy v Písmu symbolem chudoby a bezpráví. Vnucuje se otázka: Jak je možné, že učitelé Zákona tuto chudou a bezmocnou ženu nechají vůbec něco platit? Neměli jí naopak z chrámového zdrojů podpořit a ne její dům „ještě vyjídat a to pod záminkou dlouhých modliteb“? Projevuje se zde ona „farizejská zbožnost“, která odděluje vztah k Bohu od vztahu k bližnímu, které Ježíš vzájemně podmiňuje (viz evangelium minulé neděle), a to zcela v linii Starého zákona. Už proroci jako např. Amos jsou sociálním svědomím Izraele a neváhají hodnotit národní katastrofy jako trest Boží za páchané bezpráví na chudých, vdovách a přistěhovalcích. Starý zákon staví před oči ideál nerozděleného srdce, tedy soulad mezi myšlením a jednáním člověka. V očích Hospodina přitom nerozhodují úspěch a efektivita našich skutků, ale náš úmysl, vnitřní motivace, tedy to, co List Petrův později nazve „homo cordis absconditus – skrytý srdce člověk“. (1 Petr 3,4)

Právě ona vdova v dnešní perikopě je v Ježíšových očích nerozděleného srdce: přispívá zdánlivě málo, ale odevzdává s tím málem Bohu sebe sama. Dala-li „celé své živobytí“, přišla tím o hmotný základ života. Bez těchto zdrojů je člověk odkázán výlučně na Boha a jeho Prozřetelnost; tuto důvěru Hospodin nezklame: „Hospodin zachovává věrnost navěky, zjednává právo utlačeným, dává chléb lačným. Hospodin vysvobozuje vězně. Hospodin otvírá oči slepým, Hospodin napřimuje sklíčené, Hospodin miluje spravedlivé, Hospodin chrání přistěhovalce. Hospodin podporuje sirotka a vdovu, ale mate cestu bezbožníků. Hospodin bude vládnout na věky, tvůj Bůh, Sióne, po všechna pokolení“ (Ž 146).

V encyklice Spe salvi Benedikt XVI. mistrně rozebírá, jak právě člověk, který přišel o lidské substance, s údivem zjišťuje, že přesto žije, přitom objevuje, že čerpá z nových, nevyčerpatelných zdrojů Božích. Tuto zkušenost může udělat pouze ten, kdo všechno dal a vystavil se bolestné a ponižující chudobě, ať hmotné, či duchovní. Právě v jeho lidském nic, zakusí Boží sladké všechno: Bůh jej doslova zahrne dobrem. Biblický hrnec a džbán je toho názorným obrazem stejně jako vařící hrneček z pohádky. Zatímco však pohádkový hrneček funguje na magické heslo, které aktivuje anonymní síly přírody, hrnec a džbán vdovy ze Sarepty vydávají mouku a olej na Slovo živého Boha, ve kterého pohanská žena skrytě uvěřila. Jsou předobrazem Krista, zdroje věčného života, který o sobě řekne: „Kdo věří ve mne, proud živé vody poplyne z jeho nitra.“ (Jan 7,38)

Jako ti, co nosíme Kristovo jméno, jsme povoláni z tohoto pramene živé vody pít, ale zároveň posláni, se tím pramenem věčného života pro druhé stát. Proto přináší Kristus-velekněz v oběť sám sebe, aby nás osvobodil od všeho toho, co se v nás příčí tomuto proudu života a nedá mu tryskat (srv. Žid 9,24-28). Řecký církevní otec Řehoř z Nyssy, velký mystik, to říká obrazem: Svobodný je ženich, kterému už nic nebrání se vázat na svou nevěstu. Ženich je zde Kristus, nevěsta lidská duše. V tomto smyslu vstupní modlitbou (Introitus) této neděle prosme: „Všemohoucí a milosrdný Bože, dej nám sílu překonávat všechno, co se nám staví do cesty, ať ti můžeme bez vnitřních i vnějších překážek svobodně sloužit.“


Zvukový záznam si můžete poslechnout zde.

 odeslat článek     vytisknout článek


Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2024 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv duben 24
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti