Nový portál Vatikánského rozhlasu

Upozorňujeme, že aktuální program České sekce Vatikánského rozhlasu již najdete pouze na našich nových internetových stránkách

https://www.vaticannews.va/cs.html

Portál radiovaticana.cz bude dále sloužit jako archiv starších vysílání České sekce (roky 2007-2020). V sekci Podcast na našich nových stránkách naleznete archiv denních pořadů Vatikánského rozhlasu v češtině od listopadu roku 2018.

Přejít na stránky Vatican News
VaticanNews.va

   9. 5. 2024

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Publicistika

 Komentáře "Církev a svět" 

9.12.2012 

O smyslu věřících pro víru

Massimo Introvigne

Letos 7. prosince přijal Benedikt XVI. na audienci členy Mezinárodní teologické komise u příležitosti jejich plenárního zasedání a pronesl důležitou přednášku o statusu teologie na základě dokumentu zmíněné komise nazvaného „Teologie dnes. Perspektivy, principy a kritéria“ a publikovaného počátkem tohoto roku. Papež ve své přednášce podal cenná upřesnění k již dlouho probíhající diskusi o takzvaném „smyslu věřících pro víru“. Jde o určité cítění, které je rozšířeno a sdíleno v celém katolickém společenství, je důležitým zdrojem teologie, ale je třeba mu dobře porozumět, aby se předešlo hrozícímu nedorozumění.

Jak řekl Papež, hledá se „genetický kód katolické teologie“ a je třeba si položit otázku, jaká teologie je „autenticky katolická“. Papež si je vědom, že mnozí jsou dnes toho názoru, že nejde o správně položenou otázku. Žijeme totiž v „kulturním kontextu, který se teologii pokouší zbavit akademického statusu vzhledem k jejímu niternému svazku s vírou“. Dotyční se domnívají, že věda spojená s náboženskou institucí, nemůže být opravdovou vědou. Někteří teologové, zastrašeni těmito kritikami, upadají do tohoto zesvětštělého pojetí a snaží se podávat neutrální, „nekonfesní“ teologii, čímž upouštějí „od jejího konfesionálního rozměru s rizikem, že bude zaměňována s religionistikou“. Papež vysvětluje, že religionistika je legitimní studijní obor, který však nelze zaměňovat s teologií, jež nemůže být neutrální. Teologie je „neoddělitelně konfesionální a racionální“, ale její konfesionální povaha není důvodem k tomu, aby byla označena za nevědeckou anebo vyloučena z univerzitního prostředí. Pouze laicistní předsudek může mít za to, že konfesionální, v tomto případě katolický, znamená z definice také nevědecký. Naopak, „přítomnost teologie v univerzitní instituci zaručuje nebo by měla zaručovat širokou a integrální vizi samotného lidského rozumu“, neboť – jak Benedikt XVI. vícekrát vysvětlil – rozum, který nevede dialog s vírou, vyprahne a zanikne jako takový.

Jak tedy může být dnešní teologie zároveň vědecká a opravdu katolická? Papež odpovídá poukazem na „pozornost, kterou mají teologové věnovat smyslu pro víru (sensus fidelium)“, což bylo hlavní téma jeho přednášky. Jak již bylo řečeno, jde o velice choulostivé a diskutované téma, k němuž se Papež vyjadřuje a které objasňuje. Mnozí totiž dnes stavějí „sensus fidelium“ čili vnímavost věřících proti církevnímu učitelskému úřadu neboli magisteriu. A dochází k tomu takříkajíc „zleva“ i „zprava“. Takzvaný progresismus rád tvrdí, zvláště u morálních témat, že magisterium sice nabízí nějakou nauku, ale že je třeba brát ohled rovněž na onen smysl věřících, který je prý ve věcech antikoncepce, interrupce, homosexuality a předmanželských vztahů již v převažující míře odlišný. Takzvaný „tradicionalismus“, který chce také kritizovat aktuální magisterium, sice připouští, že magisteriu náleží definovat, co je tradice, ale tvrdí, že smysl věřících vnímá rozpor mezi určitými dnešními naukami a tradicí.

Sociologové nezřídka zaznamenávají, že ti, kdo argumentují ať už zleva či zprava tímto způsobem, zřídka si uvědomují obtíže spojené s ověřením toho, co si opravdu většina věřících myslí. V článku, který vyšel 5. prosince v anglickém deníku The Guardian mluví socioložka Linda Woodhead o takzvaném „sondážismu“ čili nové nemoci rozšířené mezi religionisty, kteří, aniž by byli politiky připravujícími se na volby, činí si nárok rozhodovat pomocí sondáží každou otázku týkající se náboženství. Sondáže jsou však svojí povahou nejisté, takže je vždycky zapotřebí opatrnosti, je-li řeč o tom, že katolíci myslí tak či onak. Ve své autobiografii „Můj život“ poznamenává kardinál Joseph Ratzinger nikoli bez vtipu, že mnozí teologové mluvící o „názorech věřících“ mají na mysli názor svůj anebo svých studentů či příznivců jejich subjektivních teorií.

Papež v souvislosti s tématem smyslu věřících pro víru připomněl, že Druhý vatikánský koncil, který podtrhnul specifickou a nenahraditelnou roli magisteria, zároveň poukázal na to, že se celek Božího lidu podílí na prorockém poslání Krista podle přání, které Mojžíš vyjádřil slovy: „Kéž by Hospodin udělal z celého národa proroky, kéž by dal Hospodin spočinout svému duchu na nich!“ (Nm 11,29). Papež cituje v této věci ústřední pasáž, která se nachází v Lumen gentium: „Celek věřících, kteří mají pomazání od Svatého (srov. 1 Jan 2,20 a 27), se nemůže mýlit ve víře. Tuto svou neobyčejnou vlastnost projevuje prostřednictvím nadpřirozeného smyslu pro víru celého lidu, když «od biskupů až po poslední věřící laiky» (sv. Augustin, De Praed. Sanct.. 14, 27) dává najevo svůj obecný souhlas ve věcech víry a mravů“ (Lumen gentium, 12).

Opravdu tedy existuje „tento dar, sensus fidei“ a „vytváří ve věřícím člověku jakýsi nadpřirozený instinkt, který je vitálně spřízněn se samým předmětem víry“. A zároveň je pravdou, že „sensus fidei je měřítkem při rozlišování, zda předkládaná pravda náleží k živoucí apoštolské tradici či nikoliv“. Tato tvrzení je třeba ihned prohloubit a upřesnit, protože jsou někdy vykládána zlovolně. „Dnes je totiž navýsost důležité rozlišit autentický smysl pro víru od jeho napodobenin.“

Smysl věřících pro víru „není jakýmsi veřejným církevním míněním“ a nelze ho měřit sondážemi. Zvláště nesmyslné je klást „sensus fidei“ do protikladu k magisteriu anebo jej používat jako určitý druh tribunálu, který soudí a posuzuje magisterium, protože zmíněný smysl je vlastní věřícím, jimiž se míní ti, kteří magisterium berou vážně a jsou mu oddáni. Papež tedy ohledně „sensus fidei“ vysvětluje, že se ve věřícím člověku nemůže autenticky vyvíjet jinak než do té míry, v jaké se plně účastní života církve, což vyžaduje zodpovědné přijetí magisteria, pokladu víry.

Papež závěrem ukázal, že „tento nadpřirozený smysl věřících pro víru“ odpovídá svým obsahem na výzvy doby a přivádí dnes věřící k tomu, aby důrazně vystupovali proti předsudkům, podle kterých jsou monoteistická náboženství nositeli násilí ve svém nároku univerzální pravdy“. Také toto je ústřední téma magisteria Benedikta XVI., prohloubené zvláště během cesty do Svaté země roku 2009 a na mezináboženském setkání v Assisi 2011. „Podle některých názorů by dnes snášenlivost a občanský smír měl zajistit pouze «hodnotový polyteismus», který by vyhovoval duchu demokratické pluralistické společnosti.“ Je tomu spíše naopak. Jistě, „v dějinách se vyskytovalo či vyskytuje násilí působené v Božím jménu, nicméně, netřeba je připisovat monoteismu, nýbrž historickým příčinám, především lidským pochybením. Spíše zapomene-li se na Boha, noří se společnost do relativismu, který nevyhnutelně plodí násilí. Když se lidem upírá možnost vztahovat se k objektivní pravdě, dialog není dále možný. Normou lidských vztahů se pak stává násilí – skryté či zjevné. Pokud se člověk neotevře transcendentnu, které mu umožní nalézt odpověď na otázku po smyslu života a morálky, je neschopný jednat spravedlivě a usilovat o pokoj.“

Sem zapadá také téma sociálního učení církve, jež je nedílnou součástí katolické nauky, poznamenal dále Benedikt XVI. „Porušení vztahu lidí k Bohu totiž přináší hlubokou nevyváženost do vztahů mezi lidmi samotnými. Smíření s Bohem uskutečněné křížem Krista, jenž je „naším pokojem“ (Ef 2,14), je základní zdroj jednoty a bratrství. Vzhledem k celku katolického učení tedy sociální učení církve není nějakým zevnějším dodatkem, nýbrž čerpá své nejhlubší principy ze samotných pramenů víry, aniž by přitom přehlíželo přínos sociální filosofie. Také sociální učení je tedy součástí magisteria, které mají teologové i věřící povinnost přijímat a neklást proti němu uměle „sensus fidelium“ vyplývající ze sondáží, z domnělého „církevního veřejného mínění“ nebo ještě hůře ze subjektivních názorů jakéhosi teologa či intelektuála.

Z portálu La nuova bussola quoitidiana 9.prosince 2012
přeložil Milan Glaser

Další články z podrubriky Komentáře "Církev a svět"

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
3.1.21 O naději
20.12.20 Uchováme si lidskou tvář v době sociální nákazy?
13.12.20 Jesle a kříž, který se zachvěl
6.12.20 Církev a svět
1.11.20 Čas pandemie – vzácný čas zmoudření?



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2024 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv květen 24
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti