Nový portál Vatikánského rozhlasu

Upozorňujeme, že aktuální program České sekce Vatikánského rozhlasu již najdete pouze na našich nových internetových stránkách

https://www.vaticannews.va/cs.html

Portál radiovaticana.cz bude dále sloužit jako archiv starších vysílání České sekce (roky 2007-2020). V sekci Podcast na našich nových stránkách naleznete archiv denních pořadů Vatikánského rozhlasu v češtině od listopadu roku 2018.

Přejít na stránky Vatican News
VaticanNews.va

   8. 5. 2024

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Homilie

  

18.1.2013 

Maria - nová Eva aneb Zpívejte Hospodinu píseň novou! (Žl 96)

Homilie ke 2. neděli v mezidobí

Richard Čemus

„Byla svatba v galilejské Káně a byla tam Ježíšova matka. Na tu svatbu byl pozván také Ježíš...“ Tak začíná evangelium (Jan 2,1-11) 2. neděle v mezidobí. Ježíš jakoby tu nestál v centru dění, zatímco mezi řádkami lze naopak vyčíst jakousi samozřejmost Mariiny přítomnosti ¬– jakoby ke svatební společnosti měla důvěrný, ne-li příbuzenský vztah. Její krásné přítomnosti, jak ji ohodnotila jistá žena, matka rodiny, která nad Ježíšovým prvním veřejným zázrakem mnoho rozjímala: „Maria se účastní oslavy a všímá si i praktických věcí: došlo víno a ona se obrací na Ježíše. Možná, že v tu chvíli vůbec neměla na mysli nějaké zázračné vyřešení situace. A on tak krásně navrací její typicky ženskou touhu pomoci tím, jak jí odpovídá: ,Ženo, má hodina ještě nepřišla!‘ V tu chvíli asi ani trochu nechápala, co tím její syn myslí...“

Z těchto řádků mluví hluboká duchovní zkušenost, ne ta povrchně psychologizující, jež chce vyčíst z Ježíšova dialogu s Marií generační konflikt syna s matkou. Oslovení „ženo“ pak nutně musí vyznít jako odmítnutí, jako projev Ježíšovy nevole nad tím, že jej matka nutí předčasně se „outovat“ jako Boží Syn. Ve svatebním příběhu Janova evangelia nic konfliktního nenajdeme: je tu naopak zdrženlivost, skromnost, tichost a pokora, se kterou Ježíš vstupuje do života lidí. Jeho mise nezačíná halasným stržením pozornosti na sebe, nemíní upřít hlavní roli nevěstě a ženichovi (to steel the show), ale zůstává v pozadí, jedná diskrétně, jemnocitně. Jako pravý misionář se přizpůsobuje místním zvyklostem, volí inkulturaci.

„Myslím na to téma svatby v Káně – pokračuje ona citovaná žena a matka – a mám pocit obrovské radosti, když přemýšlím, jak s námi Bůh jedná. Je v tom tolik lásky a něhy a úplného naplnění každého okamžiku. Považme už jenom fakt, že svůj první zázrak Kristus neučinil na narozeninách nebo jiné oslavě, ale tam, kde se svatbou spojují dva životy a dvě lidské bytosti se stávají jedním tělem! A On je tam fysicky, reálně, hmatatelně přítomen jako ten, kterému na těch dvou záleží možná víc než jim samotným! Už jen samou jeho přítomností se stává manželství svátostným.“

Ne, to nemůže být náhoda, že Ježíš poprvé zjevuje svou božskou moc právě na svatbě, té nejintensivnější chvíli života ve které se na sebe muž a žena definitivně vážou (srov. něm. Hochzeit tzn. doslova vrcholný čas) A náhoda není ani to, že se „vyplýtvává“ na tak „přebytečný“ zázrak, jakým je proměnit 600 litrů vody v prvotřídní víno, když už svatební veselí končí (odhaduje se, že každý ze šesti džbánů mohl obsahovat až 100 litrů). Manželství je v Písmu sv. symbolem vztahu Jahveho se svým lidem, který vyvrcholí příchodem Mesiáše, který nastolí boží království. Svatba je symbol této eschatologické plnosti, kterou vyjadřuje víno – znamení požehnání a radosti. Ježíšovým znamením (zázrakem) se naplňují zaslíbení daná Izaiášem v druhé polovině 6. stol. př. Kr., zničenému a pobořenému Jeruzalému: „Budeš nádhernou korunou v Hospodinově ruce, královskou čelenkou v dlani svého Boha. Nebudeš se již nazývat „Opuštěná“ a tvá zem „Osamělá“. Tvým jménem bude „Mé zalíbení je v ní“ a jméno tvé země „V manželství daná“, neboť si v tobě zalíbil Hospodin a tvá země dostane muže [...] Jako se raduje z nevěsty ženich, tak se tvůj Bůh zaraduje z tebe“ (Iz 62,1-5).

Množství vody proměněné ve víno odkazuje na přemíru dobra, která kyne člověku ze sjednocení s Bohem, které se v Bohočlověku uskutečnilo, zatímco slovní spojení „naplnit“ – „nabrat“ kontrastuje s prázdnotou, kterou působí lidské oddělení od Boha. Mariino „Došlo víno“ a Ježíšovo odmítavé „Co mě a tobě, ženo“ kladou biblisté do souvislosti s 2. kapitolou knihy Genesis, kde je jako protějšek Adama stvořena žena. Jméno Eva vyjádří až později podřízenost danou selháním. V příběhu o stvoření Písmo mluví jednoduše o „ženě“. Drží-li se evangelista Jan pojmu „žena“, má na mysli její původní důstojnost Adamovy partnerky. Ježíš, nový Adam, klade Marii, nové Evě, představitelce Božího lidu, zásadní otázku: „Co je mezi námi dvěma, jaký je náš vztah, jaká je bilance naší lásky? Maria, „nová žena“, pokorně odpovídá: „Naše touha jít svojí cestou ke štěstí skončila v prázdnotě. Už nic nemáme!“

„Dobře vám tak!“ zněla by odpověď, která by se dala očekávat. „Ono ženo je ale vyslovené s takovou shovívavostí, láskou a něhou zároveň, že ona pochopila: nadchází něco velmi důležitého, mimořádného, svátostného. A tak dá pokyn: Udělejte všechno co vám řekne! A nastane proměna v kvantitě a kvalitě, kterou nikdo nečeká a která vyráží dech! Po tom musí přijít i proměna člověka, jeho kvality...“ Když člověk od života již nic nečeká, když všechno se zdá zbytečné a chuť žít se rozředila vodou nesplněných snů, nastal pro Boha čas otevřít stavidla života: promění vodu v opojné víno. A to víno ve svou krev, kalich střízlivého opojení Duchem.

To se však nestane už v Káně, ale až ve Večeřadle, když přišla Ježíšova „hodina“ (srov. Jan 12,23.27) smrt na kříži. Tou navrátí „nové Evě“, Církvi, životodárné mateřství, ke kterému byla povolána – nemuset rodit smrtelníky, ale Boží děti pro život věčný.

 odeslat článek     vytisknout článek


Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2024 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv květen 24
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti