Nový portál Vatikánského rozhlasu

Upozorňujeme, že aktuální program České sekce Vatikánského rozhlasu již najdete pouze na našich nových internetových stránkách

https://www.vaticannews.va/cs.html

Portál radiovaticana.cz bude dále sloužit jako archiv starších vysílání České sekce (roky 2007-2020). V sekci Podcast na našich nových stránkách naleznete archiv denních pořadů Vatikánského rozhlasu v češtině od listopadu roku 2018.

Přejít na stránky Vatican News
VaticanNews.va

   2. 5. 2024

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Publicistika

 Komentáře "Církev a svět" 

30.3.2014 

O důvěře

v rozhovoru s Emilem Poulatem

Milan Glaser

„Důvěra je primární a prvotní hodnota, bez níž se nic nevykoná. Vytratí-li se, nastává krize,“ říká francouzský historik a sociolog Emile Poulat (Le Mond 19. listopadu 2013). Tento 90 letý profesor Vysoké školy společenských věd v Paříži (Ecole des Hautes Etudes en sciences sociales) a člen Národního výzkumného centra (CNRS) není a nechce být celebritou, a rozhovor, který poskytl deníku Le Mond, je velice ojedinělý. Je žárlivý na svou svobodu a nikdy neměl mocenské ambice, poznamenává v úvodu k tomuto rozhovoru jeho autor, Didier Pourquery.
Profesor Poulat se dlouhodobě zabýval konfliktem tradiční katolické a moderní laické kultury. Již několik let zkoumá místo, jaké zaujímá důvěra v naší současnosti.

„Důvěra je nesmírně bohaté slovo, podotýká francouzský badatel. Slovník uvádí, že je to úkon víry, latinsky fides.“ Pokud jde o češtinu, mají slova důvěra a víra jiný etymologický kořen, váží se totiž k latinskému slovu verum či verus, tedy pravda či pravdivý. Český výraz tak přijal v jakési pomyslné latinské oklice tutéž významovou konotaci jako všeobecně známý hebrejský ekvivalent pro víru i pravdu, totiž amen.

Profesor Poulat zmiňuje nejrůznější životní kontexty, které by neexistovaly bez víry a důvěry v nenáboženském smyslu. „Manželství, rodina, ale také sociální kontext. Latinskému výrazu pro víru je podobné slovo fedus, které odkazuje na smlouvu, pakt, dohodu, ale také na ideu federace. Ve feudálním panství byly vrchnost a poddaní spojeni vírou. Na politické rovině tedy tato slova mají kořen jakési veřejné důvěry. Bez této víry neexistuje společnost.“

Středověk - nikoli buddhistický či aztécký, nýbrž ten s přívlastkem křesťanský, který je s tímto novověkým označením dějinné doby dosud implicitně a výhradně spojován - byl ve skutečnosti především věkem důvěry, která byla někdy možná naivní, ale sahala do všech rovin lidské existence.

„Důvěra, říká profesor Poulat, se často redukuje na čistě interpersonální dimenzi, přičemž se zapomíná, že značně přesahuje psychologickou sféru. Důvěra je prvotní, protože ujišťuje, že ráno se Země bude dál točit a nezmizí nějak obludně, zatímco spíme. Vstáváme a víme, že nejsme ohroženi dobou ledovou či brutálním oteplením. Lidstvo se na této planetě rozvinulo v důvěře, která trvá stále. Tak trochu jako novorozeně v matčině náruči,“ poznamenává francouzský profesor. Naproti tomu lze říci, že novověk je dobou aplikace moderních vymožeností: lidských práv, demokratických záruk, sociálního zabezpečení, politických jistot a jistoty vůbec, zvláště té subjektivní, která díky technickým výdobytkům dostala virtuální podobu a jakýsi zdánlivě objektivní statut. Důvěra byla také materializována do potištěných papírů zvaných bankovky, v modernější verzi pak kreditky.

„Existují patologie důvěry,“ poznamenává v rozhovoru pro Le Mond, Emile Poulat. „Nyní prožíváme stav jakési sladké či bezbolestné devalvace důvěry. Oblast politiky je plná příkladů. V politice působí mnozí, kteří vůbec nejednají na rovině důvěry, žijí v neustálém boji a střetu. Sama volební kampaň je komplikovaná situace, v níž se mísí svádění voliče, ale i fakt, že volič se chce nechat svést, nikoli obelstít. Politika je dnes plná politikářů, a občané si říkají, že se jich to netýká. Problém důvěry se však klade mnohem více na rovině ekonomické než politické: nezaměstnanost, nízké platy, daně, jež jsou pociťovány jako přehnané.. Ekonomika je oblast obzvláště cizí našim současníkům, třebaže se z ní nevymaní. Důvěra, jak víme, je kredit. A základní důvěrou je důvěra v peníze.“

„Další patologie důvěry se týká médií,“ pokračuje Poulat. Nejprve je třeba říci, že samotný pojem „média“ je vágní. Z historického hlediska lze říci, že před druhou světovou válkou bylo v média vkládáno méně důvěry než dnes. Jejich základní přístup spočívá v tom, že mluví o tom, co nefunguje. Málo se starají o to, co jde dobře. Jde-li něco dobře, je to považováno za normalitu, třebaže ta často vyžaduje obzvláštní úsilí. A kolik médií se dnes zajímá o bezdomovce, o lidi, kteří si dělají starosti s těmito skandálními situacemi? Média zavírají oči před částí sociální reality. Velkou novostí naší doby je však rozmanitost médií a zdrojů informací, které si konkurují.“

Poslední otázka rozhovoru se týkala toho, co v dnešním světě vzbuzuje důvěru, a profesor Poulat odpovídá: „Podívejte se na důvěru, kterou vzbuzuje papež František. To je ta nejneočekávanější zpráva pro dnešní společnost. Jakoby důvěra vkládaná v něho byla útočištěm. Nežádá se od něho žádná garance. Patrně to zčásti závisí také na jeho stylu a způsobu jeho vyjadřování. Mluví-li mezi sebou technici,“ vysvětluje dále Poulat, „vždycky je řeč o tom, že pochybil ten druhý. Když však mluví papež František, naslouchá se mu. Nestojíme na téže rovině důvěry. Od papeže se nečeká nic konkrétního. V souvislosti s ním dochází ke konsolidaci důvěry bez přesně vymezeného obsahu. Jednoduše proto, že důvěry je zapotřebí. Pro člověka je to zásadní a prvotní potřeba.“

Další články z podrubriky Komentáře "Církev a svět"

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
3.1.21 O naději
20.12.20 Uchováme si lidskou tvář v době sociální nákazy?
13.12.20 Jesle a kříž, který se zachvěl
6.12.20 Církev a svět
1.11.20 Čas pandemie – vzácný čas zmoudření?



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2024 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv květen 24
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti