20. 1. 2017

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.2220
Poslechem z webových stránek.1408
Četbou textů na webových stránkách.2580
Poslechem i četbou.1483


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek
Váš e-mail:

Nejčtenější

Povánoční modlitba

Kardinál Sarah: Když se obrátíme k Bohu, On napraví vztahy mezi lidmi a národy

Rodina se vrátila z Německa do Ruska kvůli pronásledování za křesťanské postoje




Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova

Res Claritatis

Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika

Pastorace na webu



Katolik.cz

KTF UK

Stránky pro animátory seniorů

Návštěva papeže v České republice





 
Publicistika

 Komentáře "Církev a svět" 

25.10.2015 

Co je to rodina? - 2. část

Fabrice Hadjadj

Co je to rodina? Je to otázka po bytí, otázka povýtce filosofická. Zkoumá podstatu reality. O rodině toho lze říci spoustu. Je možné odpovědět z historického, sociologického, psychologického, právního a morálního hlediska, sesbírat fakta a poukázat na povinnosti a přesto se pravdy nedobrat. Protože pravda se neomezuje na exaktnost, tak jako čas nejsou jenom hodinky. Je možné podrobně popsat mechanismus hodinového strojku, maximálně přesně jej seřídit a přitom o podstatu času jen zavadit. Tato podstata se mimochodem pojí s podstatou rodiny, protože čas našich dějin zásadně závisí na posloupnosti generací.

Můžeme se spokojit popisností a ukázat, že rodina se ustavičně mění podle místa a dob a navrhnout relativistickou koncepci. Můžeme se snažit předpisovat a ve jménu dobra dítěte prohlásit, že různé koncepce rodiny nejsou stejné a stanovit nějakou moralistickou koncepci. Oba postupy jsou sice exaktní, ale nikoli pravé. A navíc jsou normativní a nikoli esenciální. Moralista je otevřeně normativní, protože ukládá normu na základě určité nauky o hodnotách. A relativista je normativní záludně, protože ponechává zavedení normy na síle okamžiku.

Podstata nemá co do činění s normou. To esenciální (mohl bych říci přirozené, avšak ve filosofickém, nikoli pouze biologickém významu) se vyskytuje pod či nad tím, co je normální i abnormální. Podstata se totiž nevyvozuje z našich konstrukcí, z našich vyumělkovaností, z průmyslově projektovaných rafinovaností (a to platí také o podstatě vyrobeného předmětu přesahující ideu, kterou si o něm udělal výrobce). Odkazuje k tomu, co nevzniká výrobou; uniká předběžné úvaze a ideologii, byť by byly altruisticky motivované či křesťansky inspirované. Esenciální či přirozená danost, poněvadž není vykonstruovaná, nepodléhá dekonstrukci. Jediný způsob její dekonstrukce je její úplné zničení. Poněvadž by ale spolu s rodinou bylo zapotřebí zničit člověka samého, obvykle stačí deformovat ji nebo parodovat.

Jsme tak svědky kuriózní demontáže rodiny. Právě ti, kteří manželství a rodinu včera zesměšňovali, se dnes - po svém - manželství a rodiny dožadují. Třebaže danost pohlaví znevažují, přesto koncipují rodinu jako asociaci dvou dospělých a jednoho či více dětí, čímž dokazují svoji závislost a poplatnost modelu, který se vyjevuje přirozeným sjednocením muže a ženy a za který jako by nemohou jít. Mohli by přece po tom všem ve své uvědomělosti být vynalézavější a navrhnout manželství pro n osob v jakémsi svérázném pocitovém uskupení neziskové společnosti nebo manželství jedinců různých druhů, živočišných, rostlinných či artificiálních (mnozí se páří se svým komputerem) a rozvinout pak rodičovství opravdu nové, spolu s adopcí starých lidí například, anebo medicínsky asistovanou prokreaci hybridních robotů a šimpanzů, manažerů a pudlíků, topmodelek a kaktusů… Nikoli, přesně dodržují symbolický řád: tatínek-maminka-miminko, takže jej podkopávají, ale zůstávají mu podrobeni a svými kampaněmi mu neúmyslně vzdávají hold.

A co je ještě podivnější: ti stejní, kteří obviňují rodinu z toho, že je tou hlavní represivní a despotickou institucí, chtějí nyní z dítěte učinit produkt genetické manipulace (neboť rovnost si žádá, aby dvě ženy či dva muži mohli mít maličké ze svých gamet). To však značně překračuje represi i despocii, protože je to zkrátka čirá výroba, tedy despotický planning dítěte, realizace přízraku, ba více: laboratorního zvířátka. Tento protimluv dokazuje, že to, co je podstatné, nelze dekonstruovat, nýbrž jedině konstruovat jako imitaci, podobně jako nelze vyrobit umělou inteligenci bez určitého chápání lidské inteligence.

Pokračování ZDE

Z italského Ma che cos´è una famiglia?, Ares, Milano 2015.
přeložil Milan Glaser

Další články z podrubriky Komentáře "Církev a svět"

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
6.9.16 Dialog s islámem musí být veden mužně - říká Fabrice Hadjadj
15.5.16 „Kolik“ je důležitější než „proč“
7.4.16 Hadjadj: Obyčejný život člověka je největším dílem Stvořitele
22.11.15 Co je to rodina? - závěrečná 6. část
15.11.15 Co je to rodina? - 5. část



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2017 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@vatiradio.va.
Administrace: česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Pavel Brestovský.

 
Záznam aktuálního pořadu ve formátu Real Audio  

Záznam aktuálního pořadu ve formátu MP3  

Český kanál Rádia Vaticán na You Tube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Dotýká se můj život Ježíšova srdce?, ptal se papež v ranním kázání

Papež: Pravý ekumenismus se zakládá na společném obrácení k Ježíši Kristu

Boží všemohoucnost se vyjevuje zejména v milosrdenství

Návštěva apoštolského nuncia v Aleppu

Canterburský arcibiskup: K pětistému výročí reformace je třeba přistoupit s pokáním

Když se naděje stává modlitbou

Kardinál Koch o reformaci: Lutherovým cílem nebylo rozdělení církve

Dominikáni uzavírají jubilejní rok a hledají cesty evangelizace

Vrchní imám Al-Azhar: Všichni občané jsou si rovni

Rodina se vrátila z Německa do Ruska kvůli pronásledování za křesťanské postoje

Další zemětřesení v Itálii, tentokrát uprostřed sněhu

Jít tam, kde je naše naděje

 Nově na webu
Svatý otec: Křesťanská naděje v blízkosti smrti

Publicistika (Komentáře "Církev a svět"): Povánoční modlitba

Publicistika (Reportáže, reflexe, sloupky): Milosrdenství staví hráz sociálnímu zlu

Rozhovory: Je třeba legitimizovat člověka

Homilie: Cyklus homilií dočasně přerušen

Archiv zpráv leden 17
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

Starší zprávy >

Náš tip

Milosrdenství vyžaduje statečnost, vzdorujme teroru láskou

Co jsou jezuité?

Svět je unaven lživými nadšenci