VaticanNews.va

   25. 2. 2020

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.6588
Poslechem z webových stránek.4045
Četbou textů na webových stránkách.6450
Poslechem i četbou.3794


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Francouzská biskupská konference k případu zesnulého Jeana Vaniera

Turínské plátno poprvé přezkoumal plastický chirurg

Být křesťanem znamená přijímat Ježíšovu cestu pokory


Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Zprávy

 Kázání z Domu sv. Marty 

7.10.2013 

Papež František: Necháme si život psát Bohem anebo si jej chceme psát sami?

Vatikán. Nechme si psát svůj život Bohem. Tato pobídka zazněla dnes v kázání papeže Františka, který se při ranní eucharistii v kapli Domu sv. Marty pozastavil u postavy Jonáše (Jon 1,1-2,1.11) a milosrdného Samaritána (Lk 10,25-27). „Někdy se stane, poznamenal, že také křesťan, katolík utíká před Bohem, zatímco hříšník, o kterém se má za to, že je vzdálen Bohu, Pánův hlas uslyší.“

Jonáš slouží Pánu, modlí se hodně a koná dobré skutky, ale když jej Pán zavolá, začíná utíkat. Papež František zaměřil svoji homilii na otázku útěku před Bohem. Jonáš, zdůraznil papež, „měl svoje dějiny napsány“ a „nechtěl být rušen“. Pán jej posílá do Ninive a on „nastoupí na loď do Španělska a uteče před Pánem“:

Útěk před Bohem. Je možné utíkat před Bohem a přitom být křesťany, katolíky, členy Katolické akce, kněžími, biskupy, papežem... všichni můžeme utíkat před Bohem! Je to každodenní pokušení. Nenaslouchat Bohu, nenaslouchat Jeho hlasu, neslyšet Jeho nabídku, Jeho pozvání v srdci. Je možné utíkat rovnou, ale jsou také jiné způsoby útěku před Bohem, trochu vychovanější, sofistikovanější. Evangelium ukazuje polomrtvého člověk ležícího na zemi. Náhodou šel kolem nějaký kněz, důstojný, dobře oděný, bezvadný. Viděl jej a řekl si: »Přijdu pozdě na mši« a šel dál. Neslyšel tam Boží hlas.

Potom přejde kolem levita, pokračoval papež, a možná si myslí: „Pokud se jej ujmu a on bude mrtvý, zítra budu muset jít k soudci podat svědectví...“ Šel tedy dál. Také on „utekl před Božím hlasem“, poznamenal papež a dodal: „Jenom jediný je schopen vnímat Boží hlas, ten, který obvykle před Bohem utíká, hříšník, Samaritán.“ Je to „hříšník, vzdálený Bohu“ a přece „uslyšel Boží hlas a přiblížil se. Samaritán, poznamenel papež, nebyl zběhlý v náboženské praxi, v dobrých mravech a také teologicky byl pomýlený“, protože Samaritáni „se domnívali, že Bůh se má uctívat jinde než chce Pán“. A přece Samaritán „pochopil, že jej volá Bůh a neutekl. Stal se bližním, obvázal tomu člověku rány, naložil jej a odvezl do útulku a postaral se o něho. Ztratil celý večer.“

Kněz přišel na mši včas a všichni věřící byli spokojeni. Levita měl klidný den, jak předpokládal, protože neměl žádné nepříjemné jednání se soudcem a podobně... Ale proč Jonáš utekl před Bohem? Proč kněz utekl před Bohem? Proč utekl levita? Protože měli uzavřené srdce, a když máš zavřené srdce, nemůžeš vnímat Boží hlas. Samaritán, který byl na cestách, však „uviděl a pocítil soucit“. Měl otevřené srdce, byl lidský. A lidskost jej přiblížila.

„Jonáš, řekl dále papež, měl svůj život naplánován. Chtěl si psát svoje dějiny sám, podobně jako kněz a levita měl „plán práce.“ Avšak tento hříšník, totiž Samaritán „nechal Boha, aby mu psal život. Onen večer se změnilo všechno, protože Pán jej sblížil s oním těžce zraněným chudákem, pohozeným na cestě“:

Ptám se sebe a ptám se i vás: necháme si psát život, svůj život Bohem anebo si jej chceme psát sami? Je otázka chápavosti: jsme chápaví vůči Božímu Slovu? »Ano, chci být chápavý.« Jsi však schopen naslouchat, vnímat? Jsi schopen nacházet Boží Slovo v každodenních událostech anebo se řídíš vlastními idejemi a nenecháváš se překvapit Pánem, který k tobě mluví?

„Tři lidé na útěku před Bohem – shrnul papež – a další v neregulérní situaci. Ten však dovede naslouchat, otevřít srdce a neutéci.“ Jsem si jist, řekl dále papež, že všichni vidíme, že „Samaritán, hříšník před Bohem neutekl. Kéž nás Pán uschopní vnímat Jeho hlas, Pánův hlas, který nám říká: Jdi a jednej také tak.“

Další články z podrubriky Kázání z Domu sv. Marty

(mig)

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
23.2.20 Jediným křesťanským extremismem je láska
20.2.20 Být křesťanem znamená přijímat Ježíšovu cestu pokory
18.2.20 Nezapomínat, že milost je zdarma
14.2.20 Mějme na srdci lidi, kteří nás doprovázejí životem
13.2.20 Papež: Jen Boží milost nás zastaví před pádem do zesvětštění



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2020 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Záznam aktuálního pořadu

Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Smiřte se s Bohem – Poselství papeže Františka k postní době

Papež: Je naléhavé zamezit vykořisťování chudých!

Papež podporuje komunity Archa v očistném procesu

Don Giussani pronikal pohledem do duše, říká jeho nástupce Julián Carrón

Papež v Bari: Budeme-li bránit svojí víru silou, prohrajeme

Blíží se beatifikace mladého počítačového génia Carla Acutise a salvadorského mučedníka Rutilia Grade SJ

Prezident Ázerbájdžánu navštívil papeže

Papež není liberální, nýbrž radikální – říká kardinál Kasper

Patriarcha Sako: Lidé jsou unaveni schůzováním a řečmi, čekají na skutky

Hlásat evangelium skrze kaligrafii

Francouzská biskupská konference k případu zesnulého Jeana Vaniera

Papež: Účelem kanonického trestu je dobro viníka

 Nově na webu
Svatý otec: Jediným křesťanským extremismem je láska

Publicistika: O osvobozující milosti

Publicistika: Příspěvek do diskuse o kněžském celibátu v synovské poslušnosti papeži

Rozhovory: Papež vybízí k rozhořčení - nesmíme si zvykat na zlo

Homilie: „Opovržený, opuštěný od lidí“ (Iz  52,2-3)

Archiv zpráv únor 20
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
242526272829 

Starší zprávy >

Náš tip

Žena je vrcholem tvorstva, z ní plyne spása

Miguel Ángel Fiorito S.I. - Mistr dialogu

Admirabile signum