VaticanNews.va

   29. 3. 2020

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.6750
Poslechem z webových stránek.4131
Četbou textů na webových stránkách.6594
Poslechem i četbou.3881


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Dekret Kongregace pro bohoslužbu o slavení Velikonoc

Pán nás volá ze svého kříže, abychom opět nalezli život

Ježíšovy zázraky mají za účel přivádět k víře


Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Publicistika

 Komentáře "Církev a svět" 

13.6.2010 

Luigi Padovese - mučedník dialogu s islámem

Milan Glaser

Vražda biskupa Anatolie, předsedy Turecké biskupské konference, mons. Luigiho Padoveseho měla jednoznačně náboženskou či přesněji islámskou motivaci. Nese totiž výslovné a jednoznačné prvky militantního islámského fanatismu, říká biskup ze Smyrny, Ruggero Franceschini, v rozhovoru pro sobotní vydání deníku Il Foglio (12. června) a pokračuje ?Vím, že papež na palubě letadla směřujícího na Kypr, těsně po této smutné události (4.6.) řekl, že nejde o politickou či náboženskou vraždu, ale o individuální záležitost. Byl však zřejmě špatně informován,? nerozpakuje se říci nástupce v úřadu mons. Padoveseho těsně poté, co jej Svatý otec do funkce jmenoval. Hned však s úsměvem dodává: ?Myslím si ale, že ve Vatikánu už nyní také pochopili, že mám pravdu já.?

Mons. Franceschini pak dále vysvětluje: ?Ankara nemá situaci pod kontrolou. V Turecku působí skupiny islámských fanatiků, kteří mají situaci pevně v rukou a na které je vláda krátká. Mají své učitele a profesory, kteří podněcují ke zlu. Provedení vraždy je přesně koordinováno s jejím mediálním podáním, kterým je klamána veřejnost.?

Málo útěšné vysvětlení biskupa Franceschiniho, který žije v Turecku 25 let, výmluvně dokresluje i způsob, jakým turecké úřady dopravily tento pátek tělo zavražděného biskupa Padoveseho do jeho rodného Milána (La Stampa, 11.6.). Rakev byla odeslána dopravním letadlem jako pytel brambor mezi různým zbožím a nebyla ani označena, hořce konstatoval zástupce Milánského primátora Stefano di Martino. Všimli si jí až letištní zřízenci. Italské úřady, které si vyžádaly tělo zavražděného, aby mohly provést vlastní soudní ohledání, nebyly o převozu ostatků informovány. Množství administrativních předpisů a institucionálních kontaktů nezbytných při každém převozu tělesných ostatků z jednoho státu do druhého je výrazem určité kultury a piety.

Vysvětlit však zmíněný lapsus odlišností kulturních přístupů v tomto případě nelze.

Je naopak zřejmé, že vysoce komplikovaná možnost dialogu s islámem, není o nic snadnější ani v rámci státu, který se pokouší fungovat jako laický, tedy v odluce od muslimského náboženství. Mons. Franceschini neváhá říci: ?S Turky je téměř nemožné navázat vztahy založené na lásce. Respekt tady je, ale láska nikoli. Říkají, že jsou pro rovnost, pro práva stejná pro všechny, ale není tomu tak. Manželství zde pro své děti stále uzavírají rodiče. Islám je nezřídka praktikován radikálně.?

Mons. Franceschini osobně zná také vraha, Murata Altuna. Biskup Padovese ho zaměstnával téměř pět let jako řidiče a údržbáře domu a nezřídka jej brával s sebou na návštěvu svých příbuzných do Itálie, kde byl přijímán jako člen rodiny. Svého chlebodárce však brutálně a nelítostně sprovodil ze světa a hned po svém činu také vyjádřil svůj motiv, když ze střechy biskupova domu pokřikoval: ?Zabil jsem velkého satana. Allah Akbar?. ?Je to vždycky riziko, přijímat do služeb místní muslimy,? říká nyní biskup Franceschini. ?Draze jsme se o tom přesvědčili.?

Mons. Padovese však byl mužem dialogu, velkým znalcem starověkých, předislámských dějin křesťanství na území dnešního Turecka. Měl velmi dobré kontakty s muslimy a byl také protagonistou nesčetných humanitárních iniciativ v místech svého působení. Se svými sousedy sdílel první poslední, od společného stolu až po zařízení např. vodovodní přípojky do domu.

Nepatřil však mezi naivky, a aby se předcházelo ?lacinému irénizmu?, popsal v jedné ze svých četných přednášek roku 2007 ?propast, která dělí křesťanskou vizi Boha od té muslimské?:

?Obě náboženství dělí obrovská vzdálenost. Nejprve je třeba vědět, že islám se považuje za poslední, nejúplnější a nejracionálnější zjevení Boha. Z toho plyne, že ti, kteří jej nevyznávají, nacházejí se na podřadné úrovni; stát se křesťanem znamená pro muslima učinit krok zpět, zaostat. Je-li tomu tak, potom je utopií požadavek reciprocity ve vztahu ke svobodě náboženství. Může ji požadovat muslim v křesťanské zemi, ale nikoli naopak. Svoboda svědomí v islámu neexistuje a praktikování jiných náboženství není projevem svobody, nýbrž tolerance.

Podle židů a křesťanů ? říká dále mons. Padovese ? Bůh stvořil člověka ?ke svému obrazu a podobě?. Podle islámu je to naprosto absurdní, protože to odporuje absolutní transcedenci Boha. Příslušný verš knihy Geneze se skutečně nevyskytuje v Koránu, který jinak biblické podání o stvoření přebírá. Důvodem je to, že v islámu Bůh nemůže vykročit mimo svoje osamocení. Hranice mezi Bohem a člověkem je nepřekročitelná, což má za následek, že ten první je příliš transcendentní, než aby mohl milovat a být milován. Pouze súfijský mysticismus ? nejspíš pod vlivem křesťanství ? položil důraz na lásku Boha k člověku a člověka k Bohu.

Další důsledek se týká pojmu důstojnosti člověka, která ? pro židy i křesťany - vychází právě z této biblické nauky o tom, že člověk je stvořen k obrazu a podobě Boha. Jen jako příklad lze zmínit, jak široké uplatnění a hlubokou inspiraci čerpal v křesťanském prostředí boj za uznání důstojnosti a svobody člověka právě z tohoto takřka ?příbuzenského svazku?, který Bůh uzavřel zároveň s mužem a ženou (!) a znovu obnovil v Kristu. Nemají snad teologie, které chtějí osvobodit člověka z různých forem otroctví svůj poslední základ právě v tomto verši knihy Geneze (1,26): ?Učiňme člověka ke svému obrazu, podle naší podoby??

Zcela jinak je tomu v islámu, který čerpá veškerou svoji normativu z Koránu. Vezme-li se do úvahy blízkost Boha a člověka, kterou pak zprostředkoval Kristus, stává se zřejmým, že původní křesťanská etika vzniká jako odpověď víry Bohu, pojatému jako partner, a ne jako přizpůsobování se nějakému předpisu. Tato věc se stane ještě zjevnější, povšimneme-li si, že mezi 99 tituly rezervovanými Bohu v islámu na tzv. muslimském růženci (tasbih, sibha), chybí titul Otec, tedy chybí inspirativní princip křesťanské personální morálky.?

Tak vysvětlil propastný rozdíl mezi oběma náboženstvími mučedník dialogu s islámem, katolický biskup, Luigi Padovese.

Další články z podrubriky Komentáře "Církev a svět"

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
30.8.16 Předčasně propuštěn na svobodu vrah italského kněze Andrea Santora
11.6.13 Vrah arcibiskupa Padoveseho byl podle tureckého soudu vystaven nátlaku ke konverzi
24.1.13 Vrah mons. Padoveseho odsouzen k 15 letům
6.10.11 Vrah biskupa Padoveseho stanul před soudem
29.1.11 Proces proti vrahovi biskupa Padoveseho stojí na místě



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2020 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Záznam aktuálního pořadu

Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
O neomylnosti lidu ve víře

Arcibiskup Crepaldi: Úvaha o krizi, která není jenom zdravotní

Mimořádná pobožnost v čase epidemie – Urbi et Orbi

Mlčení spravedlivého před urputností

Obřady Svatého týdne proběhnou ve Vatikánské bazilice

Papež daroval třicet ventilačních přístrojů

Poznat svoje idoly

Misál z roku 1962: nové preface a památky svatých

Církevní statistika: Františkův pontifikát ovlivňuje hlavně Afriku a Asii

Bývalý lékař arcibiskup Aupetit se hlásí ke službě nemocným

Don Alessio: Odlidštění a samota

USA: Colorado zrušilo trest smrti

 Nově na webu
Svatý otec: Pán nás volá ze svého kříže, abychom opět nalezli život

Publicistika: Požehnání, které rozčísá temnoty strachu

Publicistika: Koronavirus dnes a zítra

Rozhovory: Nemějte strach

Homilie: „Opovržený, opuštěný od lidí“ (Iz  52,2-3)

Archiv zpráv březen 20
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

Starší zprávy >

Náš tip

Hořkosti v kněžském životě

Žena je vrcholem tvorstva, z ní plyne spása

Miguel Ángel Fiorito S.I. - Mistr dialogu