VaticanNews.va

   16. 2. 2019

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.5401
Poslechem z webových stránek.3452
Četbou textů na webových stránkách.5397
Poslechem i četbou.3250


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Alžírský spisovatel: Neidealizujte si islám

Úděsná norma a zrušení výhrady svědomí

Ke změně kvality liturgie nepostačuje změna liturgických knih


Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů Návštěva papeže v České republice NAVRCHOLU.cz
 
Publicistika

 Komentáře "Církev a svět" 

13.6.2010 

Luigi Padovese - mučedník dialogu s islámem

Milan Glaser

Vražda biskupa Anatolie, předsedy Turecké biskupské konference, mons. Luigiho Padoveseho měla jednoznačně náboženskou či přesněji islámskou motivaci. Nese totiž výslovné a jednoznačné prvky militantního islámského fanatismu, říká biskup ze Smyrny, Ruggero Franceschini, v rozhovoru pro sobotní vydání deníku Il Foglio (12. června) a pokračuje ?Vím, že papež na palubě letadla směřujícího na Kypr, těsně po této smutné události (4.6.) řekl, že nejde o politickou či náboženskou vraždu, ale o individuální záležitost. Byl však zřejmě špatně informován,? nerozpakuje se říci nástupce v úřadu mons. Padoveseho těsně poté, co jej Svatý otec do funkce jmenoval. Hned však s úsměvem dodává: ?Myslím si ale, že ve Vatikánu už nyní také pochopili, že mám pravdu já.?

Mons. Franceschini pak dále vysvětluje: ?Ankara nemá situaci pod kontrolou. V Turecku působí skupiny islámských fanatiků, kteří mají situaci pevně v rukou a na které je vláda krátká. Mají své učitele a profesory, kteří podněcují ke zlu. Provedení vraždy je přesně koordinováno s jejím mediálním podáním, kterým je klamána veřejnost.?

Málo útěšné vysvětlení biskupa Franceschiniho, který žije v Turecku 25 let, výmluvně dokresluje i způsob, jakým turecké úřady dopravily tento pátek tělo zavražděného biskupa Padoveseho do jeho rodného Milána (La Stampa, 11.6.). Rakev byla odeslána dopravním letadlem jako pytel brambor mezi různým zbožím a nebyla ani označena, hořce konstatoval zástupce Milánského primátora Stefano di Martino. Všimli si jí až letištní zřízenci. Italské úřady, které si vyžádaly tělo zavražděného, aby mohly provést vlastní soudní ohledání, nebyly o převozu ostatků informovány. Množství administrativních předpisů a institucionálních kontaktů nezbytných při každém převozu tělesných ostatků z jednoho státu do druhého je výrazem určité kultury a piety.

Vysvětlit však zmíněný lapsus odlišností kulturních přístupů v tomto případě nelze.

Je naopak zřejmé, že vysoce komplikovaná možnost dialogu s islámem, není o nic snadnější ani v rámci státu, který se pokouší fungovat jako laický, tedy v odluce od muslimského náboženství. Mons. Franceschini neváhá říci: ?S Turky je téměř nemožné navázat vztahy založené na lásce. Respekt tady je, ale láska nikoli. Říkají, že jsou pro rovnost, pro práva stejná pro všechny, ale není tomu tak. Manželství zde pro své děti stále uzavírají rodiče. Islám je nezřídka praktikován radikálně.?

Mons. Franceschini osobně zná také vraha, Murata Altuna. Biskup Padovese ho zaměstnával téměř pět let jako řidiče a údržbáře domu a nezřídka jej brával s sebou na návštěvu svých příbuzných do Itálie, kde byl přijímán jako člen rodiny. Svého chlebodárce však brutálně a nelítostně sprovodil ze světa a hned po svém činu také vyjádřil svůj motiv, když ze střechy biskupova domu pokřikoval: ?Zabil jsem velkého satana. Allah Akbar?. ?Je to vždycky riziko, přijímat do služeb místní muslimy,? říká nyní biskup Franceschini. ?Draze jsme se o tom přesvědčili.?

Mons. Padovese však byl mužem dialogu, velkým znalcem starověkých, předislámských dějin křesťanství na území dnešního Turecka. Měl velmi dobré kontakty s muslimy a byl také protagonistou nesčetných humanitárních iniciativ v místech svého působení. Se svými sousedy sdílel první poslední, od společného stolu až po zařízení např. vodovodní přípojky do domu.

Nepatřil však mezi naivky, a aby se předcházelo ?lacinému irénizmu?, popsal v jedné ze svých četných přednášek roku 2007 ?propast, která dělí křesťanskou vizi Boha od té muslimské?:

?Obě náboženství dělí obrovská vzdálenost. Nejprve je třeba vědět, že islám se považuje za poslední, nejúplnější a nejracionálnější zjevení Boha. Z toho plyne, že ti, kteří jej nevyznávají, nacházejí se na podřadné úrovni; stát se křesťanem znamená pro muslima učinit krok zpět, zaostat. Je-li tomu tak, potom je utopií požadavek reciprocity ve vztahu ke svobodě náboženství. Může ji požadovat muslim v křesťanské zemi, ale nikoli naopak. Svoboda svědomí v islámu neexistuje a praktikování jiných náboženství není projevem svobody, nýbrž tolerance.

Podle židů a křesťanů ? říká dále mons. Padovese ? Bůh stvořil člověka ?ke svému obrazu a podobě?. Podle islámu je to naprosto absurdní, protože to odporuje absolutní transcedenci Boha. Příslušný verš knihy Geneze se skutečně nevyskytuje v Koránu, který jinak biblické podání o stvoření přebírá. Důvodem je to, že v islámu Bůh nemůže vykročit mimo svoje osamocení. Hranice mezi Bohem a člověkem je nepřekročitelná, což má za následek, že ten první je příliš transcendentní, než aby mohl milovat a být milován. Pouze súfijský mysticismus ? nejspíš pod vlivem křesťanství ? položil důraz na lásku Boha k člověku a člověka k Bohu.

Další důsledek se týká pojmu důstojnosti člověka, která ? pro židy i křesťany - vychází právě z této biblické nauky o tom, že člověk je stvořen k obrazu a podobě Boha. Jen jako příklad lze zmínit, jak široké uplatnění a hlubokou inspiraci čerpal v křesťanském prostředí boj za uznání důstojnosti a svobody člověka právě z tohoto takřka ?příbuzenského svazku?, který Bůh uzavřel zároveň s mužem a ženou (!) a znovu obnovil v Kristu. Nemají snad teologie, které chtějí osvobodit člověka z různých forem otroctví svůj poslední základ právě v tomto verši knihy Geneze (1,26): ?Učiňme člověka ke svému obrazu, podle naší podoby??

Zcela jinak je tomu v islámu, který čerpá veškerou svoji normativu z Koránu. Vezme-li se do úvahy blízkost Boha a člověka, kterou pak zprostředkoval Kristus, stává se zřejmým, že původní křesťanská etika vzniká jako odpověď víry Bohu, pojatému jako partner, a ne jako přizpůsobování se nějakému předpisu. Tato věc se stane ještě zjevnější, povšimneme-li si, že mezi 99 tituly rezervovanými Bohu v islámu na tzv. muslimském růženci (tasbih, sibha), chybí titul Otec, tedy chybí inspirativní princip křesťanské personální morálky.?

Tak vysvětlil propastný rozdíl mezi oběma náboženstvími mučedník dialogu s islámem, katolický biskup, Luigi Padovese.

Další články z podrubriky Komentáře "Církev a svět"

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
30.8.16 Předčasně propuštěn na svobodu vrah italského kněze Andrea Santora
11.6.13 Vrah arcibiskupa Padoveseho byl podle tureckého soudu vystaven nátlaku ke konverzi
24.1.13 Vrah mons. Padoveseho odsouzen k 15 letům
6.10.11 Vrah biskupa Padoveseho stanul před soudem
29.1.11 Proces proti vrahovi biskupa Padoveseho stojí na místě



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2019 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Záznam aktuálního pořadu

Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Svatý stolec zbavil duchovenského stavu bývalého kardinála McCarricka

Strach z cizího je pochopitelný, jistotou je pouze Pán

Francouzští biskupové brání rodinu: matka a otec, nikoli rodič

Newmanova kanonizace už nevzbuzuje nevoli anglikánů

Ke změně kvality liturgie nepostačuje změna liturgických knih

Papež: Boj proti hladu nesmí být jenom slogan

Novým komořím Svaté církve římské je kardinál Kevin Farrell

Úděsná norma a zrušení výhrady svědomí

Papež: V dialogu s Bohem není prostor na individualismus

Bl. John Henry Newman bude svatořečen

Papež se setkal s prezidentem Microsoftu

Papež navštíví Mezinárodní fond pro rozvoj zemědělství

 Nově na webu
Svatý otec: Osvobozeni od strachu

Publicistika: Milost sbratřuje i ateisty

Publicistika: Spojené státy americké mění přístup k potratům

Rozhovory: Obviňují mne, že se nechávám používat od muslimů, ale i od novinářů

Homilie: Na kříži se Bůh zjevil jako agapé

Archiv zpráv únor 19
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728   

Starší zprávy >

Náš tip

Lidské bratrství

Nemůžeme si dovolit uprostřed soužení ztrácet víru

O teologii manželství