Vatikán.
Soud, který má dbát na ?správné vykonávání spravedlnosti v Církvi?, to je hlavní úkol Nejvyššího tribunálu Apoštolské signatury, jehož členy dnes dopoledne přijal Benedikt XVI. na audienci. V těchto dnech se totiž koná plenární zasedání této vatikánské instituce. Papež nejprve připomněl různé funkce tribunálu, hlavně v kauzách anulace manželství. ?Také v justiční aule jde spojit právní spor se slovy a činy inspirovanými křesťanskou láskou.? Je to vysoký cíl, který je kladen Nejvyššímu tribunálu Apoštolské signatury. Do sféry jejího působení patří mimo jiné bdít nad tím, aby církevní soudy na nižších úrovních správně pracovaly. Benedikt XVI. připomněl, že mezi základní kompetence Apoštolské signatury patří kontrola činnosti diecézních a interdiecézních soudů a zpracovávání podkladů pro anulace, které od nich dostávají.
?Jde o koordinované a trpělivé dílo, zaměřené především na to, aby se věřícím dostalo rychlé a účinné spravedlnosti v kauzách anulace manželství, jak jsem žádal v postsynodální apoštolské exhortaci Sacramentum caritatis: Kde se vynoří oprávněné pochyby o platnosti svátostně uzavřeného manželství, musí se podniknout potřebné kroky a prozkoumat jeho základy.?
V této souvislosti pak Benedikt XVI. obrátil pozornost na instrukci Dignitas connubii ? dokument, který se týká diecézních a interdiecézních soudů, které se téměř výlučně zabývají otázkami neplatnosti manželství. Tento dokument obsahuje ?všechny nutné normy?, aby byly tyto případy řešeny co nejrychlejším a nejbezpečnějším způsobem. Tribunál Apoštolské signatury musí zaručit, že každý proces proběhne spravedlivě.
Pak Svatý otec obrátil svou pozornost na jiné citlivé téma a totiž na případné soudní spory uvnitř církve týkající se jak jednotlivců tak vatikánských institucí, například sporů mezi různými dikasteriemi. Je úkolem Nejvyššího tribunálu, aby předem připravil ?nástroje spravedlnosti? schopné přinést ?smírné řešení sporů?:
?Je pravda, že nespravedlnostem se čelí především duchovními zbraněmi ? modlitbou, láskou, odpuštěním a pokáním. Nicméně nelze vyloučit, že v některých případech je vhodné a nutné čelit nespravedlnosti procesními prostředky. (...) Znovunastolení spravedlnosti znamená rekonstrukci správných a řádných vztahů mezi věřícími a jejich církevními autoritami. Vnitřní mír a ochotná spolupráce věřících na poslání církve vyvěrají ze znovunastoleného vědomí plného vykonávání vlastního povolání.?
(MaS)