VaticanNews.va

   9. 11. 2024

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty



O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Svatý otec

 Generální audience 

17.8.2011 

O rozjímání

Katecheze Benedikta XVI. na gen. audienci, 17. srpna v Castelgandolfu

Česká sekce RV

Drazí bratři a sestry,
Nacházíme se ještě v odlesku slavnosti Nanebevzaté, a tedy slavnosti naděje, jak jsem již dříve řekl. Panna Maria vstoupila do ráje, který je i naší destinací: všichni můžeme dojít do nebe. Otázkou je: jak? Maria tam došla a evangelium nám o ní říká, že je „tou, která uvěřila, že se jí splní to, co jí bylo řečeno od Pána“ (Lk 1,45). Maria tedy uvěřila, svěřila se Bohu, vešla do Pánovy vůle. Šla tou nejpřímější cestou do ráje. Věřit, svěřit se Pánu, vstoupit do jeho vůle - to je ten podstatný ukazatel. Nechci dnes jít po celé této cestě víry, ale zdržím se jen u jednoho aspektu života modlitby, života kontaktu s Bohem, totiž u rozjímání, u otázky: co je to rozjímání či meditace? Znamená to „upamatovávat se“ na to, co učinil Bůh, nezapomínat na mnohost Jeho dobrodiní (srov. Žl 103,2b).

Často si všímáme jenom věcí negativních. Na paměti je však třeba mít pozitivní věci, dary, které nám věnoval Bůh, všímat si pozitivních znamení, která přicházejí od Boha. Upamatovávat se na ně. Mluvíme tedy o takovém typu modlitby, který se v křesťanské tradici nazývá „vnitřní modlitba“. Obvykle známe ústní či slovní modlitbu, na níž se mysl a nitro přirozeně musí také podílet, ale dnes se zaměříme na rozjímání, které neužívá slov, ale vstupuje v nitru do kontaktu se srdcem Boha. A Maria je toho velice reálným vzorem. Evangelista Lukáš o ní vícekrát napsal, že „všechno uchovávala v srdci a rozvažovala o tom“ (2,19; srov. 2,51b). Uchovávat znamená nenechat upadnout do zapomnění a pozorně vnímat všechno, co Pán praví, činí a myslí, to znamená: vstupovat do kontaktu s tím vším a prohlubovat ve vlastním srdci. Proto „ta, která uvěřila“ andělovu zvěstování a stala se nástrojem, aby se věčné Slovo Nejvyššího mohlo vtělit, přijala také do svého srdce úžasný div onoho božsko-lidského narození, rozjímala o něm, reflektovala o tom, co v Ní učinil Bůh, aby ve svém životě přijímala božskou vůli a odpovídala jí. Tajemství vtělení Božího Syna a Mariina mateřství je tak obrovské, že vyžaduje proces zvnitřňování. Není pouze fyzickou záležitostí, kterou koná Bůh, ale žádá si, aby ji Maria zvnitřňovala, prohlubovala její porozumění, interpretaci jejího smyslu a chápání jejích záhybů a implikací. Takto, den po dni, v tichu každodenního života Maria přijímala a uchovávala i následující podivuhodné události, kterých byla svědkem, až po extrémní zkoušku kříže a slávu vzkříšení. Maria naplno prožívala svůj život, své každodenní povinnosti, své poslání, ale dovedla si uchovávat svůj vnitřní prostor, aby reflektovala Boží slovo a vůli, to, co se v Ní dělo, tajemství života svého Syna.

V naší době jsme pohlcováni mnoha činnostmi a závazky, starostmi a problémy; často jsme nakloněni vyplňovat každý prostor dne, aniž bychom se zastavili a ponechali si chvíli k zamyšlení a duchovní obživě, kontaktu s Bohem. Maria nás učí, že v našich dnech je při všech našich činnostech nezbytné, nalézat chvíle k usebrání a ztišení, rozjímat o tom, čemu nás chce učit Pán, o tom, jak je přítomen a jak jedná ve světě a v našem životě, být schopni se na chvíli zastavit a rozjímat. Svatý Augustin přirovnává rozjímání o tajemstvích Boha k požívání pokrmu a užívá sloveso, které se vyskytuje v celé křesťanské tradici - „žvýkat“. Tajemství Boha v nás tedy mají neustále zaznívat, aby nám byla důvěrná, vedla náš život a sytila nás jako je tomu u pokrmu, jenž je nezbytný pro náš život. A svatý Bonaventura říká o slovech Písma svatého, že „je zapotřebí neustále je žvýkat, aby se vroucí duševní snahou mohla uchytit“ (Coll. In Hex., ed. Quaracchi 1934, str. 218). Rozjímat tedy znamená vytvářet v sobě situaci usebrání, vnitřního ticha, abychom reflektovali a osvojovali si tajemství naší víry i to, co v nás koná Bůh, tedy nejen věci, které přicházejí a odcházejí. Různými způsoby je možné „žvýkat“: například čtením krátkého úryvku Písma svatého, zejména evangelií, Skutků apoštolů nebo listů apoštolů, anebo pasáže nějakého duchovního autora, který je nám blízký, a přibližuje realitu Boha dnešku, popřípadě si nechat poradit od zpovědníka či duchovního vůdce, číst a reflektovat o přečteném, zastavit se nad tím, snažit se porozumět, co mi říká, co říká dnes, otevřít svoji duši tomu, co nám chce říci a naučit nás Pán. Také svatý růženec je modlitbou rozjímavou. Opakovanou recitací Zdrávasů jsme zváni k opětovnému promýšlení a reflexi pronášených tajemství. Můžeme se však také zastavit u nějaké intenzivní duchovní zkušenosti, u slov, která nám utkvěla z účasti na nedělní eucharistii. Jak vidíte, existují mnohé způsoby rozjímání a kontaktování Boha, přibližování se Bohu a tím také ubírání se směrem k ráji.

Drazí přátelé, stálost, s níž Bohu věnujeme svůj čas, je základním prvkem duchovního růstu. Samotný Pán nám daruje chuť svých tajemství, svých slov, své přítomnosti, svého konání, abychom zjistili, jak je krásné, když s námi rozmlouvá Bůh. Hlouběji dá porozumět tomu, co ode mne chce. Účelem rozjímání je nakonec svěřovat se stále více do rukou Božích, s důvěrou a láskou, v jistotě, že jedině plněním Jeho vůle se stáváme šťastnými.

Přeložil Milan Glaser

Další články z podrubriky Generální audience

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
10.2.21 Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity
10.2.21 Modlitba v každodenním životě
3.2.21 Papež: Dialog mezi náboženstvími ať je naším každodenním úsilím
3.2.21 Modlitba v liturgii
27.1.21 Papež: Ideologie, vydávaná za záchranu lidstva, může přivodit jeho zkázu



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2024 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv listopad 24
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti