VaticanNews.va

   3. 4. 2020

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.6776
Poslechem z webových stránek.4147
Četbou textů na webových stránkách.6613
Poslechem i četbou.3898


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Pán nás volá ze svého kříže, abychom opět nalezli život

Mimořádná pobožnost v čase epidemie – Urbi et Orbi

O neomylnosti lidu ve víře


Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Zprávy

  

21.1.2012 

Benedikt XVI. o interpretaci církevního práva

Vatikán. Benedikt XVI. se dnes setkal se členy Tribunálu Římské Roty, tedy vatikánského soudu, který řeší především případy týkající se platnosti uzavřených sňatků a kromě toho od loňského roku také případy platnosti kněžského svěcení. Setkání přibližně sto padesáti členů tohoto soudního dvora, jehož děkanem je mons. Antoni Stankiewicz, se koná pravidelně na začátku nového roku a Svatý otec se ve své promluvě vždycky věnuje nějakému specifickému tématu z oblasti církevního práva.

Benedikt XVI. tentokrát poukázal na chystaný Rok víry, který vyhlásil ve šlépějích svého předchůdce Pavla VI. u příležitosti 50. výročí zahájení Druhého vatikánského koncilu. Právě tento papež, řekl Benedikt XVI. „si byl plně vědom závažných problémů své doby, zejména těch, které ztěžovaly vyznání pravé víry a její správný výklad“ (Porta fidei, 5) V této souvislosti se pak Svatý otec věnoval primárnímu aspektu soudní služby, totiž k tématu „interpretace zákona soudním rozhodnutím v jednotlivé věci“ ( CIC kán, 16, §3).

Tato spojitost se v souvislosti se správnou interpretací víry neomezuje na pouhou sémantickou asonanci, vezme-li se do úvahy, že kanonické právo má svůj základ a smysl v pravdách víry a že lex agendi má odrážet lex credendi. Interpretace kanonického zákona je značně rozsáhlým a komplikovaným tématem, ke kterému si dovolím jen několik postřehů.

V posledních letech, pokračoval níže Svatý otec, některé myšlenkové proudy varovaly před přehnaným lpěním na církevních zákonech, počínaje Kodexem kanonického práva, který označily za projev právnického formalismu. A namísto toho nabízely hermeneutické cesty, které umožňují přístup, jež více ladí s teologickými základy i pastoračními záměry kanonických norem. Zavedly tak určitou právní kreativitu, v níž se má jednotlivá situace stát rozhodujícím faktorem ověření autentického významu zákonného předpisu v konkrétním případě.

Milosrdenství, rovnost, oikonomia, jež je tak oblíbená ve východní tradici, jsou některé z pojmů, kterých se dovolává takovýto způsob interpretace. Je vhodné ihned si povšimnout toho, že takovéto pojetí nepřekonává positivismus, od něhož se chce distancovat, poněvadž se omezuje jen na jeho nahrazení jiným positivismem, ve kterém se při stanovení toho, co je právo, stává rozhodující lidská interpretace. Chybí smysl objektivního práva, který je třeba hledat, jinak je vydán na pospas úvahám, které si nárokují teologický či pastorační charakter, ale nakonec se vystavují riziku libovůle.“

Tímto způsobem, pokračoval Benedikt XVI., se právní hermeneutika vyprazdňuje. Nejde přitom o porozumění zákonnému ustanovení, ale o jeho dynamické přizpůsobování jakémukoli řešení, dokonce i takovému, které odporuje jeho liteře.

Existuje jiná cesta, na níž náležité porozumění kanonickému zákonu otevírá přístup k interpretaci, a je součástí procesu hledání pravdy o právu a spravedlnosti v církvi. Jak jsem řekl ve spolkovém sněmu ve své vlasti, v berlínském Reichstagu, opravdové právo je neoddělitelné od spravedlnosti. Tento princip ovšem platí také pro kanonické právo v tom smyslu, že jej nelze uzavřít do čistě lidského normativního systému, ale musí se pojit ke spravedlivému řádu církve, kde platí svrchovaný zákon.

V této optice, pokračoval dále papež, pak pozitivní lidský zákon ztrácí primát, který mu bývá přikládán. Lidské normy je třeba interpretovat ve světle zákonem ošetřované reality, jejíž jádro obsahuje vždycky přirozené právo i pozitivní božské právo, s nímž musí být v souladu každá norma, aby byla racionální a opravdu právní.

Užití interpretačních nástrojů daných Kodexem kanonického práva, počínaje „vlastním významem slov, sledovaným v textu a kontextu“ (kán. 17), není pouze logickým úkonem. Je to úkol, který je oživen autentickým kontaktem s celkovou realitou církve, která umožňuje proniknout pravý smysl litery zákona. Dochází tak k něčemu obdobnému, co popsal svatý Augustin v souvislosti s biblickou hermeneutikou, že totiž „přesah za literu činí samu literu věrohodnou“ (Verbum Domini, 38). Ukazuje se tak, že i v právnické hermeneutice je autentickým horizontem pravda práva, kterou je třeba milovat, hledat a které je třeba sloužit.

Z toho plyne, pokračoval dále Benedikt XVI., že interpretace kanonického práva musí probíhat v církvi, což není pouhá vnější okolnost.

„Sentire cum Ecclesia - cítění s církví - má smysl také v rámci disciplíny, neboť věroučné základy jsou v zákonných normách církve vždycky přítomné a působí v nich. V tomto smyslu je třeba také na kanonický zákon aplikovat onu hermeneutiku obnovy v kontinuitě, o které jsem mluvil v souvislosti s Druhým vatikánským koncilem, ke kterému je těsně vázán nynější Kodex kanonického práva. Křesťanská zralost vybízí ke stále větší lásce k zákonu a také vůli chápat ho a věrně jej aplikovat.

Řekl mimo jiné Benedikt XVI. na setkání s církevními právníky Tribunálu Římské Roty.

(mig)

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
25.1.20 Papež k Římské rotě: Svatá křesťanská manželství nevytvářejí pastýři, nýbrž Duch svatý
30.11.19 Papež k Římské rotě: Církev trpí se zraněnými rodinami
29.1.19 Věrnost je možná v manželství i kněžství, řekl papež Římské rotě
28.9.18 Papež: Rozšiřme rodinnou pastoraci na volně žijící páry
29.1.18 Obnovit, bránit a chránit lidské svědomí, řekl papež tribunálu Římské roty



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2020 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Záznam aktuálního pořadu

Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Papež: V těžkostech se projeví duše národa

Nikdo si nevybírá křesťanství jako jednu z možností na trhu religiozity

Papež: Osvojme si eucharistické vnímání Krista

Kardinál Comastri: Bolest osvícená vírou může být ozdravným řezem egoismu a banalit

K modlitbě za zahojení závislostí vybízí papež v dubnovém úmyslu

Mše v čase pandemie a nová přímluva na Velký pátek

Papež povzbudil mladé účastníky “virtuální pouti”

Kardinál Koch: Koronavirus učí, že člověk není všemohoucí

O svobodě v Duchu

Čisté srdce je výsledkem procesu, zahrnující osvobození i odříkání

Převor z Taizé: Neplýtvejme energií v polemikách

Hleďte na Ukřižovaného ve světle vykoupení

 Nově na webu
Svatý otec: O blahoslavenstvích – Blahoslavení čistého srdce

Publicistika: Požehnání, které rozčísá temnoty strachu

Publicistika: Koronavirus dnes a zítra

Rozhovory: O Janu Pavlu II. , vyhaslosti víry a možnosti jiné cesty

Homilie: „Opovržený, opuštěný od lidí“ (Iz  52,2-3)

Archiv zpráv duben 20
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   

Starší zprávy >

Náš tip

Hořkosti v kněžském životě

Žena je vrcholem tvorstva, z ní plyne spása

Miguel Ángel Fiorito S.I. - Mistr dialogu