VaticanNews.va

   28. 1. 2020

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.6466
Poslechem z webových stránek.3968
Četbou textů na webových stránkách.6380
Poslechem i četbou.3752


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Vyvarujme se červotočivé závisti, která je bublinou bez konzistence

Prosme o milost vděčnosti za to, že jsme křesťané

Francouzi demonstrují proti legislativní "likvidaci otce"


Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů Návštěva papeže v České republice NAVRCHOLU.cz
 
Homilie

  

16.2.2013 

O pokušení člověka

Homilie k 1. neděli postní (Lk 4,1-13)

Milan Glaser

Přinejmenším dvě věci by se při pokušení Ježíše na poušti měly rozjímat nyní, po Kristově zmrtvýchvstání a po dvou tisíciletém trvání církve. První plyne z toho, že v Ježíši je pokoušen samotný Bůh, a druhá z toho, že stojíme zároveň před archetypálním zobrazením pokušení celého lidstva, které v sobě Spasitel zahrnuje jakožto Syn Boží, jenž „se svým Vtělením jistým způsobem spojil s každým člověkem“ (GS 22), jak praví II. vatikánský koncil.

Dominantní historicko-kritický duch obvykle strhuje k úvaze, podle níž jsou lidé pokoušeni jenom jako jednotlivci, a zároveň k mylné interpretaci, že evangelní pasáž o Ježíšově pokušení je pouhým příkladem pokušení lidského jedince, tedy hříšníka, kterým Ježíš nebyl. Odtud vyplývá i další věc, kterou historicko-kritická metoda výkladu musí přehlížet, totiž otázka pokušitele, kterým nemohou být hříšné sklony lidské přirozenosti Ježíše Nazaretského, nýbrž jedině Zloduch osobně neboli Satan. Pokušitel je bytost, která neumí - protože nechce - nic jiného než věčnou smrt člověka, lidstva jako takového ve smyslu globálním, ale také dějinném. Satan svého vražedného cíle nemůže dosáhnout díky Kristově Ukřižování a Vzkříšení, ale neznamená to, že se o to nebude pokoušet do té doby, dokud se Kristus nevrátí, ba právě naopak, jak známo z jiných míst Nového zákona.

Je-li tedy zřejmé, že pokušení, kterým se Ježíš vystavil na poušti, jsou originální výmysly nepřítele lidské přirozenosti, čili Lucifera a jsou určena nejenom jedinci, ale lidstvu jako celku v v kontinuitě celých lidských dějin, lze se za pomocí této načrtnuté optiky podívat na jednotlivá pokušení, jak je podává svatý Lukáš.

První je pokušení materialismu, tedy života orientovaného jenom na vezdejší chléb. Sociální formulací tohoto pokušení je například ideologie komunismu, na jejímž konci, jak už možná dnes málokdo ví, má být blahobyt a bezplatný přístup všech lidí k čemukoliv (materiálnímu), co si člověk zamane. Toto globalizující pokušení se může přirozeně nabízet i pod jiným sociálním nátěrem, například svobodným trhem a demokracií, pochopitelně v dlouhodobější perspektivě.

Druhým pokušením je vzdávat úctu Satanovi výměnou za obdržení vlády nad světem. Ježíš neodpovídá tím, že Satan nevlastní žádné království tohoto světa, protože Zloduch skutečně je vládcem tohoto světa, jak Ježíš na mnoha jiných místech také říká, a odpovídá jenom poukazem na povinnost klanět se Pánu Bohu. Ježíš v této souvislosti užívá také slovo „sloužit“. I Satanovi totiž lze sloužit. Má totiž svůj plán, který chce uskutečnit a evidentně souvisí se světovládou, kterou nabízí.

Třetí pokušení je nejtěžší; je to perverze vztahu člověka k Bohu a spočívá v donucování živého Boha, aby jednal podle toho, jak si přeje člověk. Týká se tedy právě a jenom věřícího, tedy člověka, který v živého Boha věří. Ježíšova odpověď: „Nebudeš pokoušet Pána, svého Boha“ je adresována věřícím, zejména židům a křesťanům, a odkazuje na starozákonní situaci vzniklou během putování na poušti, kde se Izraelité u místa Massa a Meriba rozzlobili na Hospodina, protože interpretovali nedostatek vody jako Hospodinovu vinu a Mojžíš jim tedy řekl: „Proč pokoušíte Boha?“ (Ex 17, 2). Plyne z toho mimo jiné, že největším pokušením jsou krize, bída, ukrutnosti, války a totality interpretované jako opomenutí či dokonce schválnost Stvořitele: „pokoušeli Hospodina tím, že říkali: Je Hospodin uprostřed nás, nebo ne?“ (Ex 17,7). Netřeba připomínat, že provinění křesťana, upadne-li do tohoto pokušení je - vzhledem k víře ve spasitelné Ježíšovo utrpení – ještě mnohem a mnohem závažnější.

Ježíš podstoupil pokušení proto, aby jim křesťané, mohli čelit, což budou moci jedině, budou-li je umět rozpoznávat.

 odeslat článek     vytisknout článek


Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2020 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Záznam aktuálního pořadu

Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Novým papežovým osobním sekretářem se stává kněz-streetworker

Pokračuje návštěva ad limina biskupů USA

Papež upozornil na neřešenou tragédii v brazilském Brumadinhu

Evropští biskupové: Modleme se za oběti všech vyhlazovacích táborů

„Mladí a vzdělaní“ – vykresluje průzkum nové řeholníky a řeholnice v USA

Prezident USA poprvé na pochodu Pro život

Petrův nástupce sloužil mši svatou z neděle Božího slova

Papež: Přilnutí k Pánu nelze redukovat na naše osobní úsilí

Papež k Římské rotě: Svatá křesťanská manželství nevytvářejí pastýři, nýbrž Duch svatý

Svatý otec: Naší povinností je plnit přednostní přání Boha spasit všechny

Prezident Iráku na audienci u papeže Františka

Zvolen nový děkan a víceděkan kardinálského kolegia

 Nově na webu
Svatý otec: Dejme v sobě prostor Božímu Slovu

Publicistika: Krajem františkánských prvomučedníků v jubilejním, osmistém roce

Publicistika: Příspěvek do diskuse o kněžském celibátu v synovské poslušnosti papeži

Rozhovory: Eucharistie a evangelická Večeře Páně nejsou totéž,

Homilie: „Opovržený, opuštěný od lidí“ (Iz  52,2-3)

Archiv zpráv leden 20
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Starší zprávy >

Náš tip

Žena je vrcholem tvorstva, z ní plyne spása

Miguel Ángel Fiorito S.I. - Mistr dialogu

Admirabile signum