VaticanNews.va

   20. 2. 2019

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.5415
Poslechem z webových stránek.3463
Četbou textů na webových stránkách.5411
Poslechem i četbou.3253


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Svatý stolec zbavil duchovenského stavu bývalého kardinála McCarricka

Úděsná norma a zrušení výhrady svědomí

F. Lombardi k případu McCarricka


Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů Návštěva papeže v České republice NAVRCHOLU.cz
 
Homilie

  

16.2.2013 

O pokušení člověka

Homilie k 1. neděli postní (Lk 4,1-13)

Milan Glaser

Přinejmenším dvě věci by se při pokušení Ježíše na poušti měly rozjímat nyní, po Kristově zmrtvýchvstání a po dvou tisíciletém trvání církve. První plyne z toho, že v Ježíši je pokoušen samotný Bůh, a druhá z toho, že stojíme zároveň před archetypálním zobrazením pokušení celého lidstva, které v sobě Spasitel zahrnuje jakožto Syn Boží, jenž „se svým Vtělením jistým způsobem spojil s každým člověkem“ (GS 22), jak praví II. vatikánský koncil.

Dominantní historicko-kritický duch obvykle strhuje k úvaze, podle níž jsou lidé pokoušeni jenom jako jednotlivci, a zároveň k mylné interpretaci, že evangelní pasáž o Ježíšově pokušení je pouhým příkladem pokušení lidského jedince, tedy hříšníka, kterým Ježíš nebyl. Odtud vyplývá i další věc, kterou historicko-kritická metoda výkladu musí přehlížet, totiž otázka pokušitele, kterým nemohou být hříšné sklony lidské přirozenosti Ježíše Nazaretského, nýbrž jedině Zloduch osobně neboli Satan. Pokušitel je bytost, která neumí - protože nechce - nic jiného než věčnou smrt člověka, lidstva jako takového ve smyslu globálním, ale také dějinném. Satan svého vražedného cíle nemůže dosáhnout díky Kristově Ukřižování a Vzkříšení, ale neznamená to, že se o to nebude pokoušet do té doby, dokud se Kristus nevrátí, ba právě naopak, jak známo z jiných míst Nového zákona.

Je-li tedy zřejmé, že pokušení, kterým se Ježíš vystavil na poušti, jsou originální výmysly nepřítele lidské přirozenosti, čili Lucifera a jsou určena nejenom jedinci, ale lidstvu jako celku v v kontinuitě celých lidských dějin, lze se za pomocí této načrtnuté optiky podívat na jednotlivá pokušení, jak je podává svatý Lukáš.

První je pokušení materialismu, tedy života orientovaného jenom na vezdejší chléb. Sociální formulací tohoto pokušení je například ideologie komunismu, na jejímž konci, jak už možná dnes málokdo ví, má být blahobyt a bezplatný přístup všech lidí k čemukoliv (materiálnímu), co si člověk zamane. Toto globalizující pokušení se může přirozeně nabízet i pod jiným sociálním nátěrem, například svobodným trhem a demokracií, pochopitelně v dlouhodobější perspektivě.

Druhým pokušením je vzdávat úctu Satanovi výměnou za obdržení vlády nad světem. Ježíš neodpovídá tím, že Satan nevlastní žádné království tohoto světa, protože Zloduch skutečně je vládcem tohoto světa, jak Ježíš na mnoha jiných místech také říká, a odpovídá jenom poukazem na povinnost klanět se Pánu Bohu. Ježíš v této souvislosti užívá také slovo „sloužit“. I Satanovi totiž lze sloužit. Má totiž svůj plán, který chce uskutečnit a evidentně souvisí se světovládou, kterou nabízí.

Třetí pokušení je nejtěžší; je to perverze vztahu člověka k Bohu a spočívá v donucování živého Boha, aby jednal podle toho, jak si přeje člověk. Týká se tedy právě a jenom věřícího, tedy člověka, který v živého Boha věří. Ježíšova odpověď: „Nebudeš pokoušet Pána, svého Boha“ je adresována věřícím, zejména židům a křesťanům, a odkazuje na starozákonní situaci vzniklou během putování na poušti, kde se Izraelité u místa Massa a Meriba rozzlobili na Hospodina, protože interpretovali nedostatek vody jako Hospodinovu vinu a Mojžíš jim tedy řekl: „Proč pokoušíte Boha?“ (Ex 17, 2). Plyne z toho mimo jiné, že největším pokušením jsou krize, bída, ukrutnosti, války a totality interpretované jako opomenutí či dokonce schválnost Stvořitele: „pokoušeli Hospodina tím, že říkali: Je Hospodin uprostřed nás, nebo ne?“ (Ex 17,7). Netřeba připomínat, že provinění křesťana, upadne-li do tohoto pokušení je - vzhledem k víře ve spasitelné Ježíšovo utrpení – ještě mnohem a mnohem závažnější.

Ježíš podstoupil pokušení proto, aby jim křesťané, mohli čelit, což budou moci jedině, budou-li je umět rozpoznávat.

 odeslat článek     vytisknout článek


Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2019 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Záznam aktuálního pořadu

Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Bůh není abstraktum z čistých idejí; má Srdce

Papež sňal kanonický trest z otce Ernesta Cardenala

Nadace Jana Pavla II. pro Sahel jedná v Dakaru

Vatikán vyzývá kněze k plnění rodičovských povinností

Vražda kněze v Kolumbii

Francouzská církev rázně odsoudila projevy antisemitismu

Setkání delegací Jižní a Severní Koreje

O nepříjemných otázkách a vyhýbavých odpovědích

Tisková konference představila setkání o ochraně nezletilých

Málo kněží odsouzených za pohlavní zneužití, stěžuje si Výbor OSN pro práva dětí

V Lurdech probíhá Bernadettin rok

Paraguay zakládá poutní stezku po jezuitských redukcích

 Nově na webu
Svatý otec: Zbořit světské idoly a otevřít se živému a pravému Bohu

Publicistika: Ochrana nezletilých. Před čím?

Publicistika: Ochrana nezletilých v církvi: Nejsme v bodě nula

Rozhovory: Obviňují mne, že se nechávám používat od muslimů, ale i od novinářů

Homilie: Na kříži se Bůh zjevil jako agapé

Archiv zpráv únor 19
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728   

Starší zprávy >

Náš tip

Lidské bratrství

Nemůžeme si dovolit uprostřed soužení ztrácet víru

O teologii manželství