VaticanNews.va

   28. 1. 2020

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.6466
Poslechem z webových stránek.3968
Četbou textů na webových stránkách.6380
Poslechem i četbou.3752


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Vyvarujme se červotočivé závisti, která je bublinou bez konzistence

Prosme o milost vděčnosti za to, že jsme křesťané

Francouzi demonstrují proti legislativní "likvidaci otce"


Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů Návštěva papeže v České republice NAVRCHOLU.cz
 
Zprávy

  

22.3.2014 

Druhé kázání o. Cantalamessy o jednotě a svatosti církve

Vatikán. V pátek pronesl o. Cantalamessa v kapli Redemptoris Mater druhé kázání pro papeže a římskou kurii. Bylo věnováno jednotě a svatosti církve a papežský kazatel přitom čerpal z učení sv. Augustina, prvního ze čtyř latinských církevních otců, jejichž nauku postupně představí v letošním cyklu postních promluv. Eklesiologie, tedy pojednání reflektující čím je církev v Božím plánu, jaká je její povaha a funkce, vzniklo jakožto celoživotní Augustinova odpověď na schizma donatistů. Nikdo by si dnes nevzpomněl, čím byla tato severoafrická sekta, řekl O. Cantalamessa, kdyby nebyla sv. Augustinovi příležitostí k systematizaci učení o církvi, které do té doby prakticky neexistovalo v ucelené formě.

Kolem roku 311 jistý Donatus, biskup Numidie, odmítl přijmout do církevního společenství ty, kteří během Diokleciánova pronásledování odevzdali knihy Písma svatého státním autoritám a zřekli se víry, aby si zachránili život. Téhož roku byl zvolen biskupem Kartága jistý Cecilián, který byl obviněn – podle katolíků neprávem – z toho, že během pronásledování zradil víru. Proti této volbě se postavila skupina 70 severoafrických biskupů, vedených Donatem, kteří sesadili Ceciliána a zvolili na jeho místo Donata. Papež Miltiades jej roku 313 exkomunikoval, Donatus však úřad vykonával dál a vyvolal tak schizma, kterým vedle katolické církve vznikla v severní Africe paralelní církev, kterou ukončila teprve invaze Vandalů.

Stoupenci této paralelní církve, pokračoval dále O.Cantalamessa, se snažili hájit svoji pozici teologickými argumenty, a Augustin jejich vyvracením postupně formuloval učení o církvi.

Donatistické schizma vyšlo z přesvědčení, že milost nemůže být předávána vysluhovatelem, kterému se nedostává. Takto vysluhované svátosti proto považovali za neúčinné. Tento argument aplikovaný nejprve v souvislosti se svěcením Ceciliána, byl vztáhnut na ostatní svátosti, zvláště na křest. Donatisté tím ospravedlňovali svoji separaci od katolíků a každého, kdo k nim vstupoval, opětovně křtili.

Augustin odpověděl vypracováním principu, který se stal trvalým teologickým výdobytkem, a tvoří základy jeho traktátu De sacramentis, totiž rozlišení mezi potestas a ministerium, tedy mezi příčinou milosti a tím, kdo milost vysluhuje... Platnost a účinnost svátostí tak není znemožněna nehodností toho, kdo je vysluhuje. To je pravda, kterou je třeba křesťanskému lidu připomínat také dnes, řekl papežský kazatel a pokračoval:

Poté co neutralizoval hlavní zbraň odpůrců, mohl Augustin vypracovat svoji vizi církve a to za pomocí několika zásadních rozlišení. První je distinkce mezi přítomnou či pozemskou církví a tou budoucí či nebeskou. Pouze ta druhá bude církví všech a pouze svatých. Církev nynějšího času bude vždycky polem, na kterém roste společně pšenice a koukol, sítí, která zahrnuje ryby dobré a špatné, tedy svaté a hříšníky.

Dalším rozlišením, které Augustin zavedl uvnitř pozemské církve, je distinkce mezi svátostným společenstvím (communio sacramentorum) a společností svatých (societas sanctorum). První spojuje viditelně všechny, kdo mají účast na stejných vnějších znameních, svátostech, Písmu a autoritě, a ta druhá všechny a pouze ty, kteří kromě těchto znamení sdílejí také skrytou realitu těchto znamení (res sacramentorum), tedy Ducha svatého, milost, lásku.

Poněvadž tady dole bude vždycky nemožné vědět s jistotou, kdo má Ducha svatého a milost, a tím méně pak, zda v tomto stavu vytrvá až do konce, Augustin identifikuje onu pravou a definitivní společnost svatých s nebeskou církví předurčených, známým povzdechem: »Kolik jen ovcí je dnes venku a kolik vlků uvnitř! - Quam multae oves foris, quam multi lupi intus.« (In Ioh.Evang. 45,12).“

Je to novinka také vzhledem ke sv. Cypriánovi, který chápal jednotu církve vnějškově a viditelně, tedy jako svornost všech biskupů, zatímco Augustin ji chápe niterně, tedy v Duchu svatém. Prezentuje církev jako Kristovo Tělo oživované Duchem svatým, pokračoval O. Cantalamessa citací z kázání hipponského biskupa z jedné slavnosti Letnic:

Chceš-li chápat Kristovo tělo. Naslouchej apoštolovi, který říká věřícím: »Vy jste Kristovo tělo a každý z vás jeho úd« (1 Kor 12,27). Jste-li tedy tělem i údy Kristovými, je na Pánově stole vaše tajemství, přijímáte svoje tajemství. Tomu, co jste, odpovídáte: Amen, a odpovědí to podepisujete. Je ti přece řečeno: Tělo Kristovo a ty odpovídáš Amen. Buď údem Kristova Těla, aby bylo opravdové tvoje Amen. Buďte to, co vidíte, dostanete to, co jste.“ (Sermo 272).“

Ve vztahu k církvi, pokračoval papežský kazatel, je třeba říci, že svátost significando causat, tedy označuje spojení více osob v jedinou osobu, eucharistie toto spojení uskutečňuje a způsobuje. V tomto smyslu lze říci, že eucharistie vytváří církev.
O. Cantalamessa v závěrečné pasáži poukázal na důležitost Augustinovy eklesiologie pro ekumenický dialog.

Situace světa, církve a teologie se od té doby změnila. Je třeba začít u Ježíšovy osoby a pokorně pomáhat současníkům objevovat osobu Krista. ... Cesta, kterou je třeba dnes jít, je v jistém smyslu protichůdná k té, kterou se ubíral Augustin v dialogu s donatisty. Tehdy musel jít od svátostného společenství ke sdílení milosti Ducha svatého a lásky; dnes musíme jít od duchovního sdílení lásky k plnému společenství, také svátostnému a v první řadě eucharistickému.

Pronásledování, která jsou dnes tak častá v různých částech světa, nečiní rozdíly: nejsou devastovány kostely a zabíjeni lidé, protože jsou katolíky nebo protože jsou protestanty, nýbrž proto, že jsou křesťany. Těmito pronásledováními už »jsme jedno«! - podotkl v závěru druhého postního kázání pro papeže a členy římské kurie O. Raniero Cantalamessa.

(mig)

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
20.12.19 Otec Cantalamessa: Kdo následuje Marii, uskutečňuje Boží slovo
13.12.19 Magnifikat je skvostnou školou evangelní moudrosti – kázal o. Raniero Cantalamessa
6.12.19 Mariánský advent
19.4.19 Cantalamessa: Největší nebezpečím pro člověka je iluze všemohoucnosti
12.4.19 Otec Cantalamessa o Kříži



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2020 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Záznam aktuálního pořadu

Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Novým papežovým osobním sekretářem se stává kněz-streetworker

Pokračuje návštěva ad limina biskupů USA

Papež upozornil na neřešenou tragédii v brazilském Brumadinhu

Evropští biskupové: Modleme se za oběti všech vyhlazovacích táborů

„Mladí a vzdělaní“ – vykresluje průzkum nové řeholníky a řeholnice v USA

Prezident USA poprvé na pochodu Pro život

Petrův nástupce sloužil mši svatou z neděle Božího slova

Papež: Přilnutí k Pánu nelze redukovat na naše osobní úsilí

Papež k Římské rotě: Svatá křesťanská manželství nevytvářejí pastýři, nýbrž Duch svatý

Svatý otec: Naší povinností je plnit přednostní přání Boha spasit všechny

Prezident Iráku na audienci u papeže Františka

Zvolen nový děkan a víceděkan kardinálského kolegia

 Nově na webu
Svatý otec: Dejme v sobě prostor Božímu Slovu

Publicistika: Krajem františkánských prvomučedníků v jubilejním, osmistém roce

Publicistika: Příspěvek do diskuse o kněžském celibátu v synovské poslušnosti papeži

Rozhovory: Eucharistie a evangelická Večeře Páně nejsou totéž,

Homilie: „Opovržený, opuštěný od lidí“ (Iz  52,2-3)

Archiv zpráv leden 20
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Starší zprávy >

Náš tip

Žena je vrcholem tvorstva, z ní plyne spása

Miguel Ángel Fiorito S.I. - Mistr dialogu

Admirabile signum