Vatikán.
Petrův nástupce dnes dopoledne pozdravil účastníky mezinárodního a mezináboženského sympozia o „Komplementaritě muže a ženy“, které organizuje Kongregace pro nauku víry. Děti mají právo na otce a matku, rodina je antropologický, a nikoliv ideologický fakt, tak by se dala shrnout jeho obsáhlá promluva.
V jejím úvodu se papež zamyslel nad pojmem „komplementarita“, který označuje různé situace, kdy jeden prvek doplňuje druhý nebo nahrazuje jeho nedostatky. Z křesťanského hlediska jej vysvětluje apoštol Pavel v prvním listě Korinťanům, když mluví o údech Kristova těla a jejich rozmanitých darech. „Uvažovat o komplementaritě tedy znamená přemýšlet o dynamickém souladu, který je jádrem stvoření. Všechny druhy komplementarity Stvořitel učinil proto, aby Duch svatý, jako původce souladu, vedl k harmonii“, poznamenal Svatý otec.
Vzájemné doplňování muže a ženy je základem manželství a rodiny, která je první školou společného života a doceňování vlastních i cizích darů. Pro většinu z nás, pokračoval František, je rodina prvním místem, kde začínáme „vdechovat“ hodnoty a ideály a současně uskutečňovat vlastní potenciál ctností a lásky. V rodinách však také dochází k napětí mezi egoismem a altruismem, rozumem a vášní, bezprostřední touhou a dlouhodobými cíli. Zároveň ovšem rodina poskytuje prostor pro řešení těchto pnutí, což je důležité, podotkl papež.
“Když v tomto kontextu hovoříme o komplementaritě mezi mužem a ženou, nesmíme ji zaměňovat se zjednodušujícím názorem, podle kterého se všechny role a vztahy obou pohlaví uzavírají v jediném statickém modelu. Komplementarita nabývá mnoha forem, protože každý muž a každá žena vnáší do manželství a výchovy dětí svůj vlastní přínos, osobní bohatost a charisma. Komplementarita se tak stává velkým bohatstvím a nejenom dobrem, nýbrž také krásou.“
Naše doba s sebou nese krizi manželství a rodiny, upozornil dále. Nastolila kulturu dočasnosti, ve které stále více lidí odmítá veřejný závazek manželství.
“Tato revoluce zvyků a mravů často mávala vlajkou svobody – svobody v uvozovkách – ale ve skutečnosti vedla k duchovnímu a materiálnímu zpustošení bezpočtu lidských bytostí, zejména těch nejzranitelnějších. Je stále zřejmější, že úpadek manželství se pojí s růstem chudoby a řadou dalších sociálních problémů, které nepoměrně více postihují ženy, děti a staré lidi. Tyto skupiny v současné krizi trpí mnohem více. Krize rodiny vyvolala krizi lidské ekologie, protože sociální stejně jako přírodní prostředí vyžaduje ochranu. Ačkoliv lidstvo nyní pochopilo, že je nutné zabývat se ohrožením přírodního prostředí, jen velice pomalu rozpoznáváme – opravdu pomalu, a to i v naší katolické kultuře – že také naše sociální prostředí je v nebezpečí. Je tudíž nezbytné podporovat novou ekologii člověka a razit jí cestu.“
Je nutné trvat na tom, že základem národa jsou jeho nemateriální dobra, naléhal papež František.
“Rodina je základem sociálního soužití a zárukou jeho soudržnosti. Děti mají právo vyrůstat v rodině s tatínkem a maminkou, kterým je dána schopnost vytvářet vhodné prostředí pro rozvoj a citové dozrávání svých potomků. Z tohoto důvodu jsem v apoštolské exhortaci Evangelii gaudium položil důraz na „neodmyslitelný přínos manželství pro společnost“, který „přesahuje rovinu emotivity a potřeb vlastního páru“ (66). Jsem vám proto vděčný za důraz, jaký vaše sympozium klade na blahodárný vliv, který může manželství přinášet dětem, samotným manželům a společnosti.“
Zvu vás, abyste v těchto dnech zdůraznili ještě jednu další pravdu, týkající se manželství, dodal papež. A tou je definitivní závazek vzájemné podpory, věrnosti a plodné lásky, který souzní s nejhlubší touhou lidského srdce. Zejména mladí lidé nesmí podlehnout škodlivé mentalitě dočasnosti. Ať jsou naopak revoluční ve svém odvážném hledání silné a trvalé lásky, ať jdou proti proudu.
“Nesmíme se chytit do pasti ideologických konceptů. Rodina je antropologický fakt, a v důsledku toho také sociální a kulturní…Nelze ji určovat pojmy ideologické povahy, které jsou platné v daném historickém okamžiku a poté upadají. Nemůžeme mluvit o konzervativní nebo progresivní rodině: rodina je rodina. Neposuzujme rodinu ideologicky. Rodina má sílu sama v sobě.“
Svatý otec vyslovil přání, aby vatikánské sympozium bylo „zdrojem inspirace pro všechny lidi, kteří podporují a posilují sjednocení muže a ženy v manželství jako jediné, přirozené, základní a krásné dobro“. Na závěr římský biskup ohlásil, že se zúčastní osmého Světového setkání rodin, které se bude v září příštího roku konat ve Philadelphii.
(jag)