Rimini.
Italský katolický mítink otevřel svým vystoupením kardinál Jean Louis Tauran, předseda Papežské rady pro mezináboženský dialog. V Rimini jej požádal o rozhovor kolega z italské redakce Luca Collodi, který se jej nejprve zeptal na náboženské pozadí dnešních konfliktů, a kardinál Tauran odpověděl:
„Dnes neexistuje jediný konflikt, který by měl náboženskou povahu. Všechny konflikty, s nimiž se potýkáme, mají bohužel politické důvody. Díváme-li se však na dnešní svět, nemůžeme jej pochopit bez náboženství. To je velký paradox. Před sto lety nám říkali, že Bůh je mrtvý, ale vidíme, že není, protože je velmi přítomný. Tento paradox nás nutí, abychom vedli dialog, protože Bůh k životu dnešního člověka patří. Člověk je „živočich“ náboženský.“
Proč jsou tedy náboženská vyznání často přítomna uvnitř konfliktů?
„Především to nejsou náboženská vyznání, která jsou v nich přítomna, nýbrž ti, kdo se k nim hlásí, což jsou muži a ženy poznamenaní dědičným hříchem. Proto víme – a říká to koncilní konstituce Gaudium et spes, že násilí tu bude až do konce světa. Musíme proto být schopni toto násilí tišit. Zlo se přemáhá dobrem.“
Mnohé světské vlády zastírají náboženskou identitu patrně ve snaze předcházet konfliktu. Je takový postup správný?
„Není, protože v mezináboženském dialogu je nejprve zapotřebí ujasnit si vlastní identitu. Vědět, kdo jsem, co věřím, jaké jsou základní hodnoty, kterými se řídí můj život. Mezináboženský dialog nemůže spočívat na dvojakosti. Musíme mít jasno, pokud jde o obsah naší víry.“
Dialog mezi náboženskými vyznáními a demokracií však není snadný…
„Ne, ale demokracie je zatím jediný systém, který nejvíce zachovává svobodu člověka. Je sice těžké demokracii spravovat, ale člověk je právem svobodný, ač mnohokrát zlo převáží nad dobrem. Musíme se neustále snažit jednat tak, aby síla práva převažovala nad právem síly.“
Jaký vztah má islámský integralismus k náboženství?
„Předně, islámský integralismus není pravý islám. Je to perverze. Jsou to zbloudilci, kteří se bohužel těší podpoře některých sektorů, které nejsou nakloněny demokracii.“
Plyne dnešní nedostatek míru ze spojenectví mezi náboženstvím a mocí?
„V některých případech ano. Avšak náboženská vyznání, věřící, představují sílu dobra a to vidíme. Důležité je, aby na tyto pozitivní aspekty kladly důraz sdělovací prostředky. Například jedna muslimská rodina v Bagdádu poskytuje útočiště již druhým rokem jedné křesťanské rodině. To je krásný fakt. Anebo otcové dominikáni založili před dvěma roky v Bagdádu Školu sociálních věd, která má více než tisíc studentů, a skoro všichni jsou muslimové. Toto jsou krásné věci, které do temnot vnášejí světlo a o kterých je třeba mluvit.“
říká francouzský kardinál Jean Louis Tauran, předseda Papežské rady pro mezináboženský dialog, který včera vystoupil na italském katolickém mítinku v Rimini.
(mig)