Vatikán.
V bazilice svatého Petra dnes Svatý otec předsedal zvláštní bohoslužbě slova u příležitosti Světového dne modliteb za péči o stvoření. Obsáhlé kázání přitom pronesl papežský kazatel otec Raniero Cantalamessa. „Ekologismus svatého Františka z Assisi – řekl - je zcela oproštěn od našich dnešních, byť oprávněných utilitárních účelů. Stačila mu Ježíšova slova: »Jenom jeden je váš Otec a ten je v nebi. Vy všichni jste bratři« (srov.
Mt 23,8-9). Tato slova pro něho nejsou abstraktním principem, nýbrž stálým horizontem, ve kterém žije a přemýšlí.“
Otec Cantalamessa začal své kázání citací známých slov z první biblické knihy, ve které Stvořitel mluví o vládě, kterou svěřuje člověku nad celým stvořením (srov. Gen 1,28). Slova z knihy Geneze, podotkl papežský kazatel, obracejí naruby antický vztah ke světu. Nejenom dnes, ale již ve starověku proto vytýkali pohanští myslitelé Bibli, že klade svět, kterému by podle nich měl být člověk podřízen, do lidského područí. Avšak latinský výraz dominare tedy vládnout, upozorňuje o. Cantalamessa, se v Bibli nevztahuje na vládce v politickém smyslu, který vykořisťuje své poddané, nýbrž k samotnému Bohu, Pánu a Otci.
„Boží vláda nad stvořením zajisté nesleduje svůj vlastní zájem, nýbrž zájem tvorstva, které Bůh tvoří a o které se stará. Existuje zde proto evidentní paralelismus: jako Bůh je dominus člověka, tak má člověk být dominus ostatnímu tvorstvu, to znamená nesl za něj odpovědnost a chránil jej (srov. Gen 2,15). Člověk je stvořen k obrazu a podobě Boha, nikoli k obrazu a podobě lidských pánů.“
Víra v Boha Stvořitele a v člověka učiněného k Božímu obrazu – pokračoval dále papežský kazatel – tedy není žádná výhrůžka, nýbrž spíše ta nejsilnější záruka pro stvoření. Říká, že člověk není absolutním pánem ostatních tvorů a bude muset vydat počet z toho, co obdržel.
„Idea zcela idylického vztahu mezi člověkem a světem není biblická a je pouze literárním výtvorem. Převládající mínění mezi pohanskými filosofy té doby se snažilo činit z materiálního světa podle Platonova vzoru produkt boha druhého řádu (deuteros theos) nebo dokonce, jak později řekl Markián, dílo zlého boha, odlišného od Boha zjeveného Ježíšem Kristem. Cílem této touhy bylo osvobodit se od matérie a nikoli osvobodit matérii. Tato vize ožila v časech svatého Františka z Assisi v bludech katarů.“
Je to jen další důkaz – dodal o. Cantalamessa – že Bible neklade stvoření do područí člověka a že mapa znečištění se vůbec nekryje s mapou území biblického či jiných náboženství, nýbrž odpovídá rozsahu divoké industrializace zaměřené pouze na profit a korupce, která zavírá ústa všem protestům a vzdoruje každé moci.
- řekl mimo jiné papežský kazatel o. Cantalamessa v homilii při dnešní bohoslužbě slova konané u příležitosti Světového dne modliteb za péči o stvoření.
(mig)