Nový portál Vatikánského rozhlasu

Upozorňujeme, že aktuální program České sekce Vatikánského rozhlasu již najdete pouze na našich nových internetových stránkách

https://www.vaticannews.va/cs.html

Portál radiovaticana.cz bude dále sloužit jako archiv starších vysílání České sekce (roky 2007-2020). V sekci Podcast na našich nových stránkách naleznete archiv denních pořadů Vatikánského rozhlasu v češtině od listopadu roku 2018.

Přejít na stránky Vatican News
VaticanNews.va

   20. 4. 2024

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Svatý otec

 Generální audience 

20.12.2017 

Úvodní obřady mše

Katecheze papeže Františka na gen. audienci 20. prosince, aula Pavla VI.

Česká sekce RV

(Sk 2,42-48)

Drazí bratři a sestry, dobrý den!

Dnes bych chtěl přistoupit k jádru eucharistické slavnosti. Účastníme se katecheze o mši. Mše se skládá ze dvou částí, kterými je bohoslužba slova a eucharistická bohoslužba, jež spolu souvisí tak těsně, že tvoří jeden služebný úkon (srov. Sacrosanctum Concilium, 56; Všeobecné pokyny k Římskému misálu, 28). Bohoslužba s jejími úvodními a závěrečnými obřady tedy tvoří jediný celek a nelze ji rozdělovat. K lepšímu porozumění se však pokusím vysvětlit jednotlivé její momenty, z nichž každý je s to zasáhnout a vtáhnout určitou dimenzi našeho lidství. Je nezbytné tato posvátná znamení poznat, abychom mohli mši plně prožít a okoušet celou její krásu.

Když je lid shromážděn, začíná bohoslužba úvodními obřady, obsahujícími vstup, pozdrav (Pán s vámi! Pokoj s vámi!), úkon kajícnosti (Vyznávám se, kde prosíme o odpuštění svých hříchů), Kyrie eleison, chvalozpěv Sláva na výsostech Bohu a vstupní modlitbu, která shrnuje úmysly všech a stoupá k nebi. Účelem tohoto úvodu je, »aby shromáždění věřící vytvořili společenství a dobře se připravili ke slyšení Božího slova a k důstojnému slavení eucharistie« (Všeobecné pokyny k Římskému misálu, 46). Není dobrý zvyk přicházet až po kázání s tím, že to stačí ke splnění předpisu. Mše začíná znamením kříže a úvodními obřady, jimiž se začínáme klanět Pánu jako společenství. Proto je třeba nechodit pozdě, ale dříve, abychom se na společnou bohoslužbu v srdci připravili.

Zatímco se obvykle zpívá vstupní zpěv, kněz s ostatními ministranty přichází v procesí do presbytáře, kde pozdraví oltář úklonou a na znamení úcty jej políbí, popřípadě okouří kadidlem. Protože oltář je Kristus, jde o setkání s Kristem. Tato gesta, kterým hrozí, že projdou bez povšimnutí, jsou velice významná, protože hned na začátku dávají výraz skutečnosti, že mše je setkáním lásky s Kristem, který »vydal sám sebe za nás [...] je náš oltář, naše oběť a náš kněz« (srov. Preface 5. Velikonoční). Oltář jakožto znamení Krista je totiž »centrem díkůvzdání, kterým je eucharistie« (Všeobecné pokyny k Římskému misálu, 296).

Potom následuje znamení kříže. Kněz, který předsedá, jím znamená sebe, a totéž činí všichni členové shromáždění, kteří si uvědomují, že liturgický úkon se koná »ve jménu Otce i Syna i Ducha svatého«. Tady přejdu k jedné drobnosti: Viděli jste, jak se křížem znamenají děti? Často nevědí, co dělají, a zdá se jako by kreslily nějaký obrázek, což není znamení kříže. Prosím tedy maminky, tatínky i prarodiče, aby od začátku učili děti, jak se správně znamenat křížem. A vysvětlete jim, že Ježíšův kříž je jako ochrana. Mše se tedy začíná znamením kříže a celá modlitba se nese ve jménu Otce i Syna i Ducha svatého, takříkajíc v prostoru Nejsvětější Trojice, který je prostorem nekonečného sdílení. Jejím počátkem i cílem je láska Trojjediného Boha, zjeveného a dávajícího se nám v Kristově kříži. Jeho velikonoční tajemství je darem Trojice, a eucharistie pramení vždycky z Jeho probodeného srdce. Když se tedy znamenáme křížem, pak si nejenom připomínáme svůj křest, ale přisvědčujeme, že liturgická modlitba je setkáním s Bohem v Ježíši Kristu, jenž se pro nás vtělil, zemřel na kříži a byl oslaven zmrtvýchvstáním.

Kněz potom pronese liturgické pozdravení oslovením: »Pán s vámi!« nebo jiným podobným (je jich několik) a shromáždění odpovídá: »I s tebou«. Jsme v dialogu. Jsme na začátku mše a máme přemýšlet o významu všech těchto gest a slov. Zahajujeme jakousi „symfonii“, v níž zaznějí rozmanité tóny hlasů, včetně chvil ztišení, ve snaze vytvořit „akord“ všech účastníků, tj. uznat, že jsme oživováni jediným Duchem s tímtéž cílem. Vskutku, »pozdravením a odpovědí lidu se projevuje tajemství shromážděné církve« (Všeobecné pokyny k Římskému misálu, 50). Takto se vyjadřuje společná víra a vzájemná touha být s Pánem a prožívat jednotu s celým společenstvím.

Tato modlící se symfonie, která vzniká, podává vzápětí velice působivý moment, protože předsedající všechny vybídne k uznání vlastních hříchů. Všichni jsme hříšníci. Nevím, možná někdo z vás hříšníkem není... pokud ne, ať zvedne ruku. Nevidím však zvednuté ruce, jsme tedy všichni dobrými věřícími. Všichni jsme hříšníci a proto prosíme na začátku mše o odpuštění. To je úkon kajícnosti. Nejde pouze o pomyšlení na spáchané hříchy, ale o mnohem více. Je to výzva k přiznání, že jsme hříšníci před Bohem a před společenstvím, před bratřími, a to s pokorou a upřímně jako celník v chrámu. Pokud eucharistie opravdu zpřítomňuje velikonoční tajemství, totiž přechod Krista ze smrti k životu, potom první věc, kterou máme udělat, je uznat, jaké jsou naše situace smrti, abychom mohli vstát s Ním k novému životu. Z toho je zřejmé, jak důležitý je úkon kajícnosti. Proto se k tomuto tématu vrátíme při příští katechezi.
Budeme si vysvětlovat mši krok za krokem, a prosím vás učte děti znamenat se křížem.

Přeložil Milan Glaser

Další články z podrubriky Generální audience

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
10.2.21 Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity
10.2.21 Modlitba v každodenním životě
3.2.21 Papež: Dialog mezi náboženstvími ať je naším každodenním úsilím
3.2.21 Modlitba v liturgii
27.1.21 Papež: Ideologie, vydávaná za záchranu lidstva, může přivodit jeho zkázu



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2024 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv duben 24
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti