VaticanNews.va

   26. 4. 2019

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.5631
Poslechem z webových stránek.3573
Četbou textů na webových stránkách.5655
Poslechem i četbou.3378


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Stavební technik katedrály Notre Dame o příčině požáru

Vlna antikřesťanského vandalismu ve Francii

Papež při Velikonoční vigilii: Řídíme se svými problémy nebo Ježíšem?


Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů Návštěva papeže v České republice NAVRCHOLU.cz
 
Publicistika

 Komentáře "Církev a svět" 

2.12.2018 

Věrohodnost a apostaze

Milan Glaser

V médiích bývá slyšet, že církev ztrácí věrohodnost. U nás spíše jen v kontextu politického pokřikování, avšak na Západě - hlavně za oceánem - mnohem více a cíleněji vzhledem k případům  pohlavního zneužití nezletilých některými jedinci z řad duchovenstva. Tvrzení o úbytku věrohodnosti církve nevznášejí ateisté, nýbrž katolíci. Mluví se o nutnosti vypracovat v církvi důkladné předpisy (jako by snad učení církve v této věci bylo nejasné) na potírání a prevenci zmíněných deliktů. „Jedině takto lze vrátit církvi její věrohodnost“, tvrdí např. podsekretářka vatikánského úřadu pro laiky, rodinu a život, Gabriella Gambino.

Vzhledem k tomu, že zmíněné delikty může adekvátně trestat pouze „rameno světské moci“, jak se to nazývalo ve středověku, obrátila se byrokratická církevní invence k údajné prevenci. Předpisy tak mají vytvářet – rozumí se v kostelech a na církevní půdě - bezpečné a zdravé prostředí pro děti a mladistvé. Výsledkem toho jsou např. v Irsku cedulky, instalované u kropenky v každém kostele, jež oznamují věřícím, kteří se jdou přežehnat svěcenou vodou, že v případě zneužívání se mohou obrátit na uvedené telefonní číslo. Podle podobných předpisů jsou v USA děti vychovávány k tomu, aby se ve vztahu ke knězi vyvarovaly jakéhokoli možného dotyku, ač samozřejmě netuší proč.

To všechno se děje ve snaze o údajnou obnovu věrohodnosti církve. Zelóti zavádějící podobné předpisy nejenom zcela přehlížejí elementární zkušenost, že žádný vydaný předpis nemůže v žádné instituci zabránit spáchání jakéhokoli zločinu, ale uniká jim něco mnohem podstatnějšího, totiž význam pojmu věrohodnost  ve spojení s církví. Věrohodnost totiž dává církvi jedině a pouze Ježíšovo svědectví (Umučení a Zmrtvýchvstání), z něhož ji čerpá jako Kristovo mystické Tělo; nezávisí ani na světcích, a tím méně pak na morálním kreditu církevních představitelů, nemluvě o předpisech či kánonech, které mohou vydávat.

Krátce řečeno, církvi hrozí duchovní zesvětštění, před nímž František od samotného počátku svého pontifikátu soustavně varuje. Tato hrozba spočívá v možnosti předefinování její podstaty čistě technokratickou cestou. Ve hře je víra v církev, tedy původ a povaha její autority. Mohlo by se totiž stát, že oprávnění církevní představení tuto - nikoli svoji - instituci svěří pod dohled jiné instance, v níž by měl rozhodující moc někdo jiný než ti, kdo jsou svátostnou konsekrací pověřeni jejím řízením čili biskupové v čele s tím římským. K pokusu o přijetí takovýchto předpisů došlo na nedávném plenárním zasedání Biskupské konference USA v Baltimoru.

Tento pokus a rozčarování, jež na plenárním zasedání vyvolalo vystoupení apoštolského nuncia v USA, který jménem papeže požádal, aby bylo hlasování o zmíněných předpisech odloženo, komentoval před několika dny kardinál Gerhard L. Müller takto: „V této kritické situaci, jež nastala v USA, si musíme zachovat jasnou mysl. Nevyjdeme z ní zajisté vypracováním předpisů, které umožní lynčování a budou favorizovat všeobecné klima podezřívání celého episkopátu nebo „Říma“. Nemyslím, že řešením je nechat laiky, aby se jednoduše chopili kontroly, protože biskupové, což si leckdo myslí, nejsou s to zajistit ji vlastními silami. Eventuální neschopnosti se nepřekonají převrácením svátostně-hierarchického zřízení církve. Kateřina Sienská neúnavně a bez okolků apelovala na svědomí papežů a biskupů, ale nikdy se nestavěla na jejich místo. Tím se liší od Luthera, kvůli němuž křesťanstvo dosud trpí rozdělením. Je důležité, aby biskupská konference USA přijala svoje odpovědnosti nezávisle a autonomně. Biskupové nejsou zaměstnanci papeže, podrobení jeho direktivám, a nejsou ani generálové, kteří musejí být v armádě absolutně poslušní nejvyššímu velení. Jsou pastýři, které jmenoval samotný Kristus, a sdílejí s Petrovým nástupcem odpovědnost všeobecné církve. Od Říma však očekávají, že bude sloužit jednotě víry a svátostnému společenství. Nastal tedy čas sjednotit síly k překonání krize, spíše než k favorizování polarizací a kompromisů, poněvadž v Římě se vyskytuje nevraživost vůči americkým biskupům a v USA se lidé zlobí na Řím.“

Tolik mimo jiné německý kardinál Müller pro LifeSiteNews. Situaci nejen v USA by mělo vyřešit únorové setkání předsedů všech biskupských konferencí celého světa (120) s Petrovým nástupcem. Setkání na této úrovni, jehož tématem jsou zmíněné delikty, nemá v dějinách církve obdoby. Snaha učinit z církve ve veřejném mínění nejlepší světovou instituci na ochranu dětí, rozumí se před ní samotnou, bohužel nabývá na síle. Skládá se ze dvou komplementárních odpadlických akcentů: Za prvé přepjatá důvěra v literu předpisů a norem jako by snad mohly poskytnout spásu, a za druhé podezření, že církev není schopna řídit sama sebe prostřednictvím svých představených, kteří k tomu byli ustanoveni svátostnou konsekrací.

Právní ustanovení, kterým by posouzení viny biskupů za příslušná nedopatření v jejich disciplinárních rozhodnutích, bylo v nějaké místní církvi svěřeno někomu jinému než biskupům a papeži, by tedy bylo projevem odpadu od víry a zároveň kanonickým pokusem odebrat moc nad církví jejímu Zakladateli – Ježíši Kristu. Takovým předpisem by ovšem církev jako společenství víry ve skutečnosti svoji věrohodnost ztratila a přijala plně světskou identitu.

Toto hypotetické, sofistikované a velice subtilní, eventuální ustanovení by bylo vystaveno nesmiřitelně protichůdným interpretacím, ale lze se domnívat, že v médiích by bylo provázeno velkým aplausem.

Tato hypotéza může vyvolávat zděšení a nepochybně je v pozadí papežovy výzvy o modlitbu za jednotu církve proti útokům zlého ducha.



Další články z podrubriky Komentáře "Církev a svět"

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
13.4.19 Gesto Služebníka Božích služebníků
24.3.19 O užívání pojmu církev v kauzách zneužívání
21.3.19 Jean Guitton, Boží myslitel
17.3.19 O rovnosti před zákonem
10.3.19 O Božím dopuštění



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2019 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Záznam aktuálního pořadu

Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Papež: Modleme se a pracujme, aby Boží slovo běželo světem

Sri Lanka: Útoky jsou výsledkem „globalizace radikalismu“

Vatikánská muzea opět nabízejí noční prohlídky

Historikové umění varují před “zkrášlováním” katedrály Notre Dame

Papež: Žít křesťanskou víru dnes není obtížnější než v jiných dobách

Papež vyzval k aktivní účasti neslyšících v pastoraci

Náboženská svoboda pro dobro všech – nový dokument Mezinárodní teologické komise

Lotyšský prezident hovořil s papežem o Evropě a životním prostředí

Papež: Kdo mnoho dostal, musí se naučit mnoho dávat

Plzeňský Prazdroj přivezl pivo pro papežský stůl. Navazuje na tradici z konce 19. století

P. Cervellera: Za atentáty na Sri Lance se skrývá ruka cizích mocností

Papež na své jmeniny žádá mladé lidi o modlitbu

 Nově na webu
Svatý otec: O Otčenáši – Jako i my odpouštíme našim viníkům

Publicistika: Pravé smíření nelze uskutečnit verbálně

Publicistika: O spirituální dimenzi západního malířství

Rozhovory: Plody ještě nejsou, ale vidíme mnoho květů

Homilie: „Opovržený, opuštěný od lidí“ (Iz  52,2-3)

Archiv zpráv duben 19
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

Starší zprávy >

Náš tip

Mystikou společného „my“ překonáme osvícenskou logiku

Lidské bratrství

Nemůžeme si dovolit uprostřed soužení ztrácet víru