Řím. Výtvarnice a učitelky české školy v Římě vytvořily keramický betlém pro tradiční přehlídku jesliček z celého světa pořádanou v Římě. Poprvé po 43 letech tato oblíbená předvánoční výstava opustila Piazza del Popolo a pod záštitou Papežské rady pro novou evangelizaci se přemístila na vatikánské extrateritoriální území na Via della Conciliazione (č. 7). Českou republiku reprezentuje ještě další, tentokrát historický betlém. Dodalo jej Muzeum Vysočiny Třebíč a pochází z 2. poloviny 19. století. Během inaugurace výstavy arcibiskup Rino Fisichella připomněl, že betlém „je jedním ze znamení, která přinášejí lidstvu poselství míru, dialogu a přijetí. Vybízí ke společné práci na tom, aby svět mohl být lepší.“ Mezi hosty byla také velvyslankyně Panamy při Svatém stolci, Miroslava Rosas Vargas, jakožto představitelka země, která bude ve dnech 22. – 27. ledna příštího roku hostit Světový den mládeže.
126 betlémů nabízí pouť po nejrůznějších výtvarných technikách a tradicích z celého světa. Najdeme mezi nimi jesličky z mačkaného papírmaše, korálů, těstovin nebo dřívek posbíraných na pláži. Výstava je otevřená do 13. ledna a vstup je zdarma.
Keramický betlém vystavený na vatikánské přehlídce je dílem výtvarnic Šárky Belvisi Chmelíčkové a Venduly Ulrichové. Obě se o sobotách věnují dětem českých rodičů v Římě a okolí v rámci České školy Řím, které od jejího založení v roce 2011 poskytuje útočiště Papežská kolej Nepomucenum. Bez podpory této církevní instituce je existence České školy v Římě nemyslitelná, říká její ředitelka Kateřina Zoufalová di Paola:
„Projekt České školy v Římě by bez podpory a pomoci české Papežské koleje Nepomucenum a jejích rektorů, kteří se během těchto let vystřídali, nemohl existovat, ani se rozvíjet. Kromě materiálního a logistického zabezpečení se spolupráce s touto církevní institucí projevuje vstřícností a přívětivostí celé zdejší komunity. Děti, které do české školy chodí každou sobotu, sem přicházejí rády, protože cítí, že jsou zde vítány. Existuje i konkrétní nárazová spolupráce během výuky, a se svolením rektora Romana Czudeka se jeden ze studentů koleje dokonce aktivně zapojí přímo do vyučování dětí ze šesté třídy, což je takové vyvrcholení této spolupráce.“
V minulém roce výuku doplňoval projekt výroby keramických jesliček. Škola totiž disponuje vlastní keramickou pecí a děti dostaly příležitost vyzkoušet si různé techniky práce s keramikou. Betlém byl příležitostí vytvořit něco společného a symbolicky propojit Čechy a Řím, říká Šárka Belvisi Chmelíčková:
„Ideu betléma jsme vymyslely společně s Vendulou Ulrichovou. Chtěly jsme mu dát českou duši a aby z něho byla cítit atmosféra, kterou vnímáme, kdy přijedeme do naší země. Druhým aspektem je symbolika, kterou jsme mu vtiskly. Betlém má kruhovou formu náměstí. To naznačuje jedinečnost a dokonalost, pospolitost a život, který tam pulsuje. I naše česká komunita v Římě prožívá tuto pospolitost setkáváním se na určitém místě. Betlém v sobě má také určitý odkaz na Svatopetrské náměstí.“
Výtvarnice zvolily za kulisu betlémské scény průčelí Týnského chrámu v Praze a domy s renesančními štíty, lemující okrouhlé náměstí. Na něm pak najdeme všechno, co k lidovým betlémům patří: Svatou rodinu obklopují muzicírující andělé, pastýři se zvířaty, Tři králové, ale také měšťané spěchající přilepšit svými dárky betlémskému Neviňátku. Keramické postavy oživují barevné glazury.
(job)