VaticanNews.va

   15. 12. 2019

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.6321
Poslechem z webových stránek.3909
Četbou textů na webových stránkách.6267
Poslechem i četbou.3680


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Maria – celá svatá, bez nejmenšího stínu samolibosti

Bůh vždycky poskytuje útěchu, i když kárá

Svatý otec: Skutky milosrdenství nepotřebují být vystavovány jako trofej


Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů Návštěva papeže v České republice NAVRCHOLU.cz
 
Zprávy

  

3.1.2019 

Katolíci a umělá inteligence: nikoli skeptikové, ale ani těšitelé

Itálie. S rozvojem a šířením tzv. umělé inteligence se množí problémy etického rázu. Co se totiž stane, až nebudou rozhodovat lidé, ale stroje? Tuto otázku si mimo jiné klade profesor Gregoriánské univerzity, o. Paolo Benanti, původem strojní inženýr, který se po studiích filosofie a teologie zaměřil na etiku, bioetiku a etiku technologií. Podle tohoto italského františkána nové technologie nejenom vše urychlují, nýbrž jsou svým masivním pronikáním do naší reality schopny zcela změnit vztah mezi člověkem a strojem. Benanti nicméně nezavrhuje „učené stroje“, které umístil rovněž do titulu své poslední knihy (Le Macchine sapienti. Intelligenze artificiali e decisioni umane; Marietti Editore), avšak varuje před manipulací softwaru, která může dovést k nové sociální nespravedlnosti. 

Nejprve bychom se měli velice jasně podívat na změny, kterých jsme svědky. Nová vlna technologické inovace zcela mění vztah mezi člověkem a strojem a také některé oblasti našeho života, včetně práce, citových vztahů, hledání partnera či estetických kánonů. Přitom je třeba se vyhnout dvěma krajním postojům – pokud bychom chtěli parafrázovat Umberta Eca, nebýt ani „skeptiky“, ani „těšitely“, tedy domnívat se, že se tu nic nemění. Měli bychom spíše zachovat obezřetnost a ptát se sami sebe, zda chceme rozvoj takto nasměrovat. Ožehavým jádrem celého problému je skutečnost, že systémy umělé inteligence nás mohou přivést k mínění, že jsou schopny nahradit některé lidské činnosti.“

V čem tedy spočívá etická naléhavost v nakládání s umělou inteligencí?

„Především je třeba takříkajíc otevírat černé skříňky umělé inteligence. Tyto stroje fungují na základě algoritmů. Jejich software vymysleli lidé, ale jako v předchozích případech se nejedná o jednoduchý logický řetězec, nýbrž o softwary určené k výcviku. Vzniká zde proto velký problém, jak tento výcvik uskutečnit. Existuje již celá řada studií o tom, že tyto softwary mohou importovat zaujatost lidí, kteří je vytvořili, anebo vyvinout nové předsudky na základě aplikovaných dat. Je tudíž zřejmé, že software umělé inteligence, který podstupuje milion rozhodnutí, může vyprodukovat sociální újmu velice širokého dosahu. Mohou tak vznikat méně spravedlivé a paradoxně méně transparentní společnosti, protože nebudou mít přístup k faktorům této nespravedlnosti. Konkrétně se to projeví třeba při poskytování půjček, vázaných na riziko důvěryhodnosti žadatele, které vypočítá algoritmus (algorithmic risk assessment), anebo ve zdravotnictví, kde algoritmus určí zahájení léčby, či v oblasti národní bezpečnosti, anebo dokonce v personalistice, kde software rozhoduje o vhodných kandidátech na nové pracovní místo“.

Právě kvůli zamezení těchto situací Paolo Benanti vyzývá, aby řízení umělé inteligence zohlednilo všestranný lidský rozvoj, jak jej předkládá papežské magisterium a sociální učení církve.

„V tuto chvíli existují dva velké rozvojové modely těchto systémů – americký, ve kterém vládne trh, a tudíž větší produktivita a zisk. Na druhé straně existuje čínský vzorec, který tíhne ke státní kontrole. Podle mého názoru by se správa umělé inteligence měla vrátit k západnímu, evropskému modelu, jehož výrazem je veřejné prostranství, kolem kterého se shromažďuje polis. Konfrontují se zde různé kompetence, které se snaží posoudit aktuální dění a řídit je ku prospěchu toho, co vnímají jako obecné blaho. Nakládání s umělou inteligencí znamená vytvořit takové kontexty, ve kterých by se rozvoj stal skutečným pokrokem, jak zdůrazňují papežské dokumenty, a které přihlížejí k integrální ekologii, tedy společenské provázanosti lidských vztahů. Z antropologického hlediska tu můžeme zaznamenat dvojí tendenci – na jedné straně se stroje polidšťují, na druhé straně hrozí, že se z člověka stane stroj a že tak zredukujeme hluboké lidské prožitky, jako zamilovanost a lásku, na pouhý algoritmus, výpočet, či lépe řečeno, na jejich strojově vypočitatelnou část.“

Vysvětluje profesor Papežské univerzity Gregoriana, o. Paolo Benanti.



(jag)

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
15.5.19 Umělá inteligence slouží obecnému dobru, anebo jiným zájmům?
25.6.18 Globální etika tématem zasedání Papežské akademie pro život
18.11.17 Svatý otec: Ne všechno, co je možné technologicky, je přípustné eticky
6.7.17 Konference o etických otázkách spojených s umělou inteligencí



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2019 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Záznam aktuálního pořadu

Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Papež: Bůh nás staví před volbu

Svatý otec sloužil mši pro filipínskou komunitu věřících

Papež: Rozlišování v naslouchání je pilířem dialogu

Kardinál Stella: Modlitbu za papeže nesmíme brát na lehkou váhu

Papež hovořil s černohorským premiérem o budoucnosti evropského projektu

Kardinál Ouellet: Papež má kněze rád, i když je napomíná

Magnifikat je skvostnou školou evangelní moudrosti – kázal o. Raniero Cantalamessa

Papež František slaví zlaté kněžské jubileum

Papež: Důvěryhodnost hlásání církve závisí na jejím svědectví o milosrdenství

Svět potřebuje krásu, aby nepropadl zoufalství

Petrův nástupce sloužil mši z liturgické památky Panny Marie Guadalupské

Papež: Svatost je pravým světlem církve

 Nově na webu
Svatý otec: Miguel Ángel Fiorito S.I. - Mistr dialogu

Publicistika: O ztracené a nalezené navigaci

Publicistika: Duchovní rozlišování je odvaha vidět v našich lidských tvářích božské rysy

Rozhovory: Křesťanské kořeny jsou jasná věc

Homilie: „Opovržený, opuštěný od lidí“ (Iz  52,2-3)

Archiv zpráv prosinec 19
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

Starší zprávy >

Náš tip

Admirabile signum

Mystikou společného „my“ překonáme osvícenskou logiku

Lidské bratrství