VaticanNews.va

   10. 4. 2020

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.6871
Poslechem z webových stránek.4253
Četbou textů na webových stránkách.6694
Poslechem i četbou.3971


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Italský statistický úřad: Loňského března zemřelo na dýchací potíže více lidí než letos v březnu

Bůh nás zachránil tím, že na Sobě nechal vyřádit naši nepravost

O nákaze, kterou šíří pokušení


Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Publicistika

 Reportáže, reflexe, sloupky 

20.4.2019 

O spirituální dimenzi západního malířství

Milánská výstava Antonella da Messiny

Johana Bronková

V milánském Palazzo Reale mohou návštěvníci až do 2. června obdivovat díla mistra italské renesance Antonella da Messina. Do lombardské metropole bylo svezeno 19 z celkem třiceti pěti zachovaných děl tohoto sicilského malíře, žijícího v letech 1430 až 1479, v jehož díle se v jedinečné syntéze snoubí bravura vlámských malířů s italským humanismem, smysl pro detail a dokonalá technika s vyjádřením nálad, povahových rysů a jedinečných nahodilostí, díky nimž zobrazené postavy před divákem nebývale reálně ožívají.

Jak zdůrazňuje kurátor výstavy, Antonellova sakrální díla geniálním způsobem představují lidskost svatých a zároveň jsou zkomponovaná tak, aby nás od první chvíle uváděla do dialogu s postavou představenou v obraze. Příkladem par excellence je patrně nejznámější Antonellův obraz, Zvěstování z Palerma (foto). Maria je na něm vyobrazena sama, bez Anděla, avšak přítomnost tajemství je zřetelná. Cítíme ji z Mariina pohledu, a proto padáme na kolena – říká Giovanni Carlo Federico Villa:

Antonello da Messina mimořádným způsobem dokáže zachytit podstatu člověka, určité osoby a vyjádřit to rovněž v sakrálních obrazech. Jako snad největší portrétista západního malířství nám ukazuje Kristovo lidství. Na výstavě představujeme například obraz „Krista u sloupu“. V tváři bičovaného Krista je zároveň bolest i otázka. Na hlavě má trnovou korunu, na krku provaz. Muž bolesti. Slzy stékající mu po tváři vypadají jako živé. Docílil toho díky zvláštní technice. Smíchal barvu s pryskyřicí a tímto způsobem materializoval Ježíšovu bolest. Vidíme Krista, který se pro člověka stal tělem a krví.

Právě malířova schopnost vystihnout záchvěvy duše nepřestávala fascinovat ve všech epochách. Ne náhodou jako první naznačil Antonellův talent jeho syn Jacobello, když při pohledu na propastný rozdíl mezi dílem svým a otcovým, podepsal jednu svou Madonu s dítětem slovy: „syn nadlidského malíře“. Navzdory nevelkému počtu zachovaných děl, patří Antonello da Messina bezesporu mezi největší umělce všech dob. V Neapoli dostal příležitost seznámit se s olejomalbami vlámských malířů, s jejich smyslem pro detail, světelnost a krajinu. Podrobnější bádání však ukázala, že patrně nikdy nestudoval důkladně jejich techniku. Odzíral ji z poznaných děl s genialitou improvizátora, schopného nahradit nedostatek technických znalostí vlastními metodami. Podobně promýšlí budování perspektivy v souladu se světelností a barvou souběžně s Pierem della Francesca, s jehož dílem se pravděpodobně nikdy nesetkal.

Dílo Antonella da Messiny svou naléhavostí a intimností patří také mezi nejsilnější výtvarné reflexe hnutí devotio moderna. Jeho Ecce Homo z Piacenzy podobně jako další jeho znázornění Muže bolesti vystihují nebývalým způsobem Kristovo trpící lidství. Malíř je popisuje všemi prostředky, drobnopisem kapek krve a slzí, výrazem tváře i pohledu,  přece však nenechává diváka na pochybách, že nestojí před trestancem, kterého čeká již jen propast smrti a nicoty. Světlo, které na Kristovu postavu dopadá a rozžíhá se v celé škále odlesků, ale také ji celou – byť tlumeně -  prostupuje, ukazuje neobytně k jeho božství, jež se má slavně zjevit ve vzkříšení. A žehnající Kristus (z Londýnské National Gallery) je svrchovaným příkladem hluboce spirituální dimenze západního umění, v poslední době často nechápané a potlačované ve prospěch stylizací vzhlížejících k východním ikonám. Také Spasitel na Antonellově obraze respektuje staré symbolické zvyklosti, když v červeni a modři šatu naznačuje obě Kristovy přirozenosti, avšak nevyčerpává se u těchto konstatování. Jeho postava je plně vtělená, přestože vystupuje z neurčitého prostoru a její objemy vykresluje ostré světlo. Pravice pozvednutá v mistrovské malířské zkratce však zasahuje do divákova času, jako ruka žehnající i podávaná.



Další články z podrubriky Reportáže, reflexe, sloupky

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
19.8.19 Odcizená Pinturicchiova Madona se vrátila do Perugie
22.3.18 Svatý stolec poprvé na mezinárodním bienále architektury v Benátkách
10.10.17 Caravaggio zevnitř
9.3.17 Kde umírá vnímavost ke kráse, umírá také víra
20.10.16 Papež dostal darem pastorál a tabernákl



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2020 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Záznam aktuálního pořadu

Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Papež ve vyhnanství

Papež sloužil liturgii Zeleného čtvrtku

Petrův nástupce jmenoval studijní komisi pro ženský diakonát

Fabrice Hadjadj: Modlitba jako lidštější a hlubší možnost konfrontace se zlem

O institucionalizovaných Jidáších a Jidáškovi v našem nitru

Papež: Jak prožít Velikonoce doma? S křížem a evangeliem.

Cantalamessa: Maria matka křesťanů

Vytrvat ve službě

Kardinál Pell jednohlasně zproštěn viny

Cantalamessa: Maria pod křížem

Papež ustavil fond pro misijní oblasti postižené koronavirem

Úřad pro laiky, rodinu a život: Neopouštějme seniory!

 Nově na webu
Svatý otec: Velikonoce – domácí liturgie

Publicistika: Požehnání, které rozčísá temnoty strachu

Publicistika: Koronavirus dnes a zítra

Rozhovory: Bůh nenechává věci na půli cesty

Homilie: „Opovržený, opuštěný od lidí“ (Iz  52,2-3)

Archiv zpráv duben 20
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   

Starší zprávy >

Náš tip

Hořkosti v kněžském životě

Žena je vrcholem tvorstva, z ní plyne spása

Miguel Ángel Fiorito S.I. - Mistr dialogu