VaticanNews.va

   5. 4. 2020

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.6785
Poslechem z webových stránek.4152
Četbou textů na webových stránkách.6618
Poslechem i četbou.3900


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Nestyďme se, že jsme v církvi, styďme se, že jsme hříšníci

Ježíš nemůže vidět lidi a nemít soucit

O svobodě v Duchu


Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Svatý otec

 Homilie 

2.6.2019 

Postoj milosrdenství k tyranům je prorocké poselství

Homilie papeže při beatifikaci sedmi mučedníků komunistického útlaku 2. června, Blaj - Rumunsko

Česká sekce RV

»Mistře, kdo zhřešil: on sám, nebo jeho rodiče, že se narodil slepý?« (Jan 9,2). Tato otázka, kterou učedníci položili Ježíšovi, vyvolá sérii hnutí a činů, které se vinou celým evangeliem a demaskují a ozřejmují to, čím je ve skutečnosti zaslepeno lidské srdce.

Ježíš i jeho učedníci spatří člověka, který je od narození slepý, dovede jej rozpoznat a postavit do středu. Prohlásí, že jeho slepota není způsobena hříchem, smísí prach země se svojí slinou a potře mu tím blátem oči; potom mu řekne, aby se šel umýt v rybníku Siloe. Jakmile se slepec umyl, navrátil se mu zrak. Stojí za zmínku, že samotnému zázraku jsou věnovány sotva dva verše a v ostatních se pozornost obrací nikoli k uzdraveném slepci, nýbrž k diskusi, kterou to vyvolalo. Zdá se, že jeho život a zejména uzdravení se stává banální historkou, tématem k diskusi, jakož i pobouřením a potíží. Uzdravený slepec je nejprve dotazován udiveným zástupem a potom farizeji, kteří se ptají také jeho rodičů. Zpochybňují identitu uzdraveného člověka, potom popírají Boží zásah pod záminkou, že Bůh je v sobotu nečinný; pochybují dokonce i tom, že se onen člověk narodil slepý.

Celá tato scéna a diskuse ukazují, jak obtížné je chápat Ježíšovy činy a priority, v nichž klade do středu někoho, kdo byl na periferii, zvláště má-li se za to, že prvenství náleží „sobotě“ a nikoli Otcově lásce, která chce zachránit všechny lidi (1 Tim 2,4). Slepec musel žít nejenom se svojí slepotou, ale také s tou, která jej obklopovala. Tou je rezistence a nevraživost, jež vznikají v lidském srdci, kladou-li se do středu namísto lidí soukromé zájmy, nálepky, teorie, abstrakce a ideologie, které, kudy projdou, nezpůsobí nic jiného než, že oslepí všechno a všechny. Pánova logika je však jiná a namísto toho, aby se ukrývala do ideologické nečinnosti či abstrakce, hledá člověka a jeho tvář, jeho rány a jeho životní příběh. Jde mu vstříc a nenechává se podvést řečmi  neschopnými upřednostnit a klást do středu to, co je opravdu důležité.

Tyto kraje dobře znají utrpení lidu pod tíží ideologie či režimu, které jsou silnější než život a jsou ukládány jako normy života a víry lidí; jsou-li schopnost rozhodování, svoboda a prostor pro kreativitu redukovány, ba odstraňovány (srov. Laudato si´, 108). Bratři a sestry, trpěli jste řečmi a skutky, založenými na diskreditaci, která vyhání a deptá toho, kdo se nemůže bránit, a umlčuje projevy nesouhlasu. Pomysleme zejména na sedm řecko-katolických biskupů, které jsem měl to potěšení beatifikovat. Tváří v tvář krutému režimnímu útisku, prokázali příkladnou víru a lásku ke svému lidu. S velkou odvahou a vnitřní silou přijali tvrdý žalář a trýznění všeho druhu jen proto, aby nezapřeli příslušnost ke svojí milované církvi. Tito pastýři, mučedníci víry, získali a předali rumunskému lidu drahocenný poklad, který můžeme shrnout dvěma slovy: svoboda a milosrdenství.

Uvažuji-li o svobodě, nemohu si nevšimnout, že tuto božskou liturgii sloužíme na „Náměstí svobody“. Toto příznačné místo odkazuje k jednotě vašeho lidu, uskutečněné v různosti náboženských projevů, což představuje duchovní odkaz, obohacující a charakterizující rumunskou národní kulturu a identitu. Noví blahoslavení trpěli a obětovali svůj život v odporu k nesvobodomyslnému ideologickému systému popírajícímu základní práva člověka. V oné tristní  době byl život katolického společenství vystaven tvrdé zkoušce diktátorského a ateistického režimu. Všichni biskupové a mnozí věřící katolické církve byzantského i římského ritu byli pronásledováni a vězněni.

Dalším rysem duchovního odkazu nových blahoslavených je milosrdenství. Houževnaté vyznání věrnosti Kristu v nich bylo provázeno ochotou k mučednictví, takže svoje pronásledovatele nezahrnovali nenávistnými slovy, nýbrž bytostnou mírností. Výmluvné je prohlášení, které ve vězení učinil biskup Iuliu Hossu: „Bůh nás poslal do těchto temnot utrpení rozdávat odpuštění a modlit se za obrácení všech.“ Tato slova jsou symbolem i syntézou postoje, kterým tito blahoslavení v době zkoušky poskytovali oporu svému lidu, který bez ústupků a překrucování nadále vyznával víru. Tento postoj milosrdenství k tyranům je prorockým poselstvím, neboť je dnes předkládán všem jako výzva přemáhat zášť činorodou láskou a odpuštěním v důsledném a odvážném životě křesťanské víry.

Drazí bratři a sestry, také dnes se objevují nové ideologie, které se subtilně vnucují a snaží se vykořenit náš lid z jeho nejbohatších kulturních a náboženských tradic. Ideologické kolonizace, které pohrdají člověkem, životem, manželstvím a rodinou (srov. Amoris laetitia, 40), poškozují odcizujícími návrhy, stejně ateistickými jako ty minulé, zejména naši mladou generaci a děti, kterým odebírají kořeny, ze kterých vyrůstají (Christus vivit, 78); všechno, co neslouží soukromým bezprostředním zájmům, činí irelevantním a vedou lidi k tomu, aby druhé lidi používali a zacházeli s nimi jako s předměty (srov. Laudato si´, 123-124). Některé hlasy rozsévají strach a rozdělení, snaží se škrtnout a pohřbít ten nejcennější odkaz, který se zrodil v těchto zemích. Tím odkazem mám na mysli například Turdský edikt z roku 1568, který jako jeden z prvních v Evropě odmítnul nábožensky motivované násilí a zaručoval náboženskou toleranci.

Neste světlo evangelia svým současníkům a jako tito blahoslavení nadále bojujte proti novým ideologiím, které vznikají. Nyní je na nás, abychom bojovali jako oni tehdy. Buďte svědky svobody a milosrdenství, nechte převážit bratrství a dialog nad rozděleními, posilujte bratrství krve, jež má svůj původ v období utrpení, ve kterém křesťané, rozdělení v průběhu dějin, objevili svoji blízkost a solidaritu. Bratři a sestry, kéž vás provází mateřská ochrana Panny Marie, Svatá Bohorodička a přímluva nových blahoslavených.

 

Přeložil Milan Glaser



Další články z podrubriky Homilie

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
18.11.19 Byl blahořečen jezuita Moscoso, mučedník ekvádorské protikatolické perzekuce
11.11.19 Blahoslavená María Emilia Riquelme – dar pro církev i pro chudé
19.10.19 Itálie má nového blahoslaveného mučedníka, misionáře z Myanmaru
17.9.19 Blahoslavená Benedetta Bianchi Porro, žijící kříž
22.6.19 Beatifikováno 14 španělských řeholnic-mučednic z roku 1936



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2020 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Záznam aktuálního pořadu

Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
O nákaze, kterou šíří pokušení

Dnes je nezbytná tvořivost lásky – papežovo videoposelství ke Svatému týdnu

Kardinál Zenari o Sýrii v čase pandemie: Jak si mýt ruce, když není co pít?

Kostely se v případě potřeby změní v polní nemocnice

O sedmibolestné Matce a učednici

František varuje před virovou genocidou

Papež: V těžkostech se projeví duše národa

Kardinál Parolin: Krize vyzývá k překonání egoismu

Církev ve Francii za duchovní službu u nakažených koronavirem

Desatero pro život za zavřenými dveřmi

Nikdo si nevybírá křesťanství jako jednu z možností na trhu religiozity

Papež: Osvojme si eucharistické vnímání Krista

 Nově na webu
Svatý otec: O blahoslavenstvích – Blahoslavení čistého srdce

Publicistika: Požehnání, které rozčísá temnoty strachu

Publicistika: Koronavirus dnes a zítra

Rozhovory: O Janu Pavlu II. , vyhaslosti víry a možnosti jiné cesty

Homilie: „Opovržený, opuštěný od lidí“ (Iz  52,2-3)

Archiv zpráv duben 20
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   

Starší zprávy >

Náš tip

Hořkosti v kněžském životě

Žena je vrcholem tvorstva, z ní plyne spása

Miguel Ángel Fiorito S.I. - Mistr dialogu