VaticanNews.va

   2. 7. 2020

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.7407
Poslechem z webových stránek.4650
Četbou textů na webových stránkách.7163
Poslechem i četbou.4319


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Potřebujeme proroctví, nikoli mluvky, kteří slibují nemožné

Jednota a proroctví

Zemřel mons. Georg Ratzinger


Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Svatý otec

 Homilie 

1.12.2019 

Modlitba a dobročinná láska nejsou ztráta času, nýbrž největší poklad

Homilie papeže při mši z 1. neděle adventní, baz. sv. Petra

Česká sekce RV

V dnešních čteních se několikrát objevuje sloveso přijít. Několikrát v prvním čtení a ještě častěji v evangeliu, které končí slovy: »Syn člověka přijde« (Mt 24,44). Ježíš přijde. Tuto jistotu nám připomíná název nynější liturgické doby, protože advent znamená příchod. Pán přichází, a to je kořen naší naděje, jistoty, že se nám v protivenstvích světa dostane Boží útěchy, kterou netvoří slova, nýbrž přítomnost Toho, který přijde mezi nás.

Pán přijde. Toto oznámení dnes, v první den liturgického roku, označuje náš výchozí bod. Víme, že nehledě na jakoukoli příznivou či nepříznivou událost, nás Pán neponechá samotné. Přišel před dvěma tisíci roky a přijde znovu na konci časů; přijde však také dnes do mého života, do tvého života. Ano, tento náš život se všemi svými problémy, úzkostmi a nejistotou, je navštíven Pánem. To je zdroj naší radosti. Pánu jsme se neomrzeli a nikdy se neomrzíme, touží přijít a zavítat k nám.

Sloveso přicházet se dnes nepojí jenom k Bohu, nýbrž také k nám. V prvním čtení totiž Izaiáš prorokuje: »budou putovat četné kmeny a řeknou: „Vzhůru, vystupme na Hospodinovu horu“« (Iz 2,3). Zatímco zlo se na zemi odvozuje od toho, že každý jde svou cestou bez ostatních, prorok nabízí podivuhodnou vizi, podle níž na Hospodinovu horu přijdou všichni. Na této hoře byl chrám, Boží dům. Izaiáš nám tedy předává od Boha pozvání domů. Jsme pozváni Bohem, a kdo je pozván, je očekáván, žádán. „Přijďte – praví Bůh – protože v mém domě je místo pro všechny. Přijďte, neboť v mém srdci není jenom jeden, nýbrž každý národ.“

Drazí bratři a sestry, přišli jste zdaleka. Zanechali jste svoje domovy, citové vazby a to, co je vám drahé. Přišli jste sem a nalezli jste přijetí spolu s těžkostmi a nenadálostmi. U Boha jste však vždycky vítanými pozvanými. U Něho nikdy nejsme cizí, nýbrž očekávaní synové. A církev je Boží dům. Proto se zde vždycky ciťte doma. Sem přicházíme, abychom společně putovali k Pánu a uskutečňovali slova, jimiž končí Izaiášovo proroctví: »Vzhůru, choďme v Hospodinově světle« (v.5).

Namísto Hospodinovo světla lze však upřednostnit temnoty světa. Pánu, který přijde - a na Jeho pozvání jít za Ním - lze odpovědět záporně. Často nejde o odmítnutí přímé a neomalené, nýbrž záludné. Před tímto odmítnutím nás v evangeliu varuje Ježíš, který nás vybízí, abychom si nepočínali jako v »Noemově době« (Mt 24,37). Co se stalo v Noemově době? Došlo k tomu, že se přiblížilo něco nového a otřesného, ale nikdo toho nedbal, protože všichni mysleli jenom na jídlo a pití (srov. v. 38). Jinými slovy, všichni redukovali život na potřeby a spokojili se s mělkým, horizontálním životem bez vzmachu. Neexistovalo čekání na někoho, nýbrž pouze nárok mít něco pro sebe, ke spotřebě. Čekat na Pána, který přijde, a nikoli požadovat něco pro svou spotřebu - to je konzumismus.

Konzumismus je virus, který napadá víru u kořene, protože ti namlouvá, že život závisí pouze na tom, co máš, a tak zapomínáš na Boha, který ti jde vstříc a je po tvém boku. Pán přichází, ale ty následuješ spíše naskýtající se chutě. Bratr klepe na tvoje dveře, ale obtěžuje, protože ruší tvoje plány, a to je konzumistický postoj sobectví. Když Ježíš v evangeliu vyjmenovává nebezpečí víry, neobává se mocných nepřátel, nevraživosti a pronásledování. To všechno sice bylo, je a bude, ale neoslabuje víru. Opravdovým ohrožením víry je to, co uspává srdce, a to je závislost na návycích, zatěžování a roztěkanost srdce starostmi (srov. Lk 21,34).

Potom se žije pro věci a už se neví proč. Vlastní se množství dober, ale už se neprokazuje dobro. Domy se plní věcmi, ale chybějí děti. To je drama dneška. Domy jsou plné věcí, ale postrádají děti. To je demografická zima, kterou trpíme. Plýtvá se časem na rozmary a není čas pro Boha a pro druhé. Žije-li se však pro věci, nikdy jich není dost. Roste chtivost, a v této honbě se druzí stávají nesnází, což potom ústí do pocitu ohrožení, nespokojenosti a zloby. Narůstá nenávist. Chci víc a víc a víc... Vidíme to dnes tam, kde kraluje konzumismus. Kolik násilí i jen slovního, kolik zloby a snahy najít za každou cenu nepřítele! A tak zatímco se svět plní smrtícími zbraněmi, nevšímáme si, že vyzbrojujeme srdce vztekem.

Z toho všeho nás chce Ježíš probudit. Činí tak slovesem: »Bděte« (Mt 24,42). Bdění bylo zaměstnání hlídek, které držely stráž, zatímco všichni spali. Bdít znamená neupadnout do spánku, do něhož jsou pohrouženi všichni. K bdění je třeba mít pevnou naději, že noc nepotrvá navždy a brzo nadejde jitro. Tak je tomu i s námi. Až přijde Bůh, rozzáří svým světlem i ty nejhustší temnoty. Dnes je však na nás, abychom bděli, přemohli pokušení, že smyslem života je hromadění, demaskovali šalbu, že velký majetek obšťastňuje, odolali oslnivým světélkům konzumu, jež tento měsíc blikají všude, a věřili, že modlitba a dobročinná láska nejsou ztrátou času, nýbrž tím největším pokladem.

Až otevřeme srdce Pánu a bratřím, přijde cenné dobro, které nám nikdy nemohou dát věci a které oznamuje v prvním čtení prorok Izaiáš: mír: »Zkují své meče v radlice a svá kopí ve vinařské nože. Nezdvihne již meč národ proti národu, válce se již nebudou učit« (Iz 2,4). Tato slova nás nutí myslet také na vaši vlast. Modleme se dnes za mír, vážně ohrožený na východě země, zvláště v regionu Beni a Menmbwe, kde propukají konflikty, živené také zvnějšku za tiché spoluviny mnohých. Konflikty živéné těmi, kdo se obohacují prodejem zbraní.

Připomínáte si dnes krásnou postavu bl. Marie-Clémentine Anuarite Nengapeta (1939-1964), krutě zavražděnou těsně poté, co jako Ježíš pověděla svému vrahovi: „Odpouštím ti, protože nevíš, co činíš!“ Prosme o její přímluvu, aby ve jménu Boha-Lásky a s pomocí sousedních národů, byly odloženy zbraně a v budoucnu už nebyli jedni proti druhým, nýbrž jedni spolu s druhými a došlo k obrácení od ekonomiky, která si slouží válkou, k ekonomice, která slouží míru.

 

Přeložil Milan Glaser



Další články z podrubriky Homilie

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
29.6.20 Potřebujeme proroctví, nikoli mluvky, kteří slibují nemožné
14.6.20 Papež: Eucharistie je Památkou, jež uzdravuje naši paměť
18.5.20 Mše svatá ke 100. výročí narození sv. Jana Pavla II.
17.5.20 Duch svatý připomene kudy k Otci
16.5.20 O rozlišování mezi tím, co je světské, a tím, co evangelní



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2020 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Papež František píše Benediktovi XVI.

Papež vyzývá státy k ochraně rodiny

Svatý stolec: Izrael a Palestina mají právo na existenci a mírové soužití

Biskup Sherrington: Británii hrozí nejextrémnější potratová legislativa v Evropě

Policie brutálně zavraždila dva indické křesťany

Arcibiskup Schick k ukončení mandátu zvláštního zmocněnce EU pro svobodu vyznání: Jde o zásadní téma

Papež tvítuje: Boží hlas neslibuje lacinou radost

Zemřel mons. Georg Ratzinger

Obrodit Evropu skrze investice do rodiny

Pařížský arcibiskup k zákonu o bioetice: “Nestoudnost”

Arcibiskup Cordileone provedl exorcismus na místě svržené sochy sv. Junipera

Kardinál Pell: Obracet lidi ke Kristu je těžší než reformovat vatikánské finance

 Nově na webu
Svatý otec: Jednota a proroctví

Publicistika: O mučednictví jinak

Publicistika: Postkoronavirová cesta pravé svobody

Rozhovory: Kardinál Koch: Ekumena dnes potřebuje především vědět, kam chce dojít

Homilie: Přináším přísliby pokoje, nikoli trápení (Jer 29,11)

Archiv zpráv červenec 20
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Starší zprávy >

Náš tip

Hořkosti v kněžském životě

Žena je vrcholem tvorstva, z ní plyne spása

Miguel Ángel Fiorito S.I. - Mistr dialogu