VaticanNews.va

   25. 11. 2020

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.8394
Poslechem z webových stránek.5188
Četbou textů na webových stránkách.7968
Poslechem i četbou.5012


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Papež: Je důležité respektovat lidské tělo a důstojnost ženy

O “covidových” situacích a trojí životní samotě

Biskupové USA neřekli papeži všechno, co věděli o McCarrickovi


Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Zprávy

  

21.5.2020 

Papež: Misie je nezaslouženým darem Ducha, nikoli výsledkem strategií

Vatikán. Petrův nástupce se obrátil obsáhlým poselstvím ke členům Papežských misijních děl, kteří se měli setkat v Římě na výročním plenárním zasedání, zrušeném kvůli pandemii. Varuje v něm před reklamní oslavou vlastních iniciativ, protože v misii se má zrcadlit bezplatnost obdrženého daru.

Hlásání evangelia se liší od „jakéhokoli politického či kulturního, psychologického či náboženského proselytismu“, píše papež František. Misie je nezaslouženým darem Ducha a nemůže se spoléhat na „vytyčené výcvikové trasy“, ani ji nelze svěřit onomu „církevnímu aparátu, který se zdánlivě vstřebává v utkvělé představě, že musí doporučovat sám sebe a vlastní iniciativy, a to též formou reklamy. „Nejniternější genetický rys“ církevní misie naopak spočívá v tom, že je „dílem Ducha svatého, a nikoli důsledkem našich úvah či úmyslů“, připomíná římský biskup. Radost, darovaná Duchem, je „milostí a jedinou silou, kterou máme, abychom hlásali evangelium“. Spása neplyne z „naší misionářské činnosti, ani z našich proslovů o vtěleném Slovu“, nýbrž nastane jedině tehdy, když „se náš zrak setká s Tím, kdo nás povolal“. Je tudíž důsledkem i odrazem radosti a vděčnosti. Evangelium hlásá ten, kdo dosvědčuje dílo někoho Jiného.

Na základě apoštolské exhortace Evangelii gaudium pak Svatý otec popisuje rozpoznávací znaky misie. Především je to její přitažlivá síla – církev ve světě neroste skrze proselytismus, nýbrž tím, co na ní přitahuje. „Pokud nás Ježíš přitahuje a jeho následování nás naplňuje štěstím, druzí si toho všimnou. A může je to udivit“. K dalším vlastnostem misie patří vděčnost a nezaslouženost, neboť „misionářskou horlivost nelze vyzískat rozumovou úvahou či výpočtem“, jelikož není „závazkem, nýbrž odrazem vděčnosti“. Misie se kromě toho vyznačuje pokorou, poněvadž štěstí a spása „nejsou naším majetkem či cílem dosažitelným vlastními zásluhami“. Hlásání evangelia si nárokuje pokoru, nikoli nadutou povýšenost. Skutečná misie usnadňuje a nekomplikuje zbytečnou zátěží již beztak utrmácený lidský život, ani „nevnucuje složitou a namáhavou formaci k zakoušení toho, co přece Pán daruje s takovou lehkostí“. K rozpoznávacím znakům náleží rovněž přiblížení k životu druhého člověka, protože misie má zastihnout lidi „tam, kde jsou, a takové, jací jsou“, sensus fidei Božího lidu a upřednostnění maličkých a chudých, což pro církev není volitelná opce.

S ohledem na budoucnost Papežských misijních děl František zdůrazňuje, že „vznikla spontánně, z misionářské horlivosti, jíž se projevovala křestní víra jejich zakladatelů“, a úzce se proto pojí ke smyslu Božího lidu pro víru (sensus fidei ). Historicky se rozvíjela dvěma směry – v modlitbě a charitě. Římská církev si těchto misijních děl odjakživa vážila a rovněž místní církve je nepovažovaly za jakousi “alternativu či vnější přídatek běžného církevního života”. Postupem času se z Papežských misijních děl stala síť, rozšířená po všech světadílech, která ve své pluralitě chrání před “ideologickou uniformitou”.

Papež poté vypočítává několik nástrah, které mohou ohrozit působení misijní děl. Jako první jmenuje sebevztažnost, která dbá výlučně na vlastní sebeprezentaci a reklamní oslavu vlastních iniciativ. Dále zmiňuje touhu rozkazovat, tedy nárokování si kontrolních funkcí ve společenstvích, kterým by naopak misijní díla měla sloužit. Může se vyskytnout též patologické elitářství, tedy domněnka, že tvoříme “vyšší třídu odborníků”, anebo odstup od Božího lidu, na který se pohlíží jako na “netečnou masu, neustále se domáhající oživování a mobilizace”, jako by snad “jistota víry byla výsledkem přesvědčivého řečnění či výcvikových metod”. Léčky, představované abstrakcí a funkcionalismem, zase poměřují misii “vzorci světské výkonnosti”.

Římský biskup navrhuje Papežským misijním dílům, aby si uchovala své místo v Božím lidu či se k němu opětovně navrátila tím, že se ponoří do reálného života lidí a propojí se s diecézní církví ve farnostech, skupinách a společenstvích. Žádá po misijních dílech, aby si zachovala dosavadní osvědčené způsoby, tedy modlitbu za misie a sbírky, přičemž případné nové nápady v tomto směru by neměly “komplikovat to, co je v podstatě velmi jednoduché”. Papežská misijní díla mají sloužit misijnímu poslání v místních církvích, což nevyžaduje “řídící ústředí” či vynikající stratégy, nýbrž naopak práci v terénu, aniž bychom sami sebe “sterilizovali do byrokraticko-profesionální dimenze”. František naléhá na pohled ven, který nenahradí shlížení v zrcadle, a povzbuzuje k odlehčení struktur, nikoli jejich dalšímu zatěžování.

V závěru poselství Petrův nástupce vyzývá Papežská misijní díla, aby se nezměnila v neziskovou organizaci, cele zaměřenou na získávání fondů. Pokud se v některých oblastech neuskuteční sbírky drobných donátorů, netřeba podlehnout pokušení a řešit problém tím, že se obrátíme na velké dárce. Prosba o dary pro misie se má totiž “prioritně adresovat do řad všech pokřtěných”, a to kupříkladu též novým poukazem na říjnovou celosvětvou sbírku u příležitosti Světového dne misií (Misijní neděle, o předposlední říjnové neděli, pozn.red.). Při shromažďování financí je nutno dbát na skutečné potřeby ve společenstvích, jimž se poskytuje pomoc, aby se tak v církvi zabránilo “parazitujícímu klientelismu”. A konečně, vyzdvihuje papež, nesmí se zapomínat na chudé. Papežská misijní díla sdružují lid tisícerých tváří, a proto spolu s hlásáním evangelia nemají ukládat určité kulturní formy, které by “mohly zastínit všeobecnost křesťanské víry snahou o jednotnou úpravu evangelizace”, upozorňuje František a loučí se s členy Papežských misijních děl slovy sv. Ignáce: Pracujte tak, jako by vše záviselo na vás, za vědomí, že ve skutečnosti vše závisí na Bohu.

 

 

 

 



(jag)

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
7.4.20 Papež ustavil fond pro misijní oblasti postižené koronavirem
24.3.20 Den modlitby a postu za misionářské mučedníky: Zamilovat se a žít
4.6.19 Papež: Misie jako paradigma církevního života a pastorace
1.6.18 Papež k ředitelům Papežských misijních děl: Nebojte se novinek Ducha svatého
28.5.18 Modlitba je první “misijní dílo” a povinnost každého křesťana



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2020 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Papež: Bůh dává i žádá lásku

Křesťané v Anglii sestupují do podzemí

Blíží se beatifikace italského kněze a španělských mučedníků

Konzistoř částečně on-line

“Vraťme se k snům” – vychází nový knižní rozhovor s papežem Františkem

Proměnit svět - text papeže Františka o roli křesťanství v dějinách naší civilizace

Papež lékařům: Jste neoslavovanými hrdiny pandemie

Překlad Kodexu kanonického práva do svahilštiny si vyžádal sedm let

Vysvěcen nový čínský diecézní biskup

Svatý otec: Poslední soud zakládá Pán na našich rozhodnutích

Petrův nástupce: Soudce je přítomen v těch nejposlednějších

Papež jmenoval nového regenschoriho sboru Sixtinské kaple

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba rodící se církve

Publicistika: Čas pandemie – vzácný čas zmoudření?

Publicistika: Proměnit svět

Rozhovory: O “covidových” situacích a trojí životní samotě

Homilie: Svatý Václav nebyl kníže, ale otec ubohých

Archiv zpráv listopad 20
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30      

Starší zprávy >

Náš tip

Bratrství se zrodilo z Kříže

Takaši Pavel Nagai – k pětasedmdesátému výročí svržení atomové bomby na Nagasaki

Hořkosti v kněžském životě