Nuova pagina 1
366. Jaké místo má lidská svoboda v řádu spásy?
Naše svoboda je oslabena následkem prvního hříchu. Následujícími
hříchy byla oslabena mnohem pronikavěji. Ale Kristus ?nás osvobodil, abychom
zůstali svobodní? (Gal 5,1). A s jeho milostí nás Duch svatý vede k duchovní
svobodě, aby z nás učinil svobodné spolupracovníky v církvi i ve světě.
367. Jaké jsou zdroje mravnosti lidských skutků?
Mravnost lidských skutků závisí na třech zdrojích: na zvoleném
předmětu neboli na pravém nebo zdánlivém dobru; na úmyslu subjektu,
který jedná; na to podle cíle, kvůli němuž vykoná určitý akt; na okolnostech
jednání a vtom zahrnuté následky.
368. Kdy je skutek mravně dobrý?
Skutek je mravně dobrý, když předpokládá, aby předmět, cíl i
okolnosti byly zároveň dobré. Zvolený předmět může sám zkazit čin, i když je
úmysl dobrý. Není dovoleno páchat zlo, aby z něho vzešlo dobro. Špatný cíl může
zkazit čin, i když jeho předmět je sám o sobě dobrý. Naopak dobrý cíl nedělá
dobrým nějaké jednání, jehož předmět je špatný, protože účel neospravedlňuje
prostředky. Okolnosti mohou zmenšit nebo zvětšit odpovědnost toho, kdo jedná,
ale nemohou změnit mravní kvalitu samých aktů, nikdy neučiní dobrým nějaký sám o
sobě špatný čin.
369. Existují skutky, jež jsou vždycky nedovolené?
Jsou to skutky, jejichž volba je vždy nedovolená kvůli jejich
předmětu (např. rouhání, vražda, cizoložství). Jejich volba v sobě zahrnuje
zvrácenost vůle, totiž mravní zlo, jež nelze ospravedlňovat odkazem na dobra,
která by z nich mohla případně vyplynout.
Mravnost vášní
370. Co to jsou vášně?
Vášně jsou city, emoce nebo hnutí senzibility ? přirozených
složek lidské psychologie ? které pobádají jednat nebo nejednat podle toho, co
se pociťuje nebo co si člověk představuje jako dobré nebo jako špatné. Hlavní
jsou láska a nenávist, touha a strach, radost, smutek, hněv. Hlavní vášeň je
lásky, vyvolaná přitažlivostí dobra. Nemiluje se nic jiného než dobro, pravé
nebo zdánlivé.
371. Jsou vášně mravně dobré nebo zlé?
Vášně, jako hnutí senzibility nejsou samy v sobě ani dobré ani
špatné: jsou dobré, když přispívají k dobrému jednání; jsou špatné v opačném
případě. Mohou být přejaty do ctností nebo se zvrátit v neřesti.
Mravní svědomí
372. Co to je mravní svědomí?
Mravní svědomí, přítomné v nitru osoby, je úsudek rozumu, který
ve vhodné chvíli ukládá člověku, aby konal dobro a vyhýbal se zlu. Díky jemu
lidská osoba vnímá mravní kvalitu nějakého skutku, který má vykonat nebo již
vykonaného, a umožňuje jí brát za něj odpovědnost. Když moudrý člověk poslouchá
mravní svědomí, může slyšet hlas Boha, který k němu mluví.
373. Co zahrnuje důstojnost lidské osoby vzhledem k mravnímu
svědomí?
Důstojnost lidské osoby zahrnuje a vyžaduje správné mravní
svědomí (které je ve shodě s tím, co je správné a dobré podle rozumu a Božího
zákona). Kvůli téže lidské důstojnosti člověk nesmí být nucen jednat proti svému
svědomí, ani se mu nesmí bránit jednat ve shodě s ním, především na náboženském
poli.
374. Jak se vychovává mravní svědomí, aby bylo správné a
spolehlivé?
Správné a spolehlivé svědomí se formuje výchovou, osvojením si
Božího slova a učení církve. Je posilováno dary Ducha svatého a pomáhají mu rady
moudrých osob. K mravní výchově nadto hodně pomáhá modlitba a zpytování svědomí.
375. Kterými normami se musí svědomí vždycky řídit?
Takové normy jsou tři všeobecnější: 1) nikdy není dovoleno páchat
zlo, aby se dosáhlo dobra; 2) tak zvané Zlaté pravidlo: ?Co tedy chcete,
aby lidé dělali vám, to všechno i vy dělejte jim? (Mt 7,12); láska vždycky
prochází respektováním bližního a jeho svědomí, i když to neznamená přijmout jako
dobro, co je objektivně zlo.
376. Může mravní svědomí vynášet mylné úsudky?
Osoba musí vždy poslouchat jistý úsudek svého svědomí, ale může
udělat také mylné závěry z příčin, jež nejsou vždy zbaveny osobní viny. Nelze
však přičítat osobě zlo spáchané z nedobrovolné nebo nepřekonatelné neznalosti,
i když zůstává objektivně zlem. Je tedy nutné vynasnažit se zbavit mravní
svědomí jeho omylů.
Ctnosti
377. Co to je ctnost?
Je habituální a rozhodná dispozice (stálá ochota) konat dobro.
?Cílem ctnostného života je stát se podobným Bohu? (sv. Řehoř z Nisy). Existují
lidské ctnosti a teologální.
378. Co to jsou lidské ctnosti?
Lidské ctnosti jsou habituální a trvalé dokonalosti inteligence a
vůle, které řídí naše skutky, dávají do pořádku naše vášně a zaměřují naše
chování ve shodě s rozumem a vírou. Získané a posílené skrze mravně dobré a
opakované skutky, jsou očišťovány a vyvýšeny Boží milostí.
379. Které jsou hlavní lidské ctnosti?
Jsou to ctnosti, nazývané základní, jež slučují všechny
ostatní a vytvářejí základy ctnostného života. Jsou to: moudrost, spravedlnost,
statečnost a mírnost.
380. Co to je moudrost?
Moudrost disponuje rozum, aby v každé situaci rozlišoval, co je
naším opravdovým dobrem, a volil náležité prostředky k jeho dosažení. Vede
ostatní ctnosti, tímže jim dává pravidlo a míru.
381. Co to je spravedlnost?
Spravedlnost spočívá ve stálé a pevné vůli dávat druhým, co jim
patří. Spravedlnost vůči Bohu je nazývána ?ctnost zbožnosti?.
382. Co to je statečnost?
Statečnost zabezpečuje pevnost v obtížích a vytrvalost při
hledání dobra, tímže dospěje až ke schopnosti eventuální oběti vlastního života
pro spravedlivou věc.
383. Co to je mírnost?
Mírnost tlumí přitažlivost rozkoší, zajišťuje vládu vůle nad pudy
a činí nás schopnými vyrovnanosti při užívání stvořených dober.
384. Co to jsou teologální ctnosti?
Jsou to ctnosti jejichž počátkem, důvodem a předmětem je sám Bůh.
Jsou vlity člověku s posvěcující milostí a činí jej schopnými žít ve vztahu k
(Nejsvětější) Trojici a tvoří základ a animují mravní jednání křesťana, tímže
oživují všechny lidské ctnosti. Jsou zárukou působení Ducha svatého
v mohutnostech lidské bytosti.
385. Které ctnosti jsou teologální?
Teologální ctnosti jsou: víra, naděje a láska.
386. Co to je víra?
Víra je teologální ctnost, kterou věříme v Boha a všemu, co nám
zjevil a co církev předkládá k věření, protože Bůh je pravda sama. Vírou se
člověk svobodně oddává Bohu. Proto se ten, kdo věří, snaží poznat a plnit Boží
vůli, protože ?víra se projevuje láskou? (Gal 5,6).
387. Co to je naděje?
Naděje je teologální ctnost, jíž toužíme a s pevnou důvěrou
očekáváme, že nám Bůh dá věčný život jako naše štěstí, tímže klademe svou důvěru
do Kristových příslibů a opíráme se o milost Ducha svatého, abychom si jej
zasloužili a vytrvali až do konce pozemského života.
388. Co to je láska?
Láska je teologální milost, kterou milujeme Boha nade všechno a
svého bližního jako sebe samého z lásky k Bohu. Ježíš z ní dělá nové přikázání,
plnost Zákona. Ona je ?poutem dokonalosti? (Kol 3,14), základem ostatních
ctností, která oživuje inspiruje a pořádá: bez ní ?nejsem nic? a ?nic mi to
neprospěje? (1 Kor 13,1-3).
389. Co to jsou dary Ducha svatého?
Dary Ducha svatého jsou trvalé dispozice, aby člověk ochotně
následoval Boží vnuknutí. Je jich sedm: moudrost, rozum, rada, síla, vědění,
zbožnost a bázeň Boží.
390. Jaké jsou plody Ducha svatého?
Plody Ducha svatého jsou dokonalosti utvářené v nás jako prvotiny
věčné slávy. Tradice církve jich vypočítává dvanáct: ?láska, radost, pokoj,
shovívavost, vlídnost, dobrota, laskavost, mírnost, věrnost, tichost,
zdrženlivost, čistota? (Gal 5,22-23 vulg.).
Hřích
391. Co pro nás znamená přijetí Božího milosrdenství?
To vyžaduje, abychom uznali své viny a litovali svých hříchů. Sám
Bůh odhaluje svým slovem a svým Duchem naše hříchy, dává nám pravdu svědomí a
jistotu odpuštění.
392. Co to je hřích?
Hřích je ?slovo, skutek nebo touha, jež jsou proti věčnému
Zákonu? (sv. Augustin). Je to urážka Boha v neposlušnosti k jeho lásce. Zraňuje
přirozenost člověka a napadá lidskou solidaritu. Kristus svým utrpením plně
odhaluje závažnost hříchu a přemáhá jej svým milosrdenstvím.
393. Existují různé druhy hříchů?
Rozmanitost hříchů je veliká. Mohou se rozlišovat podle svých
předmětů nebo podle ctností či přikázání, proti nimž se staví; mohou se týkat
přímo Boha, bližního nebo nás samých. Kromě toho lze je rozlišovat na hříchy
v myšlenkách, slovech, v jednání nebo opominutí.
394. Jak se rozlišuje hřích podle závažnosti?
Rozlišuje se na smrtelný a všední.
395. Kdy se člověk dopustí smrtelného hříchu?
Člověk se dopustí smrtelného hříchu, když je tu zároveň závažná
materie, plné uvědomění si a dobře uvážený souhlas. Tento hřích v nás ničí
lásku, zbavuje nás posvěcující milosti, vede nás k věčné smrti pekla, jestliže
se člověk nekaje. Řádnou cestou bývá odpuštěn prostřednictvím svátostí křtu a
pokání či smíření.
396. Kdy se člověk dopouští všedního hříchu?
Člověk se dopouští všedního hříchu, jenž se podstatně liší od
smrtelného hříchu když jde o lehkou věc, nebo i závažnou, ale bez plného
uvědomění si nebo plného souhlasu. Ten neruší smlouvu s Bohem, ale oslabuje
lásku; projevuje se nezřízenou náklonností ke stvořeným dobrům; brání duši dělat
pokroky ve cvičení ctností a v konání mravního dobra; zasluhuje časné očistné
tresty.
397. Jak se v nás množí hřích?
Jeden hřích táhne za sebou druhý a jeho opakování plodí neřest.
398. Co to jsou neřesti?
Neřesti jako pravý opak ctností jsou zvrácené náklonnosti, které
zatemňují svědomí a naklání ke zlému. Neřesti mohou být spojeny se sedmi tzv.
hlavními hříchy: pýcha, lakomství. závist, hněv, chlípnost, nestřídmost,
lenost nebo apatie.
399. Jsme také odpovědni za hříchy, které spáchali druzí?
Máme tuto odpovědnost, když při nich jakýmkoliv způsobem
spolupracujeme.
400. Co to jsou struktury hříchu?
To jsou společenské poměry nebo instituce, jež jsou výrazem nebo
důsledkem osobních hříchů.
Druhá kapitola
Lidské společenství
Osoba a společnost
401. V čem spočívá společenský rozměr člověka?
Člověk má spolu s osobním povoláním k blaženosti společenský
rozměr jako podstatnou složku své přirozenosti a svého povolání. Vždyť všichni
lidé jsou povoláni k témuž cíli, k samému Bohu; existuje jistá podobnost mezi
společenstvím božských Osob a bratrstvím, které mají lidé mezi sebou zavést
v pravdě a lásce; láska k bližnímu je neodlučitelná od lásky k Bohu.
402. Jaký je vztah mezi osobou a společností?
Počátkem, subjektem a cílem všech společenských institucí je a
musí být osoba. Některá společenství, jako rodina a občanská společnost,
nejvíce odpovídají lidské přirozenosti, protože jsou pro ně nutná. Mohou být
užitečná také jiná sdružení, jak v rámci politických společenství tak na
mezinárodní úrovni, jen když respektují zásadu subsidiarity.
403. Na co poukazuje zásada subsidiarity?
Tento princip poukazuje na to, že nějaká společnost vyššího řádu
nesmí přebírat úkol, který přísluší společnosti nižšího řádu,tímže ji zbavuje
jejích pravomocí, ale spíše jí má pomáhat v případě potřeby.
404. Co jiného vyžaduje ryzí lidské soužití?
Vyžaduje, aby se respektovala spravedlnost a správná stupnice
hodnot, ale též aby se podřizovaly hmotné a pudové rozměry vnitřním a duchovním.
Obzvláště kde hřích rozvrací lidské soužití, tam je nezbytné vyzývat k obrácení
srdcí a k Boží milosti, aby se dosáhlo společenských změn, které jsou skutečně
ke službě každé osoby a celé osoby. Láska, jež vyžaduje a činí lidi schopnými
konat spravedlnost, je největší společenské přikázání.
Účast na
společenském životě
405. Na čem se zakládá autorita ve společnosti?
Každé lidské společenství potřebuje právoplatnou autoritu, která
by zajišťovala pořádek a přispívala k uskutečňování společného dobra. Taková
autorita nachází svůj základ v lidské přirozenosti, protože odpovídá řádu který
stanovil Bůh.
406. Kdy je vykonávána autorita právoplatným způsobem?
Autorita se vykonává právoplatným způsobem, když jedná pro
společné dobro a používá k jeho dosažení mravně dovolené prostředky.
407. Co to je společné dobro?
Společným dobrem se míní souhrn oněch podmínek společenského
života, které dovolují skupinám a jednotlivcům plněji a rychleji dosáhnout
vlastní dokonalost.
408. Co zahrnuje společné dobro?
Společné dobro zahrnuje: respektování a rozvoj základních práv
osoby; rozvoj duchovních a časných dober osob i společnosti; mír a bezpečnost
všech.
409. Kde se výrazněji uskutečňuje společné dobro?
Mnohem úplnější uskutečnění společného dobra se nachází v oněch
politických společenstvích, které hájí a rozvíjejí dobro občanů a středních
vrstev, aniž by zapomínala na všeobecné dobro lidské rodiny.
410. Jak se člověk podílí na uskutečňování společného dobra?
Každá osoba, podle postavení a funkce, kterou zastává, podílí se
na rozvíjení společného dobra, tímže zachovává spravedlivé zákony a ujímá se
úseků, za něž má osobní odpovědnost, jako je starost o vlastní rodinu a úsilí ve
vlastní práci. Nadto se občané mají, nakolik je to možné aktivně účastnit
veřejného života.
Sociální
spravedlnost
411. Jak společnost zajišťuje sociální spravedlnost?
Společnost zajišťuje sociální spravedlnost, když respektuje
důstojnost a práva osoby, vlastní cíl samé společnosti. Kromě toho se společnost
zabývá sociální spravedlností, která je spojena se společným dobrem a výkonem
autority, když
uskutečňuje podmínky, jež dovolují sdružením a jednotlivcům, aby
dosáhli toho, nač mají právo.
412. Na čem se zakládá rovnost všech lidí?
Všichni lidé se těší stejné důstojnosti a mají stejná základní
práva, protože jsou stvořeni k Božímu obrazu a vybaveni toutéž rozumovou duší,
mají tutéž přirozenost a původ a jsou v Kristu jediném spasiteli povoláni k téže
božské blaženosti.
413. Proč existují rozdíly mezi lidmi?
Existují nespravedlivé, hospodářské a sociální rozdíly, které
postihují miliony lidských bytostí; ty jsou v otevřeném rozporu s evangeliem,
odporují spravedlnosti, důstojnosti osob a míru. Avšak jsou i rozdíly mezi
lidmi, způsobené různými faktory, které zapadají do Božího plánu. Vždyť On chce,
aby každý dostal od druhých, co potřebuje, a aby ti, kteří mají zvláštní
?nadání?, se dělili s druhými. Takové rozdíly povzbuzuji a často zavazují osoby
k velkodušnosti, laskavosti a sdílení dober a pobádají kultury k vzájemnému
obohacení.
414. Jak se vyjadřuje lidská solidarita?
Solidarita, jež vyvěrá z lidského a křesťanského bratrství, se
především vyjadřuje spravedlivým rozdělováním dober, spravedlivým platem za
práci a úsilím o spravedlivější společenský řád. Ctnost solidarity se také
uskutečňuje sdílením duchovních dober víry, ještě důležitějších než ona hmotná
Třetí kapitola
Boží spása: Zákon a
milost
Mravní zákon
415. Co to je mravní zákon?
Mravní zákon je dílo božské Moudrosti. Předpisuje člověku cesty,
normy chování, které vedou ke slíbené blaženosti a zakazují cesty, po nichž se
vzdaluje od Boha.
416. V čem spočívá přirozený mravní zákon?
Přirozený mravní zákon, vepsaný do duše každého člověka, spočívá
v účasti na Boží moudrosti a dobrotě a vyjadřuje prvotní mravní smysl, který
umožňuje člověku pomocí rozumu rozlišovat dobro a zlo. Je všeobecný a neměnný a
klade základy povinností a základních práv osoby, jakož i lidského společenství
a samého občanského zákona.
417. Vnímají všichni tento zákon?
Kvůli hříchu ne všichni a ne vždycky vnímají tento přirozený
zákon jasně a bezprostředně.
Proto Bůh ?napsal na desky Zákona, co lidé nedokázali číst ve
svých srdcích?
(sv. Augustin).
418. Jaký je vztah mezi přirozeným zákonem a Starým zákonem?
Starý zákon je první stadium zjeveného Zákona. Vyjadřuje mnoho
pravd, které jsou přirozeně přístupné rozumu a tak jsou potvrzené a zaručené
Úmluvami spásy. Jeho mravní předpisy, které jsou shrnuty v deseti přikázáních
desatera, kladou základy povolání člověka, zakazují co se protiví lásce k Bohu a
bližnímu a předepisují, co je pro ni podstatné.
419. Jaké místo má Starý zákon v plánu spásy?
Starý zákon nám umožňuje poznat mnoho pravd pochopitelných
rozumem a označuje to, co se má nebo nemá dělat a především, jak to dělá moudrý
vychovatel, připravuje a disponuje k obrácení a k přijetí evangelia. Nicméně i
když je posvátný, duchovní a dobrý, je ještě nedokonalý, protože sám ze sebe
nedává sílu a milost Ducha k jeho zachovávání.
420. Co je to Nový zákon nebo Zákon evangelia?
Nový zákon nebo Zákon evangelia, vyhlášený a uskutečněný Kristem,
je plnost a dovršení božského Zákona, přirozeného i zjeveného. Je shrnut do
přikázání milovat Boha a bližního a milovat se navzájem, jako nás miloval
Kristus; je to také vnitřní skutečnost člověka: milost Ducha svatého, která
umožňuje takovou lásku. Je to ?zákon svobody? (Jak 1,25), protože vede k tomu,
abychom jednali spontánně podněcováni láskou.
?Nový zákon je to především milost Ducha svatého, která je dána
věřícím v Krista?
(sv. Tomáš Akvinský).
425. Kde se nachází Nový zákon?
Nový zákon se nachází v celém životě a kázání Krista a v mravní
katechezi apoštolů: Horské kázání je jeho hlavním vyjádřením.
Milost a
ospravedlnění
422. Co je to ospravedlnění?
Ospravedlnění je nejznamenitější dílo Boží lásky. Je to milosrdný
a nezištný čin Boha, který smazává naše hříchy a činí nás spravedlivými a
svatými v celém našem bytí. Dochází k tomu prostřednictvím milosti Ducha
svatého, kterého nám zasloužilo Kristovo utrpení a bylo nám dáno křtem.
Ospravedlnění dává počátek svobodné odpovědi člověka, to je víře v Krista a
spolupráci s milostí Ducha svatého.
423. Co je to milost, jež ospravedlňuje?
Milost je nezištný dar, který nám dává Bůh, aby nás učinil
účastnými svého trinitárního života a schopnými jednat z lásky k němu. Nazývá se
habituální, nebo posvěcující nebo zbožšťující, protože nás posvěcuje a
zbožšťuje. Je nadpřirozená, protože zcela závisí na nezištné iniciativě
Boha a přesahuje schopnost lidské inteligence a jejich sil. Uniká tedy naší
zkušenosti.
424. Jaké další druhy milostí existují?
Kromě habituální milosti jsou: časné milosti (momentální dary);
svátostné milosti (vlastní každé svátosti); zvláštní milosti neboli charismata
(mající za cíl obecné dobro církve), mezi nimi stavovské milosti, jež
doprovázejí církevní služby a životní odpovědnosti.
425. Jaký je vztah mezi milostí a svobodou člověka?
Milost předchází, připravuje a vzbuzuje svobodnou odpověď
člověka. Odpovídá na hluboké touhy lidské svobody, vybízí ji, aby spolupracovala
s ní a vede k její dokonalosti.
426. Co to je zásluha?
Zásluha je to, co dává právo na odměnu za dobrý skutek. Člověk si
sám od sebe nemůže vůči Bohu nic zasloužit, neboť všechno dostal od něho.
Nicméně Bůh mu dává možnost získávat zásluhy skrze lásku Krista, pramen našich
zásluh před Bohem. Zásluhy dobrých skutků musí být tedy především připisovány
Boží milosti a pak svobodné vůli člověka.
427. Jaká dobra si můžeme zasloužit?
Pod vlivem Ducha svatého můžeme pro sebe i pro druhé zasloužit
milosti užitečné k tomu, abychom se posvětili a dosáhli věčného života, jakož i
časná dobra, vhodná pro nás podle Božího plánu. Nikdo si nemůže zasloužit
první milost, tu, jež je u začátku našeho obrácení a ospravedlnění.
428. Jsme všichni povoláni ke křesťanské svatosti?
Všichni věřící jsou povoláni ke křesťanské svatosti. Ta je
plností křesťanského života a dokonalé lásky, a uskutečňuje se v důvěrném
spojení s Kristem, a v něm s Nejsvětější Trojicí. Cesta křesťana ke svatosti ?
potom když prošel křížem ? bude mít své dovršení v konečném vzkříšení
spravedlivých, kdy bude Bůh všechno ve všem.
Církev, matka a
učitelka
429. Jakým způsobem církev živí mravní život křesťana?
Církev je společenství, kde křesťan přijímá Boží slovo a učení
?Kristova zákona? (Gal 6,2); dostává milost svátostí; spojuje se
s eucharistickou obětí Krista, takže jeho mravní život je duchovním kultem; učí
se svatosti podle příkladu Panny Marie a svatých.
430. Proč učitelský úřad zasahuje do mravní oblasti?
Protože je úkolem učitelského úřadu hlásat víru, které je třeba
věřit a kterou je nutno prakticky uplatňovat v životě. Tento úkol se vztahuje
také na specifické předpisy přirozeného zákona, protože jejich zachováváni je
nutné pro spásu.
431. Jaký účel mají církevní přikázání?
Pět církevních přikázání má za cíl zaručit věřícím nebytné
minimum ducha modlitby, svátostného života, mravního úsilí a růstu v lásce
k Bohu a bližnímu.
432. Která jsou církevní přikázání?
Jsou to: 1) zúčastnit se mše svaté v neděli a v zasvěcené svátky
a nepouštět se do prací nebo činností, které by mohly zabránit svěcení takových
dnů; 2) aspoň jednou za rok vyznat své hříchy; 3) přijmout svátost eucharistie
aspoň o velikonocích; 4) nejíst maso a zachovávat půst ve dny stanovené církví;
5) přispívat na hmotné potřeby samé církve, každý podle svých možností.
433. Proč je mravní život nezbytný pro hlásání evangelia?
Protože křesťané svým životem podle Ježíše Krista přitahují lidi
k víře v pravého Boha, budují církev, utvářejí svět duchem evangelia a
připravují příchod Božího království.
Druhý díl
DESATERO PŘIKÁZÁNÍ