Nový portál Vatikánského rozhlasu

Upozorňujeme, že aktuální program České sekce Vatikánského rozhlasu již najdete pouze na našich nových internetových stránkách

https://www.vaticannews.va/cs.html

Portál radiovaticana.cz bude dále sloužit jako archiv starších vysílání České sekce (roky 2007-2020). V sekci Podcast na našich nových stránkách naleznete archiv denních pořadů Vatikánského rozhlasu v češtině od listopadu roku 2018.

Přejít na stránky Vatican News
VaticanNews.va

   28. 3. 2024

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Svatý otec

 Homilie 

12.5.2007 

Je nutné pracovat s evangeliem v ruce, bez výkladů racionalistických ideologií

Benedikt XVI. k Brazilské biskupské konferenci

Česká sekce RV

Milovaní bratři v biskupské službě!

?Ačkoliv to byl Syn Boží, naučil se svým utrpením poslušnosti. Když tak dokonal své dílo, stal se příčinou věčné spásy pro všechny, kteří ho poslouchají (srov. Žid 5, 8-9). 1. Text, který jsme právě slyšeli v krátkém čtení dnešních nešpor, obsahuje hluboké učení. Také v tomto případu konstatujeme, že Boží slovo je živé a ostřejší než každý dvojsečný meč, proniká až na rozhraní duše a ducha, přináší duši úlevu a pobízí své věrné služebníky (srov. Žid 4, 12).
Děkuji Bohu, že mi dal možnost setkat se s tak významným episkopátem, který stojí v čele jedné z nejpočetnějších katolických populací světa. Zdravím vás s upřímnou láskou a v hlubokém společenství s vámi. Vždyť dobře vím, s jakou oddaností sloužíte komunitám, které vám byly svěřeny. Díky vřelému přivítání pana faráře Cathedral da Sé a všech přítomných se cítím jako doma v tomto velkém společném domu, kterým je naše Svatá Matka Katolická církev.
Se zvláštním pozdravem se obracím na nové předsednictvo národní konference brazilských biskupů a chci vyjádřit vděčnost za slova jejího předsedy, mons. Geralda Lyrio Rocha. Přeji vám plodnou práci v úkolu stále více upevňovat společenství mezi biskupy a podporovat a šířit společnou pastorační činnost v kontinentálních rozměrech.

2. Brazílie svou tradiční pohostiností přijímá účastníky V. generální konference latinskoamerického episkopátu. Vyjadřuji svou vděčnost za milé přijetí ze strany jeho členů a hluboce si vážím modlitby brazilského národa za úspěch setkání biskupů v Aparecidě.
Jde o velkou církevní událost, která zapadá do rámce misijního úsilí, jaké musí Latinská Amerika vzít na sebe, právě počínaje odtud, z brazilské země. Proto jsem se chtěl nejprve obrátit k vám, brazilským biskupům, s připomínkou oněch obsahem bohatých slov z listu k Židům: ?Ačkoliv to byl Syn Boží, naučil se svým utrpením poslušnosti. Když tak dokonal své dílo, stal se příčinou věčné spásy pro všechny, kteří ho poslouchají? ( Žid 5, 8-9). Tyto verše překypující významem, hovoří o Božím soucitu k nám, vyjádřeném v utrpení Jeho Syna, o jeho poslušnosti, o jeho svobodném a vědomém přijetí Otcových plánů, zvláštním způsobem vysloveném v modlitbě na Olivové hoře: ?Ne má vůle ať se stane, ale tvá? (Lk 22, 42). Tak nás sám Ježíš učí, že pravá cesta spásy vede podřízením naší vůle Boží vůli. A právě o to prosíme ve třetí prosbě Otčenáše: Buď vůle tvá jako v nebi tak i na zemi ? protože kde vládne Boží vůle, tam je přítomno Boží království. Ježíš nás přitahuje svou vůlí, vůlí Syna a tím nás vede ke spáse. Když jdeme vstříc Boží vůli s Ježíšem Kristem, otevíráme svět pro Boží království.
My biskupové jsme povoláni, abychom jasně ukazovali tuto ústřední pravdu, protože jsme přímo spojeni s Kristem, Dobrým pastýřem. Poslání, které je nám svěřeno, jako učitelům víry spočívá v tom, abychom připomínali, jak psal sám Apoštol národů, že náš Spasitel ?chce, aby se všichni lidé zachránili a došli k poznání pravdy (1 Tim 2, 4). Toto je účel církve a žádný jiný: spása duší, jedné po druhé. Otec proto poslal svého Syna, a ?jako mne poslal Otec, tak i já posílám vás, stojí v evangeliu sv. Jana (Jan 20, 21) Odtud pak pochází pověření hlásat evangelium: ?Jděte tedy, získávejte za učedníky, všechny národy, křtěte je ve jménu Otce i Syna i Ducha svatého a učte je zachovávat všechno, co jsem vám přikázal. Hle, já jsem s vámi po všechny dny až do konce světa? (Mt 28, 19-20). Jsou to prostá i vznešená slova, jimiž je formulována povinnost hlásat pravdu víry, naléhavost svátostného života, příslib stálé pomoci Krista své církvi. To jsou základní skutečnosti. Týkají se vyučování ve víře a křesťanské morálky, stejně jako přijímání svátostí. Kde není poznáván Bůh a jeho vůle, kde není víra v Ježíše Krista a v jeho přítomnost při slavení svátostí, tam chybí to podstatné také pro řešení naléhávých sociálních a politických problémů. Věrnost Božímu primátu a jeho vůli poznávaná a žitá ve společenství s Ježíšem Kristem, je zásadní dar, který my, biskupové a kněží, máme poskytovat našemu lidu (srov. Populorum progressio, 21).

3. Biskupská služba nás tak pobádá k rozlišování spásonosné vůle při hledání pastorace, která vychovává Boží lid, aby poznával a přijímal nadpřirozené hodnoty a zůstával věrný Pánu a evangeliu.
Pravda, současná doba je obtížná pro církev a mnoho jejích dětí je souženo. Společenský život prochází chvílemi zneklidňujícího zmatku. Beztrestně je napadána posvátnost manželství a rodiny, počínaje tím, že se dělají ústupky nátlakům schopným negativně ovlivňovat zákonodárné procesy; ospravedlňují se některé zločiny proti životu ve jménu práv individuální svobody; napadána je důstojnost lidské bytosti; šíří se rozvody a volné svazky. Ba hůře: v lůně církve se uvádí v pochybnost hodnota kněžského nasazení jako bezvýhradné oddanosti Bohu skrze apoštolský celibát a naprosté disponibility ve službě duším, a dává se přednost ideologickým a politickým, ano i stranickým otázkám, a struktura bezvýhradného zasvěcení se Bohu tak začíná ztrácet svůj hluboký význam. Jak nepociťovat smutek v duši? Avšak mějte důvěru: církev je svatá a nepodléhá zkáze (srov. Ef 5, 27). Sv. Augustin říkal: ?Církev se bude potácet, bude-li se potácet její základ; avšak bude se snad moci potácet Kristus? Protože se Kristus nepotácí, církev zůstane nedotčená až do konce časů? (Ennarationes in Psalmos, 103, 2, 5; PL 37, 1353).
Mezi problémy, které trápí vaši pastorační službu je bez pochyby otázka katolíků, kteří opouštějí církevní společenství. Zdá se jasné, že hlavní příčina tohoto problému může být mezi jiným přičítána nedostatku evangelizace, v níž jsou středem každého výkladu Kristus a jeho církev. Lidé nejzranitelnější agresivním proselytismem sekt, jenž je důvodem oprávněné starosti, a neschopní odolávat útokům agnosticismu, relativismu a laicismu, jsou většinou pokřtění, ale nebyli dostatečně evangelizováni. Jsou snadno ovlivnitelní, protože mají slabou a často zmatenou, kolísavou a naivní víru, i když si uchovávají vrozenou religiozitu. V encyklice Deus caritas est jsem připomněl, že ?na počátku toho, že je někdo křesťanem, není etické rozhodnutí nebo velká idea, nýbrž setkání s událostí, s Osobou, která dává životu nový horizont a tím i rozhodující směr? (č. 1) Je nutné tedy rozvinout apoštolskou činnost jako pravé poslání v prostředí stádce, které tvoří církev v Brazílii, a to tak, že se bude šířit metodická a důsledná evangelizace zaměřená na osobní i komunitní přijetí Krista. Jde totiž o to nešetřit síly a jít hledat katolíky, kteří se vzdálili i ty, kteří znají Ježíše Krista buď málo, nebo vůbec ne, cestou pastoračního přijetí, které jim pomůže zakusit církev jako výsadní místo setkání s Bohem prostřednictvím trvalé katecheze.
V tomto evangelizačním úsilí je pro pastorační iniciativy společenství církve typické, že vysílá své misionáře, laiky nebo řeholníky především do domů na perifériích měst a do vnitrozemí a snaží se vést dialog se všemi v duchu porozumění a citlivé lásky. Když však lidé, s nimiž se setkávají, žijí v nuzných poměrech, je třeba jim solidárně pomáhat, aby cítili, že jsou opravdu milováni, tak jak tomu bylo v prvních křesťanských komunitách. Chudí lidé na městských perifériích nebo na venkově potřebují cítit blízkost církve, ať už pomocí v naléhavých potřebách, nebo v obraně svých práv a prostřednictvím všeobecného rozvoje společnosti, založené na spravedlnosti a pokoji. Chudí jsou privilegovaní adresáti evangelia a biskup formovaný k obrazu Dobrého pastyře, musí dbát zvláště na to, aby poskytoval Boží balsám víry, aniž by při tom zanedbával ?hmotný chléb?. Jak jsem vyzdvihl v encyklice Deus caritas est, ?církve nesmí přehlížet službu lásky, stejně jako nesmí zanedbávat svátosti a slovo? (č 22).
Svátostný život, zvláště skrze zpověď a eucharistii, zde nabývá důležitost první velikosti. Je hlavním úkolem vás, pastýřů, zajistit účast věřících na eucharistickém životě a na svátosti smíření; musíte bdít nad tím, aby vyznání hříchů a rozhřešení probíhalo náležitě, tedy individuálně, což odpovídá tomu, že hřích je hluboce osobním faktem (srov. Posynodální exhortace Reconciliatio et poenitentia, 31. III.) Pouze fyzická nebo morální nemožnost vyjímá věřícího z této formy zpovědi a v jen v takovém případě může dosáhnout smíření jinými protředky (srov. kan 960. Kompendium katechismu katolické církve, č. 311). Je tedy vhodné vštěpovat kněžím, aby byli velkomylsně k dispozici přijímat věřící, kteří přistupují ke svátosti Božího milosrdenství. (srov. Apošt. list Misericordia Dei, č. 2).

4. Znovu vycházet od Krista v každém misijním poslání, znovu objevit v Ježíšovi lásku a spásu, kterou nám Otec dává prostřednictvím Ducha svatého: taková je podstata, kořen biskupského poslání, které činí z biskupa prvního odpovědného za diecézní katechezi. Je to totiž jeho věcí, aby řídil katechezi, tím, že se obklopí kompetentními a důvěryhodnými spolupracovníky. Je tedy zřejmé, že jeho katecheté nejsou prostými komunikátory zkušeností víry, nýbrž musí být autentickými hlasateli zjevených pravd pod vedením svého Pastýře. Víra je putování pod vedením Ducha svatého a lze je shrnout do dvou slov: obrácení a následování. Tato dvě klíčová slova křesťanské tradice jasně ukazují, že víra v Krista zahrnuje praktický život založený na dvojím přikázání lásky k Bohu a k bližnímu, a vyjadřují také sociální dimenzi života.
Pravda předpokládá jasné poznání Ježíšova poselství podávané srozumitelnou inkulturovanou řečí, ale nezbytně věrné tomu, co hlásá evangelium. V současné době je naléhavé náležité poznání víry, jak je dobře shrnuto v Katechismu katolické církve s jeho Kompendiem. Podstatnou část katecheze také tvoří výchova k osobním i sociálním ctnostem křesťana, jakož i výchova ke společenské odpovědnosti. Právě proto, že víra, život a slavení posvátné liturgie jako pramene víry a života jsou neodlučitelné, je nezbytná přesnější aplikace zásad vytyčených 2. Vatikánským koncilem a týkajících se liturgie církve, začleněné do pokynů obsažených v Direktoriu pro biskupy (srov. č. 145-151) s cílem vrátit liturgii posvátný ráz. Za tímto účelem chtěl můj ctihodný předchůdce na Petrově stolci Jan Pavel II. obnovit ? vřelou výzvu, aby liturgické normy byly při slavení eucharistie zachovávány s velkou věrností... Liturgie přece není nikdy něčí soukromou záležitostí, ani celebranta ani komunity, v níž se slaví svatá tajemství? (Encyklika Ecclesia in Eucharistia, 52). Znovu objevit a opětovně docenit poslušnost liturgickým předpisům ze strany samotných biskupů, ?jakožto moderátorů liturgického života církve?, bude znamenat vydání svědectví samotné církvi, jedné a všeobecné, která předsedá v lásce.

5. V životě křesťanského lidu je třeba uděla kvalitativní skok, aby mohl vydávat svědectví své víře průzračným a jasným způsobem. Tato víra slavená a sdílená v liturgii a v lásce, živí a posiluje komunitu učedníků Páně a buduje z nich misionářskou a prorockou církev. Brazilský episkopát má strukturu velkého významu a jeho statuta byla nedávno revidována z důvodů jejich lepšího uplatňování a většího zaměření k dobru církve. Papež přišel do Brazílie, aby požádal všechny ctihodné bratry v biskupské službě, aby ve stopách Božího slova dokázali být nositeli věčné spásy pro všechny, kteří jsou poslušni Krista (srov. Žid 5, 10). My, pastýři, máme, podle závazku, který jsme přijali jakožto nástupci apoštolů, být věrnými služebníky Slova bez redukujících vizí či matoucích kroků v poslání, které je nám svěřeno. Nestačí pozorovat skutečnost z hlediska osobní víry; je nutné, abychom pracovali s evangeliem v ruce, a byli zakotvení v autentickém odkazu apoštolské tradice bez výkladů motivovaných racionalistickými ideologiemi.
?Biskupovi v místních církvích přísluší uchovávat a vykládat Boží slovo a s autoritou posuzovat, co s Ním je anebo není ve shodě (Kongregace pro nauku víry Instrukce o církevním povolání teologa, č 19). Jako učitel víry a nauky bude moci počítat se spoluprací teologa, ?který bude oddaně sloužit pravdě a přitom brát zřetel na vlastní povahu magisteria a spolupracovat s ním, aby zůstal věrný své funkci? (ibid. č. 20). Povinnost uchovávat poklad víry a udržovat jeho jednotu vyžaduje přísnou bdělost a to takovým způsobem, aby byl věrně uchováván a předáván a aby jednotlivé pozice byl sjednoceny v celistvosti Kristova evangelia. (Direktorium pro pastorální službu biskupů č. 126).
Tuto nesmírnou odpovědnost berete na sebe jako vychovatelé lidu, zvláště vašich kněží a řeholníků. Oni jsou vašimi věrnými spolupracovníky. Vím o nasazení, s jakým se snažíte formovat nová kněžská a řeholní povolání. Teologická formace a výchova v církevních oborech vyžaduje neustálé aggiornamento, ale vždy v souladu s autentickým magisteriem církve.
Apeluji na vaši kněžskou horlivost a smysl rozlišovat povolání, abyste uměli doplnit duchovní, psycho-afektivní, intelektuální a pastorální dimenzi ve zralých mladých lidech, ochotných sloužit církvi. Dobré a vytrvalé duchovní doprovázení je nezbytné, aby se podporovalo lidské zrání a předešlo se deviacím na poli sexuality. Uvědomujte si vždycky, že kněžský celibát je darem ?který církev dostala a chce uchovávat v přesvědčení, že je dobrem pro ni i pro svět (Direktorium pro službu a život kněží, č 57).
Chtěl bych doporučit vaši starostlivosti také řeholní komunity, které jsou zapojeny do života vaší diecéze. Poskytují cenný přínos, protože ?jsou různá charizmata , ale jen jeden je Duch (1 Kor 12, 4). Církev se musí jen radovat a oceňovat všechno, co řeholníci uskutečňují prostřednictvím univerzit, škol, nemocnic a jiných děl a institucí.

6. Znám dynamičnost vašich shromáždění a snahu definovat různé pastorační plány tak, aby dávaly přednost formaci kléru a pastoračních pracovníků. Někteří z vás povzbuzovali evangelizační hnutí, aby usnadnili sdružování věřících v jisté akční linii. Petrův nástupce spoléhá na vás, aby vaše příprava vždy spočívala na spiritualitě společenství a věrnosti Petrovu stolci, aby bylo jisté, že působení Ducha není marné.. Vždyť integrita víry, spolu s církevní kázní je a vždy bude téma, které bude vyžadovat pozornost a nasazení ze strany všech především, když jde o to vyvozovat důsledky z faktu, že existuje ?jen jedna víra a je jeden křest?.
Jak víte, mezi různými dokumenty, které se zabývají jednotou křesťanů se nachází Direktář pro ekumenismus, vydaný Papežskou radou pro podporu jednoty křesťanů. Ekumenismus, neboli hledání jednoty křesťanů, se stává v této naší době, v níž dochází k setkání kultur a k výzvě sekularismu, stále naléhavějším úkolem katolické církve. Avšak následkem množení stále nových křesťanských uskupení a především tváří v tvář jistým formám proselytismu, často agresivnímu, stává se ekumenické nasazení složitou prací. V takovém kontextu je nezbytná dobrá historická a věroučná formace, která uschopní k nezbytnému rozlišování a pomůže pochopit specifickou totožnost každé komunity, prvky, které rozdělují a které pomáhají na cestě k budování jednoty. Velké pole obecné spolupráce by měla být obrana základních mravních hodnot, předaných biblickou tradicí, proti jejich ničení relativistickou a konzumistickou kulturou; a ještě víra v Boha Stvořitele a v Ježíše Krista, jeho vtěleného Syna. Kromě toho vždycky platí zásada bratrské lásky a hledání pochopení a vzájemného přiblížení; ale také obrana víry našeho lidu, tím že je utvrzován v radostné jistotě, že ?jediná Kristova církev... subsituje(uskutečnuje se) v katolické církvi, a je řízena Petrovým nástupcem a biskupy ve společenství s ním (Lumen gentium, č 8).
Takovýmto způsobem se bude postupovat směrem k upřímnému ekumenickému dialogu skrze Národní radu křesťanských církví a zasazovat se o plné respektování jiných vyznání, toužících zůstat ve styku s katolickou církví, která je v Brazílii.

7. Není žádnou novinkou konstatování, že vaše země žije s velkým historickým schodkem sociálního pokroku, jehož extrémní stopy jsou dílem samotných Brazilců, kteří žijí v poměrech bídy a nerovnosti v rozdělování výnosů, které dosahují velmi vysoké úrovně. Vám, ctihodní bratři, jako hierarchii Božího lidu přísluší rozvíjet a hledat nová řešení, plná křesťanského ducha. Vidět ekonomii a společenské problémy z hlediska sociálního učení církve přivádí k tomu, že se věci řeší vždycky z hlediska důstojnosti člověka, která přesahuje jednoduchou hru ekonomických faktorů. Je tedy třeba neúnavně pracovat na formování politiků, ale také všech Brazilců, kteří mají určitou moc rozhodovat, ať je velká nebo malá, a vůbec všechny členy společnosti, aby tak plně převzali odpovědnost a dokázali dát lidskou a solidární tvář ekonomii.
Je nezbytné formovat politické a podnikatelské třídy v ryzím duchu pravdivosti a čestnosti. Ti, kterým se ve společnosti dostává postavení leadership, se musí snažit předvídat sociální důsledky vlastních rozhodnutí, ať už přímých či nepřímých, krátkodobých či dlohodobých, jednat podle měřítek co největšího společného dobra, a nehledat přitom jen osobní zisky.

8. Dá-li Bůh, milovaní bratři, najdeme jiné vhodné příležitosti prohloubit otázky, které jsou výzvou pro naši společnou pastoraci. Tentokrát jsem chtěl, jistě ne vyčerpávajícím způsobem, vyložit důležitější témata, která se ukládají mé pozornosti pastýře univerzální církve. S láskou vás povzbuzuji a zároveň bratrsky upřímně prosím, abyste pokračovali a pracovali ve svornosti, jak to již děláte, majíce za svůj základ společenství, které nachází v eucharistii svůj vrcholný moment a svůj nevyčerpatelný pramen. Svěřuji vás všechny Nejsvětější P. Marii Matce Krista a Matce Církve a ze srdce uděluji každému z vás i vašim komunitám apoštolské požehnání. Děkuji!

Přeložil Josef Koláček

Další články z podrubriky Homilie

 odeslat článek     vytisknout článek


Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2024 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv březen 24
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti