VaticanNews.va

   27. 1. 2020

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.6464
Poslechem z webových stránek.3967
Četbou textů na webových stránkách.6379
Poslechem i četbou.3750


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Vyvarujme se červotočivé závisti, která je bublinou bez konzistence

Často preferujeme svoji interpretaci evangelia před evangeliem

Prosme o milost vděčnosti za to, že jsme křesťané


Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů Návštěva papeže v České republice NAVRCHOLU.cz
 
Seriály

 O Kompendiu sociálního učení církve 

11.12.2007 

O Kompendiu sociálního učení církve, 18.část

Kapitola desátá: Ochrana životního prostředí

Pavel Jajtner

Příroda jakožto dílo stvořitelského Božího působení není nebezpečným soupeřem člověka. Bůh učinil všechny věci, a o každé z nich platí, že ?Bůh viděl, že je to dobré? (srov. Gn 1,4.10.12.18.21.25). Na vrchol svého stvoření jako něco ?velmi dobrého? (srov. Gn 1,31) Stvořitel postavil člověka. Jedině muž a žena byli mezi všemi tvory Bohem chtěni jako ?jeho obraz? (srov. Gn 1,27). Jim Hospodin svěřuje odpovědnost za celé stvoření, tedy úlohu zabezpečovat harmonii a rozvoj tohoto stvoření (srov. Gn 1,26-30).

V době svého veřejného působení Ježíš přikládal velkou váhu přirozeným skutečnostem. Dalek toho, aby ze sebe dělal otroka věcí, Kristův učedník jich musí umět užívat ke sdílení a utváření bratrství (srov. Lk 16,9-13). Biblické pojetí světa podněcuje křesťanské chování ve vztahu k využívání přírodního bohatství s ohledem na rozvoj vědy a techniky.

Přínosy vědy a techniky jsou samy o sobě pozitivní. Křesťany vůbec nenapadá, aby stavěli proti sobě díla, která vytvořili lidé svým důvtipem a silou, a Boží moc, jako by rozumný tvor byl soupeřem Stvořitele; spíše jsou přesvědčeni, že úspěchy lidstva jsou znamením Boží velikosti a plodem jeho nevýslovného rozhodnutí.
Základním měřítkem každého využití vědy a techniky je ohled na člověka, který musí být nutně provázen postojem respektu vůči každému živoucímu tvoru. Člověk nesmí svévolně nakládat se zemí a bezvýhradně ji podřizovat své vůli. Když naopak člověk zasahuje do přírody, aniž by ji zneužíval a poškozoval, lze říci, že zasahuje ne proto, aby přírodu proměňoval, ale proto, aby jí pomáhal v tom, že se může rozvíjet podle své vlastní povahy stvoření, jak to chce Bůh. Moderní doba přinesla vzrůstající schopnost člověka zasahovat do přírody a pozměňovat ji. Záměr dobývat a vytěžovat zdroje převládl a nabyl agresivní podoby a dnes dospěl tak daleko, že ohrožuje nejen životní prostředí, ale samotnou existenci člověka.

Korektní pojetí životního prostředí nemůže utilitaristicky redukovat přírodu na pouhý předmět manipulace a využívání, ale nesmí ani přírodu absolutizovat a nadřazovat ji lidské osobě. Učitelský úřad církve zdůrazňuje lidskou odpovědnost za zachování celistvého a zdravého životního prostředí. Ochrana životního prostředí představuje výzvu pro celé lidstvo, jedná se o společnou a univerzální povinnost respektovat kolektivní dobro, které je určeno všem. Je proto třeba zabránit, aby se mohlo ?beztrestně využívat různých tvorů živých i neživých ? rostlin, zvířat, přírodních zdrojů ? libovolně, podle vlastních hospodářských potřeb.?

Odpovědnost vůči životnímu prostředí, které je společným dědictvím lidského rodu, se vztahuje nejen k požadavkům přítomnosti, ale také k nárokům budoucnosti. ?Jsme dědici toho, co nám odkázaly minulé generace, a máme užitek z práce svých současníků, jsme zavázáni všem, a proto nesmíme být lhostejní vůči těm, kdo přijdou po nás.
Odpovědnost vůči životnímu prostředí se musí promítnout také do právní oblasti. Je velmi důležité, aby mezinárodní společenství vytvořilo jednotná pravidla, která by umožňovala státům účinněji kontrolovat aktivity s negativními důsledky pro životní prostředí, tak, aby státy mohly ochraňovat ekosystémy a předcházet možným škodám.
Životní prostředí je jedním ze statků, které tržní mechanismy nejsou s to odpovídajícím způsobem chránit nebo rozvíjet. Ekonomika, která bere ohled na životní prostředí, se nezaměřuje výhradně na dosahování co nejvyššího zisku, protože ochrana životního prostředí nemůže být zajištěna pouze na základě finančního kalkulu ceny a přínosů.

Zvláštní pozornost je třeba věnovat komplexní problematice energetických zdrojů.
V posledních letech byla naléhavě nastolena otázka využívání nových biotechnologií v zemědělství, zootechnice, lékařství a v ochraně životního prostředí. Nové možnosti, které nabízejí současné technologie, vyvolávají na jedné straně naděje a nadšení, na druhé straně ale také obavy a odpor. Moderní biotechnologie mají velký sociální, ekonomický a politický význam na místní, národní i mezinárodní rovině. Je proto nutné hodnotit je podle etických kritérií, jimiž se musejí řídit aktivity lidí a jejich vztahy v oblasti sociální, ekonomické a politické. Politici, zákonodárci a veřejní správci jsou odpovědní za vyhodnocování možných výhod i eventuálních rizik spojených s používáním biotechnologií.

Princip univerzálního určení statků představuje základní morální a kulturní orientaci k řešení složitého a dramatického problému, v němž se prolíná krize životního prostředí a chudoba.
Tento princip se vztahuje především na vodu. S vodou nemůže být nakládáno jako s běžným zbožím a její využívání musí být rozumné a solidární. Rozdělování vody patří tradičně mezi to, co spadá do odpovědnosti veřejných institucí, protože na vodu bylo vždy pohlíženo jako na veřejný statek.

Závažné ekologické problémy vyžadují opravdovou proměnu mentality, která by vedla k přijetí nového životního stylu. Tento životní styl se musí vyznačovat střízlivostí, umírněností, sebekázní jak na osobní, tak na společenské rovině. Je nutno zcela jasně opustit konzumní logiku a podporovat takové formy zemědělské a průmyslové produkce, které budou respektovat řád stvoření a budou uspokojovat základní potřeby všech.

Další články z podrubriky O Kompendiu sociálního učení církve

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
4.6.19 Papež vystoupil na summitu amerických soudců
21.11.17 Odboráři na vatikánské konferenci
10.10.16 Docat aneb What to do?
22.11.13 Papež František o mystice v sociální nauce církve
17.6.11 Seminář o etice podnikání



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2020 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Záznam aktuálního pořadu

Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Novým papežovým osobním sekretářem se stává kněz-streetworker

Pokračuje návštěva ad limina biskupů USA

Papež upozornil na neřešenou tragédii v brazilském Brumadinhu

Evropští biskupové: Modleme se za oběti všech vyhlazovacích táborů

„Mladí a vzdělaní“ – vykresluje průzkum nové řeholníky a řeholnice v USA

Prezident USA poprvé na pochodu Pro život

Petrův nástupce sloužil mši svatou z neděle Božího slova

Papež: Přilnutí k Pánu nelze redukovat na naše osobní úsilí

Papež k Římské rotě: Svatá křesťanská manželství nevytvářejí pastýři, nýbrž Duch svatý

Svatý otec: Naší povinností je plnit přednostní přání Boha spasit všechny

Prezident Iráku na audienci u papeže Františka

Zvolen nový děkan a víceděkan kardinálského kolegia

 Nově na webu
Svatý otec: Dejme v sobě prostor Božímu Slovu

Publicistika: Krajem františkánských prvomučedníků v jubilejním, osmistém roce

Publicistika: Příspěvek do diskuse o kněžském celibátu v synovské poslušnosti papeži

Rozhovory: Eucharistie a evangelická Večeře Páně nejsou totéž,

Homilie: „Opovržený, opuštěný od lidí“ (Iz  52,2-3)

Archiv zpráv leden 20
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Starší zprávy >

Náš tip

Žena je vrcholem tvorstva, z ní plyne spása

Miguel Ángel Fiorito S.I. - Mistr dialogu

Admirabile signum