VaticanNews.va

   19. 11. 2019

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.6243
Poslechem z webových stránek.3857
Četbou textů na webových stránkách.6207
Poslechem i četbou.3650


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Papež: Ďábel existuje a rozsévá nenávist, protože závidí Kristu

Národní pouť vyvrcholila bohoslužbou ve Svatopetrské bazilice

Svatý otec: Naučit se být domácí církví


Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů Návštěva papeže v České republice NAVRCHOLU.cz
 
Zprávy

  

7.10.2019 

Papež František zahájil práce synody: Nejsme parlament ani zastánci kongregacionalismu

Vatikán.  Panamazonská synoda má čtyři dimenze: pastorační, kulturní, sociální a ekologickou, předeslal Papež František ve své úvodní promluvě přednesené ve španělštině v synodální aule. Synoda věnovaná problematice amazonských národů ve světle integrální ekologie a symbolicky zahájená v pátek 4. října ceremonií ve Vatikánských zahradách potrvá do 27. října.

Pastorační dimenze je primární a předchází všechny ostatní. Vstupujeme do synody s křesťanským srdcem a s očima učedníka, protože neexistuje neutrální, aseptická hermeneutika, řekl František v úvodním projevu:

„Přistupujeme k amazonské realitě s pastoračním srdcem, s očima učedníků a misionářů, protože láska Ducha svatého nás ponouká k hlásání Ježíše Krista. Zároveň přistupujeme k amazonským národům doslova „po špičkách“, s respektem k jejich dějinám, kulturám a stylu „dobrého života“ v etymologickém a nikoli sociologickém smyslu. Každý lid má totiž svou vlastní identitu, moudrost a sebevědomí, má zvláštní vnímavost a vidění skutečnosti, vlastní dějiny a hermeneutiku a chce být v těchto věcech protagonistou svých dějin.“

V tomto kontextu František varoval před „ideologickými kolonizacemi“, které ničí identitu národů, před vnucováním předem připravených programů, které chtějí navodit vlastní disciplínu, „ochočit“ kulturu domorodých národů. František poukázal na příklad misionářů, kteří v minulosti usilovali o proniknutí do mentality lidí, k nimž byli vysláni, jako jezuité Matteo Ricci v Číně nebo Roberto de Nobili v Indii. Pokud se církev tímto přístupem neřídila a pokoušela se o homogenizující centralismus, dočkala se selhání, kterých dodnes litujeme. Pokud chceme interpretovat národ skrze ideologii, stává se nebezpečnou zbraní:

„Ideologie jsou reduktivní a vedou nás k ukvapeným závěrům, když se snažíme rozumět bez vstřícnosti, rozumět bez obdivu, rozumět bez respektu. Dochází pak k tomu, že chceme uchopit skutečnost v kategoriích, v obvyklých kategoriích různých „ismů“.“

František připomněl slogany, které se šířily na konci 80. let. Hovořilo se tehdy o „barbarství“ a „civilizaci“ a ve jménu této civilizace přicházející odjinud byla zničena velká část domorodých kmenů. Dodnes se v mé zemi setkáváme s urážlivými slovy a s představou civilizací druhé kategorie, poznamenal papež.

„Pak je tu také pohrdání. Včera mne velmi zarmoutilo, když jsem zaslechl posměvačný komentář na adresu onoho zbožého muže, který nesl obětní dary s pernatou čelenkou na hlavě. Řekněte mi, co je v tom za rozdíl, zda mám na hlavě peří nebo biret užívaný některými úředníky našich dikasterií? Hrozí nám tedy, že budeme nabízet čistě pragmatická opatření, ačkoli se po nás naopak žádá, abychom pozorně zkoumali tyto národy a měli schopnost obdivu, pomáhající myslet paradigmatickým způsobem.“

Otevřete svá srdce paradigmatické perspektivě, která vychází ze skutečné situace těchto národů, vybízel František. Synoda nemá vymýšlet programy sociálního rozvoje ani muzeální přístupy pro zachování domorodých kultur. Papež varoval také před pastorací používající stejné prostředky jako negativní jevy, jimiž Amazonie trpí, jako odlesňování, unifikace nebo jiné druhy zneužívání.

„Přicházíme, abychom pozorně zkoumali, snažili se porozumět a sloužili těmto národům. A činíme tak prostřednictvím synodálního procesu, synodálním způsobem. Nikoli při kulatých stolech, na konferencích nebo v následných diskusích, činíme tak na synodě. Neboť synoda není parlament, není hovorna, není tady proto, aby ukazovala, kdo má větší vládu v médiích, kdo je vlivnější na sociálních sítích, aby prosadil určitou ideu nebo projekt. Pokud bychom chtěli prostřednictvím anket zjišťovat, kdo má většinu, znamenalo by to kongregacionalismus v církvi. Anebo senzacionalismus, který je tolik vzdálený naší Svaté matce katolické církvi, nebo jak řád říkal sv. Ignác: „naší svaté matce církvi hierarchické“. Synoda kráčí společně, inspirována a vedena Duchem svatým. Duch svatý je hlavním činitelem synody. Prosím vás, nevyhošťujme ho z této auly!“

Papež František dále zmínil přípravný dokument synody, Instrumentum Laboris, a označil jej za „text-mučedníka, jelikož je určen ke zničení“. Má totiž sloužit pouze za odrazový můstek pro to, co Duch svatý bude konat. Svatý otec vybídl shromáždění, aby bylo otevřené působení Ducha, aby mohl promluvit skrze ně, dokonce i „navzdory“ naší rezistenci. K tomu je zapotřebí především modlitby:

„Bratři a sestry, prosím vás, mnoho se modlete. Reflektujte, veďte dialog, naslouchejte v pokoře, s vědomím, že nevíme všechno. A mluvte s odvahou, s parresií, i kdybychom pociťovali stud vyslovit to, co cítíme. Rozlišujme to všechno a zachovávejme přátelství, které tady mezi námi musí být…“

K tomuto rozjímavému přístupu má přispět také rozhodnutí zachovat po čtyřech diskusních příspěvcích vždy čtyři minuty ticha, podobně jak tomu bylo již na synodě o mládeži. Jak František v závěru poznamenal, synoda znamená zapojení do určitého procesu, který potřebuje jemnost a vřelost společenství, vřelost matky a círve. Připomněl také, že v komunikaci s médii je třeba zachovat vnímavost a moudrost, aby – jak se to v minulosti již několikrát stalo – neprobíhaly dvě různé synody, jedna uvnitř synodální haly a jiná navenek.

 



(job)

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
28.10.19 Papež: Posynodální exhortaci vypracuji do konce roku
27.10.19 Papež: Uznání, že všichni potřebujeme spásu, je prvním krokem religiozity
26.10.19 Papež na synodě k incidentu se soškami: Žádná idolatrie
26.10.19 CIC: Jáhenství je služba Božímu lidu, nikoli moc jednat in persona Christi
26.10.19 Synoda: Nové stezky pro církev a pro integrální ekologii



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2019 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Záznam aktuálního pořadu

Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Kardinál Parolin před asijskou papežskou cestou: misie, péče o stvoření, mír

Byl blahořečen jezuita Moscoso, mučedník ekvádorské protikatolické perzekuce

Rèmy Brague: Největší profanací bylo Ukřižování Boha

Papež: Náboženství, ač si ponechávají svoji identitu, nejsou uzavřenými systémy

Svatý otec: Každé setkání může být událostí, jež změní život

Videoposelství papeže do Japonska: Na míru je krásné, že je reálný a zarputile se brání

Doceňme to, co nám matka Země skýtá, píše papež potravinové agentuře OSN

Kyperský prezident u papeže

Papež žádá propuštění politických vězňů v Nikaragui do Vánoc

Papež: Chudý, který ode mě žádá lásku, přivádí mě rovnou k Bohu

Petrův nástupce o úděsném a ubezpečujícím Ježíšově proroctví

Papež František: Neklerikalizujte laiky a otvírejte prostor ženám

 Nově na webu
Svatý otec: Evangelium máme prožívat jako žebráci před Bohem

Publicistika: O ztracené a nalezené navigaci

Publicistika: Modlitba je dechem nového života

Rozhovory: Jediná svízel jsou senzacechtiví spisovatelé,

Homilie: „Opovržený, opuštěný od lidí“ (Iz  52,2-3)

Archiv zpráv listopad 19
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 

Starší zprávy >

Náš tip

Mystikou společného „my“ překonáme osvícenskou logiku

Lidské bratrství

Nemůžeme si dovolit uprostřed soužení ztrácet víru