VaticanNews.va

   25. 1. 2021

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.8771
Poslechem z webových stránek.5405
Četbou textů na webových stránkách.8260
Poslechem i četbou.5253


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Papežský telegram Bidenovi: Usilujte o autentickou spravedlnost a svobodu

Modlitba za jednotu křesťanů

Papež uznal heroické ctnosti profesora Lejeuna, objevitele příčiny Downova syndromu


Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Rozhovory

  

22.9.2020 

Samaritanus bonus - Odpověď na nově prosazované zákony o eutanazii

Rozhovor s kardinálem Luisem Ladariou, prefektem Kongregace pro nauku víry

Česká sekce RV

V situaci, kdy jsme svědky nových a stále permisivnějších norem a zákonů o eutanasii, asistované sebevraždě  a konci života, je tento dokument nezbytný - říká kardinál Luis Ladaria, prefekt Kongregace pro nauku víry, k dnes zveřejněnému listu “Samaritanus bonus”. V rozhovoru pro Vatican News vysvětluje důvody, které vedly vatikánský úřad, v jehož čele stojí, k vypracování dokumentu, shrnujícího učení církve o utrpení, nemoci a péči o člověka v kritických a terminálních fázích života. Jeho novinkou je zejména kontemplativní pohled na člověka, který jej vnímá v jeho integritě.

Pane kardinále, proč bylo nutné vypracovat tento nový dokument Kongregace pro nauku víry na témata spojená s koncem života?

“V závěru plenárního zasedání Kongregace pro nauku víry v roce 2018, věnovaného studiu věroučných a pastoračních otázek ohledně doprovázení nemocných v kritických a terminálních fázích života, přišli otcové s návrhem vypracovat dokument, který by o těchto tématech pojednával nejen z hlediska správného učení, ale bral v potaz také zásadní pastorační momenty, promlouval srozumitelným jazykem a odpovídal současnému pokroku lékařských věd. Zejména doporučili rozvinutí tématu doprovázení a péče o nemocné z teologické a antropologické perspektivy a zaostření na některé relevantní etické otázky ohledně přiměřenosti určitých terapií, výhrady svědomí a doprovázení terminálně nemocných. Ve světle těchto  úvah, jakkoli učení církve o těchto věcech je obsaženo ve známých dokumentech magisteria, se nám jevilo nové a celistvé pojednání Svatého stolce, věnované péči o lidi v kritických a terminálních fázích života, jako příhodné a potřebné vzhledem k dnešní situaci, kterou charakterizují stále permisivnější občanské legislativy na mezinárodní scéně ohledně eutanazie, asistované sebevraždy a norem o konci života.”

Obsahuje list “Samaritanus bonus” nějaké novinky? Pokud ano, jaké to jsou?

“Dokument předkládá integrální přístup k lidské osobě, k utrpení a nemoci, věnuje se péči o ty, kdo se ocitli v kritické a terminální životní fázi. Mluví o péči, kterou nelze redukovat na pouze lékařskou nebo psychologickou perspektivu, nýbrž spočívá v péči o člověka ve stavu nouze. Jelikož - jak to dobře vyjadřuje první odstavec textu - péče o život je první odpovědností, kterou lékař zakouší při setkání s nemocným. A tato odpovědnost není jednoduše převoditelná na schopnost nemocného uzdravit - její antropologický a morální horizont je širší. Také tehdy, kdy uzdravení je nemožné nebo nepravděpodobné, lékařsko-zdravotnické doprovázení, pečující o základní fyziologické funkce těla, spolu s psychologickým a duchovním doprovázením, je neopominutelnou povinností. Opakem toho by totiž bylo nelidské opuštění nemocného. Samaritanus bonus od začátku do konce zdůrazňuje tuto integrální dimenzi péče o člověka. V tomto smyslu dokument dobře a opakovaně v různých úhlech vyjasňuje skutečnost, že bolest lze v podstatě snášet jedině tehdy, když existuje důvěryhodná naděje. A takovouto naději lze předávat jedině tam, kde se kolem trpícího nemocného vytváří společný souzvuk naděje.”

Jedním z opakovaných důrazů dokumentu je konstatování, že “neuzdravitelný” není nikdy synonymem “neléčitelného”.

“List se odvolává na všeobecnou lidskou zkušenost, podle níž otázka o smyslu života vyvstává ještě ostřeji v situaci, kdy na člověka doléhá utrpení a smrt se přibližuje. Uznání křehkosti a zranitelnosti nemocného člověka  - jakkoli v jádru věci je zranitelnost vlastní lidské bytosti jako takové - otevírá prostor, jak bylo již zdůrazněno, pro etiku pečování. Dostát odpovědnosti vůči nemocnému člověku, znamená zajistit mu péči až dokonce. “Uzdravit, je-li to možné, pečovat vždycky” - napsal Jan Pavel II.  Kontemplativní pohled, pohled zahrnující celek a obrácený k člověku jako k celku je tím, co dovoluje rozšířit chápání péče. Záměr pečovat o nemocného za každých okolností - jak čteme v dokumentu - zakládá kritérium ke zvažování různých postupů, k niž lze přistoupit v situace “nevyléčitelné” nemoci, protože nevyléčitelný, není nikdy synonymem neléčitelného. Církev nepřestává potvrzovat pozitivní smysl lidského života jako hodnotu poznatelnou již správným rozumem, která ve světle víry potvrzuje a zhodnocuje nezcizitelnou důstojnost člověka. Potvrzování posvátnosti a nedotknutelnosti lidského života neznamená neuznávání zásadní hodnoty svobody trpícího, silně poznamenané nemocí a bolestí. K tomuto neuznání by naopak došlo právě v okamžiku, kdy by se svolilo k žádosti upřít mu - skrze eutanazii - jakoukoli další možnost blahodárného lidského vztahu.”

Vaticannews, překl. job

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
12.1.21 Německé církve se distancují od asistované sebevraždy v křesťanských nemocnicích
8.1.21 Paradox pandemie: Úzkostná ochrana života versus liberalizace eutanázie
23.4.20 Nizozemsko schválilo eutanazii pacientů s pokročilou demencí
27.2.20 Německý soud rozhodl ve prospěch komercializace eutanázie
19.12.19 Kněží mají mluvit jasně o eutanazii a asistované sebevraždě, žádá kardinál Eijk



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2021 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Papež k latinskoamerickým biskupům: Církev se rozpoznává v lámání chleba

Papež k neděli Božího Slova: Vypnout televizi a otevřít Bibli

Papež rozdal Bible a vyzval k modlitbě za bezdomovce zemřelé zimou

Změna papežského programu

Papež: Mediální sdílení nikdy plně nenahradí očité svědectví

Papežská akademie pro život varuje před „vakcinačním nacionalismem“

Ctihodný Lejeune: Příklad vědecké poctivosti a osobní odvahy

Před svatyní uchovávající Archu úmluvy došlo k masakru

Arcibiskup Gallagher: Sílu zákona nesmíme nahradit zákonem síly

Papež kondoloval k úmrtí pomocného biskupa Mexika

Papežova předmluva ke knize nigerijské migranty: Vinu nesou ti, kdo si kupují ženské tělo

Vynesen rozsudek v kauze bývalého ředitele vatikánské banky

 Nově na webu
Svatý otec: Boží Slovo je milostný dopis

Publicistika: Eschatologie života

Publicistika: Jedinečná, vytoužená a velice milovaná

Rozhovory: Nadějí jsme zachráněni

Homilie: Obrácení

Archiv zpráv leden 21
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti